Urheiluseuran visuaalisen brändäyksen merkitys
Takala, Stiina (2022)
Takala, Stiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810212
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli visuaalisen brändäyksen merkitys urheiluseuroille. Työn tavoitteena oli kasvattaa ymmärrystä visuaalisen brändityön merkityksestä osana tämän päivän suomalaista urheiluseuratoimintaa sekä edesauttaa löytämään keinoja brändimielikuvan visuaaliseen välittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli avata visuaalisen brändin yhteyttä kuluttajille syntyvään brändimielikuvaan sekä läpikäydä erilaisia visuaaliseen ilmeeseen vaikuttavia tekijöitä, jotka edesauttavat urheiluseuran brändin rakennusta.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan perinteisen tutkielman rakennetta vastaava ja se toteutettiin kokonaan teoreettisen tarkastelun avulla. Työssä perehdyttiin suomalaiseen urheiluseuratoimintaan sekä sille ominaisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Urheilutoimialan yksilöllisten ominaisuuksien ymmärtämiseksi työssä käsiteltiin urheiluseurojen tuotteita, palveluita ja kohderyhmiä. Tämän lisäksi työssä avattiin toimialalla tapahtunutta kehitystä, tarkastellen sekä menneisyyttä että tulevaisuutta. Tämän lisäksi teorian avulla analysoitiin toimialasidonnaisesti mistä visuaalinen brändi muodostuu, tutkien erilaisia strategisia, viestinnällisiä ja graafisia bränditekijöitä, joiden vaikutukset heijastuvat visuaaliseen brändikuvaan.
Opinnäytetyön johtopäätökset tukevat toimivan visuaalisen brändin merkityksellisyyttä. Visuaalinen brändäys pitää sisällään erilaisia, yksilöllisten tarpeiden mukaan sovellettavia kehityskeinoja, minkä vuoksi se palvelee erityisesti urheiluseuratoiminnan tarpeita ja vaatimuksia. Kasvavan osaamisen ja toimialan ammattimaistumisen myötä myös urheiluseuroissa on ymmärrettävä visuaalisen brändin merkitys ja omaksuttava uusia keinoja seuratoiminnan taustalla olevien syiden ja arvojen esittämiseksi visuaalisessa muodossa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan perinteisen tutkielman rakennetta vastaava ja se toteutettiin kokonaan teoreettisen tarkastelun avulla. Työssä perehdyttiin suomalaiseen urheiluseuratoimintaan sekä sille ominaisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Urheilutoimialan yksilöllisten ominaisuuksien ymmärtämiseksi työssä käsiteltiin urheiluseurojen tuotteita, palveluita ja kohderyhmiä. Tämän lisäksi työssä avattiin toimialalla tapahtunutta kehitystä, tarkastellen sekä menneisyyttä että tulevaisuutta. Tämän lisäksi teorian avulla analysoitiin toimialasidonnaisesti mistä visuaalinen brändi muodostuu, tutkien erilaisia strategisia, viestinnällisiä ja graafisia bränditekijöitä, joiden vaikutukset heijastuvat visuaaliseen brändikuvaan.
Opinnäytetyön johtopäätökset tukevat toimivan visuaalisen brändin merkityksellisyyttä. Visuaalinen brändäys pitää sisällään erilaisia, yksilöllisten tarpeiden mukaan sovellettavia kehityskeinoja, minkä vuoksi se palvelee erityisesti urheiluseuratoiminnan tarpeita ja vaatimuksia. Kasvavan osaamisen ja toimialan ammattimaistumisen myötä myös urheiluseuroissa on ymmärrettävä visuaalisen brändin merkitys ja omaksuttava uusia keinoja seuratoiminnan taustalla olevien syiden ja arvojen esittämiseksi visuaalisessa muodossa.