Terveyskylän Naistalon mobiilikäytettävyystestaus ja käyttäjäkokemuksen arviointi
Park, Tuulia (2022)
Park, Tuulia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169697
Tiivistelmä
Digitaaliset palvelut ovat lisääntyneet sosiaali- ja terveysalalla. Niiden avulla voidaan tarjota monipuolisia palveluita erilaisille käyttäjäryhmille. Tämän vuoksi digitaalisten palveluiden käytettävyyteen on kiinnitettävä huomiota, jotta erilaiset käyttäjäryhmät osaisivat käyttää erilaisia digitaalisia palveluita itsenäisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Terveyskylä.fi-palvelun Naistalon mobiilikäytettävyyttä ja koettua käyttäjäkokemusta. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa käytettävyystestauksen tuloksista, joiden avulla voidaan hyödyntää Terveyskylä.fi-palvelun mobiilikäytettävyyttä jatkokehittämisessä tarpeen mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Terveyskylän Naistalolle suoritettiin ensin heuristinen arviointi, jonka avulla voitiin tunnistaa mahdollisia käytettävyysongelmia. Tämän jälkeen mobiilikäytettävyyttä tutkittiin käytettävyystestauksella, jonka aikana arvioitiin myös käyttäjäkokemusta. Käytettävyystestauksien aikana suoritettiin tarkkailevaa havainnointia, jotta saatiin enemmän tuloksia mobiilikäytettävyydestä ja siitä, miten testaaja koki ja tulkitsi Terveyskylä.fi-palvelun Naistalon mobiiliversion käytön.
Heuristisen arvioinnin (n = 3) tulokset olivat korkeat lähes kaikilla osa-alueilla, mutta virheiden käsittelyyn, sekä opastukseen ja ohjeistukseen liittyi matalampia tuloksia. Heuristisen arvioinnin suorittaneet henkilöt kokivat Naistalon mobiiliversion käytettävyyden hyväksi.
Käytettävyystestaukseen osallistuneet henkilöt (n = 5) selviytyivät annetuista tehtävistä itsenäisesti ja nopeasti. Käytettävyystestauksista saatujen tulosten perusteella Naistalon mobiilikäytettävyyden todettiin olevan hyvällä tasolla. Havainnoinnin perusteella pystyttiin todentamaan, että englanninkielisille sisällölle olisi ollut kysyntää sellaisten henkilöiden keskuudessa, jotka eivät puhuneet suomea äidinkielenään.
Aineiston perusteella todettiin, että Terveyskylän Naistalon mobiiliversion käytettävyys on hyvä, jota myös tuki käyttäjäkokemuksen arvioinnista saadut positiiviset tulokset. Mobiilikäytettävyystestauksien aikana ei todettu huomattavia tulokseen vaikuttavia eroa eri älypuhelimien tai mobiilikäytettävyystestaukseen osallistuneiden testaajien välillä.
Jatkotutkimusaiheeksi tunnistettiin vastaavan tutkimuksen teko toiseen Terveyskylän taloon, jossa käytettävyystestaukseen osallistuvat henkilöt voisivat koostua potilaista, joilla on yhteys kyseiseen valittuun Terveyskylän taloon. Toisena jatkotutkimusaiheena toimisi myös Terveyskylän Naistaloon liittyvä muunlainen kehitystyö digitaalisissa palveluissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Terveyskylä.fi-palvelun Naistalon mobiilikäytettävyyttä ja koettua käyttäjäkokemusta. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa käytettävyystestauksen tuloksista, joiden avulla voidaan hyödyntää Terveyskylä.fi-palvelun mobiilikäytettävyyttä jatkokehittämisessä tarpeen mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin laadullisia ja määrällisiä menetelmiä. Terveyskylän Naistalolle suoritettiin ensin heuristinen arviointi, jonka avulla voitiin tunnistaa mahdollisia käytettävyysongelmia. Tämän jälkeen mobiilikäytettävyyttä tutkittiin käytettävyystestauksella, jonka aikana arvioitiin myös käyttäjäkokemusta. Käytettävyystestauksien aikana suoritettiin tarkkailevaa havainnointia, jotta saatiin enemmän tuloksia mobiilikäytettävyydestä ja siitä, miten testaaja koki ja tulkitsi Terveyskylä.fi-palvelun Naistalon mobiiliversion käytön.
Heuristisen arvioinnin (n = 3) tulokset olivat korkeat lähes kaikilla osa-alueilla, mutta virheiden käsittelyyn, sekä opastukseen ja ohjeistukseen liittyi matalampia tuloksia. Heuristisen arvioinnin suorittaneet henkilöt kokivat Naistalon mobiiliversion käytettävyyden hyväksi.
Käytettävyystestaukseen osallistuneet henkilöt (n = 5) selviytyivät annetuista tehtävistä itsenäisesti ja nopeasti. Käytettävyystestauksista saatujen tulosten perusteella Naistalon mobiilikäytettävyyden todettiin olevan hyvällä tasolla. Havainnoinnin perusteella pystyttiin todentamaan, että englanninkielisille sisällölle olisi ollut kysyntää sellaisten henkilöiden keskuudessa, jotka eivät puhuneet suomea äidinkielenään.
Aineiston perusteella todettiin, että Terveyskylän Naistalon mobiiliversion käytettävyys on hyvä, jota myös tuki käyttäjäkokemuksen arvioinnista saadut positiiviset tulokset. Mobiilikäytettävyystestauksien aikana ei todettu huomattavia tulokseen vaikuttavia eroa eri älypuhelimien tai mobiilikäytettävyystestaukseen osallistuneiden testaajien välillä.
Jatkotutkimusaiheeksi tunnistettiin vastaavan tutkimuksen teko toiseen Terveyskylän taloon, jossa käytettävyystestaukseen osallistuvat henkilöt voisivat koostua potilaista, joilla on yhteys kyseiseen valittuun Terveyskylän taloon. Toisena jatkotutkimusaiheena toimisi myös Terveyskylän Naistaloon liittyvä muunlainen kehitystyö digitaalisissa palveluissa.