Nuorten naisyrittäjien osaamisen kehittäminen ammatillisten verkostojen avulla
Komulainen, Julia (2022)
Komulainen, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205169677
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin nuorten naisyrittäjien osaamisen kehittämistä ammatillisten verkostojen avulla haastattelemalla nuoria naisyrittäjiä 13.12.2021-14.1.2022 välisenä aikana. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää pääkaupunkiseudulla asuvaa alle 29-vuotiasta yrittäjänä toimivaa naishenkilöä. Tutkimuksessa tutkittiin, millaisia verkostoja nuorilla naisyrittäjillä on, mitä hyötyä verkostoitumisesta on heille, miten he hyödyntävät verkostojaan oman osaamisen kehittämisessä sekä miten verkostot voisivat tukea nuoria naisyrittäjiä vielä enemmän. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena haastattelututkimuksena hyödyntäen puolistrukturoitua haastattelumenetelmää.
Tutkimustulosten mukaan nuorten naisyrittäjien verkostot koostuvat toisista yrittäjistä, yhteistyökumppaneista, palvelun- ja tavarantoimittajista, sosiaalisen median verkostoista, yhdistyksistä, järjestöistä, opiskelukollegoista ja asiakkaista. Tutkimustulosten mukaan ammatilliset verkostot edistävät nuorien naisyrittäjien yrittäjyyteen liittyvän ammattitaidon osaamisen kehittymistä. Haastatteluissa tuli esiin, että verkostoissa liikkuu paljon tietoa ja taitoa, jonka ansiosta heidän oma osaamisensakin kehittyy. Naisyrittäjät oppivat toisiltaan hyödyllisiä tietoja ja tapoja toimia yrittäjinä, joiden avulla naisyrittäjät kokevat voivansa kehittää osaamistaan ammattitaitoisemmaksi. Osaamista kehitetään myös osallistumalla erilaisiin koulutuksiin, joita verkostoissa järjestetään. Tutkimustuloksista tuli esiin aktiivisen osaamisen kehittämisen tärkeys yrittäjänä. Haastateltavat kokivat, että kuuluminen verkostoon on osa yrittäjyyttä. Lisäksi nuoret naisyrittäjät hyödyntävät verkostoja liiketoiminnan kasvattamisessa, yrityksen tehokkaammassa markkinoinnissa ja myynnissä. Tulosten mukaan verkostot nähtiin myös henkisenä voimavarana ja tukena sekä tärkeänä asiana uusien ihmisten, yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kohtaamisessa.
Tutkimustulosten mukaan nuoret naisyrittäjät haluaisivat hyödyntää verkostoja vielä rohkeammin esimerkiksi hyödyntämällä kustannusten jakamista liiketilojen vuokraamisessa. Haastateltavat kokivat, että he voisivat olla rohkeampia myös itse avaamaan uusia keskustelunaloituksia ja tutustua uusiin yrittäjiin luodakseen uusia verkostoja. Naisyrittäjät nostivat esiin ajatuksia verkostojen paremmasta hyödyntämisestä alueellisesti, kuten esimerkiksi mahdollisuuden samalla alueella toimivien yrittäjien yhteisten toimintatapojen tehokkaampaan kehittämiseen ja hyödyntämiseen. Lisäksi haastateltavat toivoivat, että ammatilliset verkostot voisivat mahdollistaa konkreettisempaa tukea esimerkiksi yrityksen markkinoinnin osalta.
Tutkimustulosten mukaan nuorten naisyrittäjien verkostot koostuvat toisista yrittäjistä, yhteistyökumppaneista, palvelun- ja tavarantoimittajista, sosiaalisen median verkostoista, yhdistyksistä, järjestöistä, opiskelukollegoista ja asiakkaista. Tutkimustulosten mukaan ammatilliset verkostot edistävät nuorien naisyrittäjien yrittäjyyteen liittyvän ammattitaidon osaamisen kehittymistä. Haastatteluissa tuli esiin, että verkostoissa liikkuu paljon tietoa ja taitoa, jonka ansiosta heidän oma osaamisensakin kehittyy. Naisyrittäjät oppivat toisiltaan hyödyllisiä tietoja ja tapoja toimia yrittäjinä, joiden avulla naisyrittäjät kokevat voivansa kehittää osaamistaan ammattitaitoisemmaksi. Osaamista kehitetään myös osallistumalla erilaisiin koulutuksiin, joita verkostoissa järjestetään. Tutkimustuloksista tuli esiin aktiivisen osaamisen kehittämisen tärkeys yrittäjänä. Haastateltavat kokivat, että kuuluminen verkostoon on osa yrittäjyyttä. Lisäksi nuoret naisyrittäjät hyödyntävät verkostoja liiketoiminnan kasvattamisessa, yrityksen tehokkaammassa markkinoinnissa ja myynnissä. Tulosten mukaan verkostot nähtiin myös henkisenä voimavarana ja tukena sekä tärkeänä asiana uusien ihmisten, yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden kohtaamisessa.
Tutkimustulosten mukaan nuoret naisyrittäjät haluaisivat hyödyntää verkostoja vielä rohkeammin esimerkiksi hyödyntämällä kustannusten jakamista liiketilojen vuokraamisessa. Haastateltavat kokivat, että he voisivat olla rohkeampia myös itse avaamaan uusia keskustelunaloituksia ja tutustua uusiin yrittäjiin luodakseen uusia verkostoja. Naisyrittäjät nostivat esiin ajatuksia verkostojen paremmasta hyödyntämisestä alueellisesti, kuten esimerkiksi mahdollisuuden samalla alueella toimivien yrittäjien yhteisten toimintatapojen tehokkaampaan kehittämiseen ja hyödyntämiseen. Lisäksi haastateltavat toivoivat, että ammatilliset verkostot voisivat mahdollistaa konkreettisempaa tukea esimerkiksi yrityksen markkinoinnin osalta.