Yrityskulttuurien kohtaaminen omistajanvaihdoksessa
Pihlajamaa, Paula (2022)
Pihlajamaa, Paula
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205159331
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan yrityskulttuurien kohtaamista omistajanvaihdostilanteessa. Opinnäytetyön kaksi pääkategoriaa ovat yrityskauppa ja yrityskulttuuri. Kohderyhmänä tässä opinnäytetyössä ovat pienet ja keskisuuret yritykset (pk-yritykset), jotka ovat tehneet omistajanvaihdoksen Suomessa. Tutkimuksessa selvitetään, millaisista lähtökohdista yrityskauppaan on lähdetty, miten yrityskulttuurien kohtaaminen on huomioitu, miten integraatio on onnistunut ja mitkä asiat onnistumiseen vaikuttavat. Opinnäytetyön tietoperustassa hyödynnetään pk-yritysten omistajavaihdoksesta ja yrityskulttuurista aikaisemmin julkaistuja tutkimuksia ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Lisäksi opinnäytetyön kirjoittajalla on substanssiosaamista yrityskaupoista. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusotteella, lähestymistapana on tapaustutkimus ja aineisto on hankittu puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Opinnäytetyön kohdeyritykset edustavat eri toimialoja ja tietoa haetaan yleisesti keskittyen yrityskulttuuriin omistajanvaihdoksissa. Haastatteluaineistosta nousi selkeästi, että yrityskulttuuria ei ole tarkasti ottaen määritelty yrityksissä, mutta se ei tarkoita sitä, että kulttuuria ei olisi ajateltu. Yritykset käsittelevät yrityskulttuuria käytännön tasolla, miten yritys nähdään, mihin asioihin kiinnitetään huomiota ja millainen ilmapiiri yrityksissä on. Tulosten perusteella on nähtävissä myös se, että pienten yritysten yrityskaupat lähtevät monesti liikkeelle pitempiaikaisesta yhteistyöstä ja yhteisestä tahtotilasta. Tämä nähtiin isona etuna, sillä myyjällä on iso rooli integraatiossa niin työntekijöiden kuin asiakkaiden suuntaan. Opinnäytetyön johtopäätöksinä todetaan, että kehittävä yrityskulttuuri näkyy yrityksen toimintatavoissa. Viestinnän merkitys yrityskulttuurien kohtaamisessa on tärkeässä roolissa ja yrityskulttuurin voi määrittää yritykseen myös pienimuotoisesti.