Työhyvinvointi ja ryhmädynamiikka : kehittämisehdotuksia lastensuojelun perustason yksikköön
Naukkarinen, Tiina; Suntila, Elina (2022)
Naukkarinen, Tiina
Suntila, Elina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205098090
Tiivistelmä
Lastensuojeluyksiköissä tehdään henkisesti ja fyysisesti raskasta työtä. Vuorotyö, oman elämän sovittaminen työaikoihin, asiakkaiden haasteelliset tilanteet sekä väkivallan uhka kuormittavat työntekijöitä. Vaihtuvuus on suurta, ja työvoimapula todellinen ongelma. Kuitenkin kyseessä on työ, jossa pysyvillä ihmissuhteilla on erityinen merkitys lastensuojeluyksikön asiakkaiden hyvinvoinnille.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä lastensuojelupalveluita tarjoavan yrityksen kanssa. Kehittämistyössä kartoitettiin lastensuojelupalveluja tarjoavan palveluyksikön työhyvinvointiin liittyviä asioita kyselytutkimuksella, osallistuvalla havainnoinnilla toiminnallisien tapaamisten aikana sekä keskustelujen kautta. Tutkimustehtävinä oli selvittää työyhteisöjen työhyvinvointiin heikentävästi vaikuttavat tekijät ja luoda kehittämisehdotuksia, joilla niihin voidaan vaikuttaa.
Kyselytutkimuksen vastaukset ja havainnoinnilla saatu aineisto tukivat toisiaan, ja niistä nostettiin esiin samoja asioita. Eniten työhyvinvointia heikentävinä tekijöinä olivat viestinnän haasteet, avoin ja arvostava keskustelu työyhteisössä, palautteen saaminen ja antaminen sekä työn ja vapaa-ajan yhdistäminen. Jokaisella näistä osa-alueista oli myös tyytyväisiä vastaajia, eikä näistä ongelmakohdista mikään noussut merkittävyydeltään ylitse muiden.
Kehittämisehdotukset tehtiin neljästä teemasta. Esimiehen fyysistä läsnäoloa molempiin työyhteistöihin sekä etäjohtamisen periaatteiden läpikäymistä työyhteisöjen kanssa ehdotettiin. Tiedon kulun ja saatavuuden selkiyttäminen sekä vastuu omasta toiminnasta ja avoimuus nostettiin kehittämisehdotuksiin. Myös työn ja vapaa-ajan yhdistämiseen tehtiin kehittämisehdotus. Working in children’s institution is emotionally and physically challenging. Working in shifts, adapting one´s own life into working hours, challenging situations of the customers and the risk of violence are burdening employees. There is a lot of employee turnover, and lack of labor force is a real problem. After all, it is a job where permanent relationships mean a lot for children who live in children’s institution.
This thesis was carried out as development project in collaboration with a child welfare unit. In the development work, issues related to the well-being at work of employees in a children´s institution were surveyed through a questionnaire, participatory observation during functional meetings and discussions. The research tasks were to find out the problem areas that have a detrimental effect on the well-being at work of work communities and to create development proposals that can be used to influence them.
The results of the questionnaire and the material collected by observation supported each other, and the same issues emerged from them. The most detrimental factors in well-being at work were the challenges of communication, open and appreciative discussion in the work community, receiving and giving feedback and combining work and leisure time. There were also satisfied responders in each area, and none of these issues rose in importance.
Development proposals were made on four different themes. The physical presence of a supervisor in both work communities was suggested. Clarification of the flow of information and access, as well as responsibility for one is own operations and transparency were raised in development proposals. A development proposal was also made to combine work and leisure.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä yhteistyössä lastensuojelupalveluita tarjoavan yrityksen kanssa. Kehittämistyössä kartoitettiin lastensuojelupalveluja tarjoavan palveluyksikön työhyvinvointiin liittyviä asioita kyselytutkimuksella, osallistuvalla havainnoinnilla toiminnallisien tapaamisten aikana sekä keskustelujen kautta. Tutkimustehtävinä oli selvittää työyhteisöjen työhyvinvointiin heikentävästi vaikuttavat tekijät ja luoda kehittämisehdotuksia, joilla niihin voidaan vaikuttaa.
Kyselytutkimuksen vastaukset ja havainnoinnilla saatu aineisto tukivat toisiaan, ja niistä nostettiin esiin samoja asioita. Eniten työhyvinvointia heikentävinä tekijöinä olivat viestinnän haasteet, avoin ja arvostava keskustelu työyhteisössä, palautteen saaminen ja antaminen sekä työn ja vapaa-ajan yhdistäminen. Jokaisella näistä osa-alueista oli myös tyytyväisiä vastaajia, eikä näistä ongelmakohdista mikään noussut merkittävyydeltään ylitse muiden.
Kehittämisehdotukset tehtiin neljästä teemasta. Esimiehen fyysistä läsnäoloa molempiin työyhteistöihin sekä etäjohtamisen periaatteiden läpikäymistä työyhteisöjen kanssa ehdotettiin. Tiedon kulun ja saatavuuden selkiyttäminen sekä vastuu omasta toiminnasta ja avoimuus nostettiin kehittämisehdotuksiin. Myös työn ja vapaa-ajan yhdistämiseen tehtiin kehittämisehdotus.
This thesis was carried out as development project in collaboration with a child welfare unit. In the development work, issues related to the well-being at work of employees in a children´s institution were surveyed through a questionnaire, participatory observation during functional meetings and discussions. The research tasks were to find out the problem areas that have a detrimental effect on the well-being at work of work communities and to create development proposals that can be used to influence them.
The results of the questionnaire and the material collected by observation supported each other, and the same issues emerged from them. The most detrimental factors in well-being at work were the challenges of communication, open and appreciative discussion in the work community, receiving and giving feedback and combining work and leisure time. There were also satisfied responders in each area, and none of these issues rose in importance.
Development proposals were made on four different themes. The physical presence of a supervisor in both work communities was suggested. Clarification of the flow of information and access, as well as responsibility for one is own operations and transparency were raised in development proposals. A development proposal was also made to combine work and leisure.