Terminaalin kalustonseurannan digitalisointi : Schenker Oy, Hämeenlinna
Aalto, Pasi (2022)
Aalto, Pasi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205067727
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin Schenker Oy:n Hämeenlinnan terminaalin kalustonseurannan kehittämistä digitaaliseen muotoon. Kehittämistarpeet ovat muodostuneet työssä havaituista haasteista käsin kirjoitetun listauksen koonnissa, ylläpidossa ja tiedonvälityksessä.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä ja se on muodoltaan toiminnallinen. Teoriaosuudet on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä perehdytään yleisluontoisesti kuljetusverkostoihin ja kahdessa jälkimmäisessä osassa syvennetään käsitystä kuormatiloista, kalustosta ja digitaalisista työvälineistä. Tutkimusosuudessa muodostetaan prosessikuvaus nykyisestä kalustonseurannan mallista. Tämän jälkeen kootaan kehitystarvemäärittely siitä mitä ominaisuuksia digitaalisessa kalustonseurannassa tulisi olla, jotta käsin kirjoitetun listauksen haasteet voitaisiin nähdä ratkaistuiksi. Kehityssuunnitelmaosuudessa muodostetaan yksityiskohtainen toteutettava malli digitaalisesta kalustonseurannasta ja siitä, kuinka tiedot käytettävään järjestelmään on koottu. Lopuksi päätelmävaiheessa tutustutaan kehitettyyn prosessikuvaukseen, pohditaan saavutettuja hyötyjä ja skaalausmahdollisuuksia suurempien terminaalien näkökulmasta.
Opinnäytetyössä löytyi ratkaisut esitettyihin tutkimuskysymyksiin ja järjestelmä on otettu käyttöön Hämeenlinnan terminaalissa. Työssä hyödynnettiin lähestulkoon jokaisen yrityksen käytössä olevia Microsoft 365 -toimistosovelluksia, eritoten Microsoft Exceliä. Huomioitavaa on se, että varsinaisien tuloksien mittaaminen ei ole ollut mahdollista kvantitatiivisilla menetelmillä ottaen huomioon opinnäytetyön laajuuden ja työn keskittymisen prosessin kehittämiseen sen kvantitatiivisien tuloksen mittaamisen sijaan. Saavutetut hyödyt ja skaalautuvuus on mahdollista myös saavuttaa suuremmissa terminaaleissa erityisesti, kun huomioidaan digitaalisen kalustonseurannan jatkokehittämismahdollisuudet.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisilla tutkimusmenetelmillä ja se on muodoltaan toiminnallinen. Teoriaosuudet on jaettu kolmeen osaan, joista ensimmäisessä perehdytään yleisluontoisesti kuljetusverkostoihin ja kahdessa jälkimmäisessä osassa syvennetään käsitystä kuormatiloista, kalustosta ja digitaalisista työvälineistä. Tutkimusosuudessa muodostetaan prosessikuvaus nykyisestä kalustonseurannan mallista. Tämän jälkeen kootaan kehitystarvemäärittely siitä mitä ominaisuuksia digitaalisessa kalustonseurannassa tulisi olla, jotta käsin kirjoitetun listauksen haasteet voitaisiin nähdä ratkaistuiksi. Kehityssuunnitelmaosuudessa muodostetaan yksityiskohtainen toteutettava malli digitaalisesta kalustonseurannasta ja siitä, kuinka tiedot käytettävään järjestelmään on koottu. Lopuksi päätelmävaiheessa tutustutaan kehitettyyn prosessikuvaukseen, pohditaan saavutettuja hyötyjä ja skaalausmahdollisuuksia suurempien terminaalien näkökulmasta.
Opinnäytetyössä löytyi ratkaisut esitettyihin tutkimuskysymyksiin ja järjestelmä on otettu käyttöön Hämeenlinnan terminaalissa. Työssä hyödynnettiin lähestulkoon jokaisen yrityksen käytössä olevia Microsoft 365 -toimistosovelluksia, eritoten Microsoft Exceliä. Huomioitavaa on se, että varsinaisien tuloksien mittaaminen ei ole ollut mahdollista kvantitatiivisilla menetelmillä ottaen huomioon opinnäytetyön laajuuden ja työn keskittymisen prosessin kehittämiseen sen kvantitatiivisien tuloksen mittaamisen sijaan. Saavutetut hyödyt ja skaalautuvuus on mahdollista myös saavuttaa suuremmissa terminaaleissa erityisesti, kun huomioidaan digitaalisen kalustonseurannan jatkokehittämismahdollisuudet.