Ensihoitajan keskittymisen ja tunteiden vaikutus päätöksentekoon
Markkanen, Matti (2022)
Markkanen, Matti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057328
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin ensihoitajan keskittymisen ja tunteiden vaikutusta päätöksentekoon teemahaastattelun avulla. Keskittymisen osalta selvitettiin keskittymistä parantavia seikkoja sekä keskittymistä heikentäviä seikkoja. Tunteiden osalta tutkimuksessa selvitettiin tunteet, mitä työ ensihoitajissa oli herättänyt sekä miten ensihoitajat näyttivät kokemiaan tunteitaan tehtävillä ja työyhteisössä ja miten ensihoitajat tunnistivat omat tunnetilansa sekä kuinka he osasivat käsitellä niitä. Tämän lisäksi selvitettiin ensihoitajien tietämystä, mitä koulutuksia, tukimuotoja työnantajalla on tarjolla sekä olivatko he näistä tietoisia.
Ensihoitajan työnkuva vaatii keskittymistä, tunteiden hallintaa sekä taitoa käsitellä niitä. Ensihoitaja tekee työssään useita päätöksiä, jotka vaikuttavat potilaan hoitamiseen sekä potilaan hoitopaikan valitsemiseen. Ensihoitajien näkemys siitä, mitkä asiat voivat vaikuttaa heidän keskittymiseensä, joko parantaen tai heikentäen tiedostettiin. Tunteiden osalta ensihoitajien kokemat tunteet sekä niiden näyttäminen työtehtävillä pyrittiin pitämään omana tietona ja ammatillinen käyttäytyminen keskiössä. Tunteiden näyttäminen sekä keskustelu työyhteisössä koettiin luonnollisena tapana sekä ensihoitajat kokivat voivansa olla jokainen oma itsensä, ilman pelkoa siitä, että tulisi teilatuksi työyhteisössä. Päätöksenteossa apuna ensihoitajat käyttivät apuvälineitä, jotka helpottivat päätöksenteko prosessia. Koulutuksen osalta selvisi ensihoitajien tietämys mitä koulutuksia työnantajalla oli tarjolla. Kävi ilmi, että tunteiden käsittelyyn, tehtävien purkuun sekä henkilökohtaiseen keskusteluun oli tarjolla toimintamalleja, mutta keskittymiseen sekä päätöksentekoon koulutuksia ei ollut tarjolla, tai ensihoitajat eivät olleet niistä tietoisia. Tämän jälkeen keskittyminen, tunteet, päätöksenteko sekä koulutus yhdistettiin esille nousseihin teemoihin, jonka jälkeen teemat yhdistettiin kokonaisuuksiksi. Tämän jälkeen oli mahdollista hahmottaa sekä tehdä tulkintaa ilmiöstä sekä valitusta teoreettisesta näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tarve nousi esille tarpeesta selvittää ensihoitajien näkemyksiä sekä kokemuksia keskittymistä, tunteista ja niiden hallinnasta sekä päätöksenteosta ja kuinka nämä asiat voivat vaikuttaa toisiinsa. Kehittämisen näkökulmasta kartoitettiin koulutuksen tietoutta ja tämänhetkistä tilannetta, sekä mitä koulutuksia mahdollisesti tulevaisuudessa voitaisiin tarjota sekä kehittää.
Tutkimusmuotona käytettiin laadullista tutkimusta. Tiedon kerääminen tapahtui teemahaastattelua hyödyntäen. Aineistoa käsiteltiin teemoittelua hyödyntäen, josta muodostettiin sisällön analyysi. Aineisto luokiteltiin teemoittain keskittymiseen, tunteisiin, päätöksentekoon sekä koulutukseen Teemahaastatteluun osallistui 9 ensihoitajaa. Haastattelut suoritetiin syyskuun 2021 aikana. Tulosten perusteella voitaisiin selvittää ne koulut, jotka tarjoavat ensihoidon opetusta sekä selvittää onko heidän opetussuunnitelmissansa tutkimuksessa käsiteltyjä aiheita sekä kuinka niitä voitaisiin tuoda opiskelijoiden sekä ensihoitajien tietouteen. Tutkimuksessa käsiteltyjä aiheita olisi myös mahdollista selvittää simulaatio-oppimisen näkökulmasta ja kuinka käsitellyt aiheet nousisivat siellä esille. Jatkotutkimuksena voisi myös selvittää pitäisikö ensihoidossa työskentelevillä olla joka vuotinen tapaaminen psykologin kanssa.
Tutkimuksessa selvitettiin ensihoitajan keskittymisen ja tunteiden vaikutusta päätöksentekoon teemahaastattelun avulla. Keskittymisen osalta selvitettiin keskittymistä parantavia seikkoja sekä keskittymistä heikentäviä seikkoja. Tunteiden osalta tutkimuksessa selvitettiin tunteet, mitä työ ensihoitajissa oli herättänyt sekä miten ensihoitajat näyttivät kokemiaan tunteitaan tehtävillä ja työyhteisössä ja miten ensihoitajat tunnistivat omat tunnetilansa sekä kuinka he osasivat käsitellä niitä. Tämän lisäksi selvitettiin ensihoitajien tietämystä, mitä koulutuksia, tukimuotoja työnantajalla on tarjolla sekä olivatko he näistä tietoisia.
Ensihoitajan työnkuva vaatii keskittymistä, tunteiden hallintaa sekä taitoa käsitellä niitä. Ensihoitaja tekee työssään useita päätöksiä, jotka vaikuttavat potilaan hoitamiseen sekä potilaan hoitopaikan valitsemiseen. Ensihoitajien näkemys siitä, mitkä asiat voivat vaikuttaa heidän keskittymiseensä, joko parantaen tai heikentäen tiedostettiin. Tunteiden osalta ensihoitajien kokemat tunteet sekä niiden näyttäminen työtehtävillä pyrittiin pitämään omana tietona ja ammatillinen käyttäytyminen keskiössä. Tunteiden näyttäminen sekä keskustelu työyhteisössä koettiin luonnollisena tapana sekä ensihoitajat kokivat voivansa olla jokainen oma itsensä, ilman pelkoa siitä, että tulisi teilatuksi työyhteisössä. Päätöksenteossa apuna ensihoitajat käyttivät apuvälineitä, jotka helpottivat päätöksenteko prosessia. Koulutuksen osalta selvisi ensihoitajien tietämys mitä koulutuksia työnantajalla oli tarjolla. Kävi ilmi, että tunteiden käsittelyyn, tehtävien purkuun sekä henkilökohtaiseen keskusteluun oli tarjolla toimintamalleja, mutta keskittymiseen sekä päätöksentekoon koulutuksia ei ollut tarjolla, tai ensihoitajat eivät olleet niistä tietoisia. Tämän jälkeen keskittyminen, tunteet, päätöksenteko sekä koulutus yhdistettiin esille nousseihin teemoihin, jonka jälkeen teemat yhdistettiin kokonaisuuksiksi. Tämän jälkeen oli mahdollista hahmottaa sekä tehdä tulkintaa ilmiöstä sekä valitusta teoreettisesta näkökulmasta.
Tämän tutkimuksen tarve nousi esille tarpeesta selvittää ensihoitajien näkemyksiä sekä kokemuksia keskittymistä, tunteista ja niiden hallinnasta sekä päätöksenteosta ja kuinka nämä asiat voivat vaikuttaa toisiinsa. Kehittämisen näkökulmasta kartoitettiin koulutuksen tietoutta ja tämänhetkistä tilannetta, sekä mitä koulutuksia mahdollisesti tulevaisuudessa voitaisiin tarjota sekä kehittää.
Tutkimusmuotona käytettiin laadullista tutkimusta. Tiedon kerääminen tapahtui teemahaastattelua hyödyntäen. Aineistoa käsiteltiin teemoittelua hyödyntäen, josta muodostettiin sisällön analyysi. Aineisto luokiteltiin teemoittain keskittymiseen, tunteisiin, päätöksentekoon sekä koulutukseen Teemahaastatteluun osallistui 9 ensihoitajaa. Haastattelut suoritetiin syyskuun 2021 aikana. Tulosten perusteella voitaisiin selvittää ne koulut, jotka tarjoavat ensihoidon opetusta sekä selvittää onko heidän opetussuunnitelmissansa tutkimuksessa käsiteltyjä aiheita sekä kuinka niitä voitaisiin tuoda opiskelijoiden sekä ensihoitajien tietouteen. Tutkimuksessa käsiteltyjä aiheita olisi myös mahdollista selvittää simulaatio-oppimisen näkökulmasta ja kuinka käsitellyt aiheet nousisivat siellä esille. Jatkotutkimuksena voisi myös selvittää pitäisikö ensihoidossa työskentelevillä olla joka vuotinen tapaaminen psykologin kanssa.