Huoneistohotelli Lietsun sosiaalisen median seuraajien mielikuva yrityksen brändi-imagosta
Louhelainen, Sara (2022)
Louhelainen, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205047100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa joensuulaiselle majoitusyritys Huoneistohotelli Lietsulle selvitys yrityksen brändin nykytilanteesta. Aiheena oli, millaisena Lietsun sosiaalisen median kanavien seuraajat kokevat Lietsun brändi-imagon nimenomaan sosiaalisen median viestinnän perusteella. Opinnäytetyössä tarkasteltiin lisäksi, vastasiko sosiaalisen median seuraajien käsitys Lietsun yrittäjien omaa käsitystä ja tavoitteita yrityksen brändin suhteen. Lisäksi tarkasteltiin, muuttuiko seuraajien käsitys brändistä, mikäli he olivat myöhemmin vierailleet paikan päällä Lietsussa.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin sähköisesti Webropolilla. Kyselyn avoimet ja monivalintakysymykset käsittelivät Lietsun sosiaalista mediaa ja sen sisältöä sekä Lietsuun yhdistettäviä mielikuvia ja asioita. Kysely oli vapaaehtoinen ja anonyymi ja suunnattu Lietsun sosiaalisen median seuraajille. Kysely jaettiin Lietsun sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi kyselylinkki jaettiin Lietsussa majoittuneiden asiakkaiden kiitosviestissä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin myös vapaamuotoinen haastattelu Lietsun yrittäjille liittyen heidän tavoitteisiinsa Lietsun brändi-identiteetin suhteen.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella oli havaittavissa, että Lietsun brändi-imago ja -identiteetti kohtaavat toisensa hyvin. Lietsun sosiaalisen median viestintä ja Lietsun brändi koettiin positiivisina. Kyselyn vastaajat yhdistivät Lietsuun samoja asioita, adjektiiveja ja mielikuvia, joita Lietsun yrittäjät olivat tietoisesti viestinnällään tavoitelleet. Lietsun sosiaalisen median suunnitelmallisella käytöllä on saatu aikaan haluttuja tuloksia, ja yritys on pystynyt rakentamaan brändiään käyttämällä sosiaalista mediaa.
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka toteutettiin sähköisesti Webropolilla. Kyselyn avoimet ja monivalintakysymykset käsittelivät Lietsun sosiaalista mediaa ja sen sisältöä sekä Lietsuun yhdistettäviä mielikuvia ja asioita. Kysely oli vapaaehtoinen ja anonyymi ja suunnattu Lietsun sosiaalisen median seuraajille. Kysely jaettiin Lietsun sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa. Lisäksi kyselylinkki jaettiin Lietsussa majoittuneiden asiakkaiden kiitosviestissä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin myös vapaamuotoinen haastattelu Lietsun yrittäjille liittyen heidän tavoitteisiinsa Lietsun brändi-identiteetin suhteen.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella oli havaittavissa, että Lietsun brändi-imago ja -identiteetti kohtaavat toisensa hyvin. Lietsun sosiaalisen median viestintä ja Lietsun brändi koettiin positiivisina. Kyselyn vastaajat yhdistivät Lietsuun samoja asioita, adjektiiveja ja mielikuvia, joita Lietsun yrittäjät olivat tietoisesti viestinnällään tavoitelleet. Lietsun sosiaalisen median suunnitelmallisella käytöllä on saatu aikaan haluttuja tuloksia, ja yritys on pystynyt rakentamaan brändiään käyttämällä sosiaalista mediaa.