Digitaaliset oppimisympäristöt osana varhaiskasvatuksen työtä : opiskelijoiden kokemuksia koulutuksen antamista valmiuksista
Rautiainen, Roosa; Väisänen, Taru (2022)
Rautiainen, Roosa
Väisänen, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026747
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisia valmiuksia sosionomiopinnot ovat opiskelijoiden mielestä antaneet digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämiseen varhaiskasvatuksen työssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää varhaiskasvatuksen osaamista erilaisten digitaalisten oppimisympäristöjen käytössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Varhaiskasvatuksen digiosaajaksi! - hankkeelle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhdeksän sosionomiopiskelijaa, jotka olivat suuntautuneet opinnoissaan varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin kvalitatiivista sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Selvityksen perusteella digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen varhaiskasvatuksen työssä nähdään tärkeänä, sillä tieto- ja viestintäteknologia on osa lasten ja perheiden arkea nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelijat tunnistavat omissa opinnoissa käytetyt digitaaliset oppimisympäristöt ja kokevat osaavansa hyödyntää niitä myös varhaiskasvatuksen työssä. Oman osaamisen hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa nähdään kuitenkin helpompana toteuttaa henkilöstön välisessä yhteistyössä. Digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen lasten kanssa koetaan haasteellisena. Tutkimustulosten perusteella koulutusta voitaisiin kehittää lisäämällä opetusta ja käytännön harjoitusta varhaiskasvatuksessa hyödynnettävistä digitaalisista oppimisympäristöistä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhdeksän sosionomiopiskelijaa, jotka olivat suuntautuneet opinnoissaan varhaiskasvatukseen. Tutkimuksen aineiston analysoinnissa hyödynnettiin kvalitatiivista sisällönanalyysia ja teemoittelua.
Selvityksen perusteella digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen varhaiskasvatuksen työssä nähdään tärkeänä, sillä tieto- ja viestintäteknologia on osa lasten ja perheiden arkea nyt ja tulevaisuudessa. Opiskelijat tunnistavat omissa opinnoissa käytetyt digitaaliset oppimisympäristöt ja kokevat osaavansa hyödyntää niitä myös varhaiskasvatuksen työssä. Oman osaamisen hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa nähdään kuitenkin helpompana toteuttaa henkilöstön välisessä yhteistyössä. Digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen lasten kanssa koetaan haasteellisena. Tutkimustulosten perusteella koulutusta voitaisiin kehittää lisäämällä opetusta ja käytännön harjoitusta varhaiskasvatuksessa hyödynnettävistä digitaalisista oppimisympäristöistä.