Kuvaus moniammatillisesta yhteistyöstä asiakaslähtöisyyden edistämiseksi
Välimäki, Samu (2022)
Välimäki, Samu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204276255
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata moniammatillista yhteistyötä asiakaslähtöisyyden edistämiseksi yksityisessä yrityksessä. Työn toimintaympäristönä oli fysioterapia-, osteopatia- ja urheiluhierontapalveluita tuottava Suomen Urheiluhierontakeskus (SUHK) Oy ja sen moniammatillinen työyhteisö. Tutkimuksellinen lähestymistapa kehittämistyössä oli laadullinen tutkimus.
Tutkimuksellisen kehittämistyön kehittämistehtävänä oli kuvata, millä keinoilla yrityksessä oleva moniammatillinen yhteistyö hyödynnetään asiakaslähtöisyyden edistämiseksi ammattilaisten näkökulmasta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdessa ryhmässä. Haastatteluihin osallistui kolme osteopaattia ja kaksi fysioterapeuttia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulosten pohjalta laadittiin kuvaus moniammatillisesta yhteistyöstä asiakaslähtöisyyden edistämiseksi SUHK:ssa. Tuloksissa nousi esiin seitsemän laajempaa kokonaisuutta, jotka olivat tasavertainen keskustelu ja yhteistyö ammattilaisten ja asiakkaan välillä, yhteisymmärrys ammattilaisten ja asiakkaan välillä, palveluiden ja yrityksessä olevan erikoisosaamisen hyödyntäminen asiakaslähtöisesti, asiakkaan arki- ja toimintaympäristön huomioiminen yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa kuntoutusprosessissa, tiedon ja osaamisen jakaminen ammattilaisten ja asiakkaan välillä, koulutukset ja koulutusmyönteinen ilmapiiri sekä asiakaspalautteen hyödyntäminen. Tuloksissa vallitsevin teema oli asiakkaan arki- ja toimintaympäristön huomioiminen yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön pohjalta syntynyttä kuvausta moniammatillisen yhteistyön hyödyntämisestä asiakaslähtöisyyden edistämiseksi voi hyödyntää kuntoutuspalveluissa sekä asiakaslähtöisten toimintatapojen jatkokehittämisessä. Kehittämistyö antaa konkreettista tietoa siitä, kuinka asiakaslähtöisyyttä voi edistää kuntoutusprosessissa. Tässä kuvauksessa esiin nousseita toimintatapoja voi ottaa käytäntöön ja työvälineeksi ammatinharjoittajien ja asiakkaiden välisen yhteistyön sekä palveluiden asiakaslähtöisyyden edistämiseksi SUHK:ssa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön kehittämistehtävänä oli kuvata, millä keinoilla yrityksessä oleva moniammatillinen yhteistyö hyödynnetään asiakaslähtöisyyden edistämiseksi ammattilaisten näkökulmasta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdessa ryhmässä. Haastatteluihin osallistui kolme osteopaattia ja kaksi fysioterapeuttia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tulosten pohjalta laadittiin kuvaus moniammatillisesta yhteistyöstä asiakaslähtöisyyden edistämiseksi SUHK:ssa. Tuloksissa nousi esiin seitsemän laajempaa kokonaisuutta, jotka olivat tasavertainen keskustelu ja yhteistyö ammattilaisten ja asiakkaan välillä, yhteisymmärrys ammattilaisten ja asiakkaan välillä, palveluiden ja yrityksessä olevan erikoisosaamisen hyödyntäminen asiakaslähtöisesti, asiakkaan arki- ja toimintaympäristön huomioiminen yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa kuntoutusprosessissa, tiedon ja osaamisen jakaminen ammattilaisten ja asiakkaan välillä, koulutukset ja koulutusmyönteinen ilmapiiri sekä asiakaspalautteen hyödyntäminen. Tuloksissa vallitsevin teema oli asiakkaan arki- ja toimintaympäristön huomioiminen yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön pohjalta syntynyttä kuvausta moniammatillisen yhteistyön hyödyntämisestä asiakaslähtöisyyden edistämiseksi voi hyödyntää kuntoutuspalveluissa sekä asiakaslähtöisten toimintatapojen jatkokehittämisessä. Kehittämistyö antaa konkreettista tietoa siitä, kuinka asiakaslähtöisyyttä voi edistää kuntoutusprosessissa. Tässä kuvauksessa esiin nousseita toimintatapoja voi ottaa käytäntöön ja työvälineeksi ammatinharjoittajien ja asiakkaiden välisen yhteistyön sekä palveluiden asiakaslähtöisyyden edistämiseksi SUHK:ssa.