Aikuisen vartalon alueen natiiviröntgentutkimukset: asetteluvideot röntgenhoitajaopiskelijoille
Helakari, Ellinoora; Hukkanen, Suvianne; Sever, Heidi (2022)
Helakari, Ellinoora
Hukkanen, Suvianne
Sever, Heidi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225698
Tiivistelmä
Suomessa tehdään vuosittain noin 3,7 miljoonaa röntgentutkimusta. Näistä enemmistön muodostavat keuhkojen ja luuston natiiviröntgentutkimukset. Röntgenhoitaja on keskeisessä osassa diagnostisten kuvien ottamisessa, sekä kuvanlaadun parantamisessa. Röntgenhoitajalla on oltava hyvät pohjatiedot eri projektioiden asetteluista. Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä asetteluvideot aikuisen vartalon alueen natiiviröntgentutkimuksista Oulun ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoille.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Valmiin lopputuloksen tarkoituksena oli olla erityisesti ensimmäisen vuoden opiskelijoiden asetteluharjoituksien tukena. Opinnäytetyön välitön tavoite oli tukea röntgenhoitajaopiskelijoiden itsenäistä oppimista heti opintojen alussa sekä olla jatkossa myös opintojen tukena, sillä materiaaliin voi palata tarvittaessa. Hyvät pohjatiedot ja -taidot edesauttavat ammattitaidon kehittymisessä ja parantavat turvallisuuskulttuuria natiiviröntgenkuvantamisessa. Röntgensimulaatiossa tapahtuva itsenäinen harjoittelu on turvallinen ympäristö opetella potilaan asettelua. Asetteluvideoiden tietoperusta pohjautuu säteilylainsäädäntöön, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuvantamisen ohjeisiin ammattilaisille sekä natiiviröntgentutkimuksiin liittyviin tutkimusartikkeleihin ja julkaisuihin.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena valmistui yhdeksän videota aikuisen vartalon alueen natiivitutkimuksista ja niiden asettelusta. Asetteluvideoita arvioitiin laatukriteerien avulla, joita olivat kokonaisuus, ulkoasu, kieliasu ja äänenlaatu. Laatua ja tavoitteisiin pääsyä arvioitiin Webropol -kyselyllä, joka jaettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Kohderyhmä sisälsi kolmen vuosikurssin röntgenhoitajaopiskelijat Oulun ammattikorkeakoulussa. Saatu palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista, hyvää ja rakentavaa. Palautteiden avulla teimme yksityiskohtaisia muutoksia lopullisiin videoihin ja paransimme niiden laatua. Voimme todeta, että asetteluvideot olivat onnistuneita, sillä suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä videoihin ja niiden sisältöön.
Samankaltaisia opinnäytetöitä on tehty sekä kuvallisena, että videomuotoisena asetteluoppaana natiiviröntgentutkimusten asettelusta. Edellä mainittujen ja nyt valmistuneen opinnäytetyömme lisäksi asetteluvideoita olisi aiheellista tehdä lisää eri kehon anatomisista alueista, esimerkiksi selkärangan tutkimuksista olisi hyödyllistä tehdä lisää materiaalia toiminnallisena.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Valmiin lopputuloksen tarkoituksena oli olla erityisesti ensimmäisen vuoden opiskelijoiden asetteluharjoituksien tukena. Opinnäytetyön välitön tavoite oli tukea röntgenhoitajaopiskelijoiden itsenäistä oppimista heti opintojen alussa sekä olla jatkossa myös opintojen tukena, sillä materiaaliin voi palata tarvittaessa. Hyvät pohjatiedot ja -taidot edesauttavat ammattitaidon kehittymisessä ja parantavat turvallisuuskulttuuria natiiviröntgenkuvantamisessa. Röntgensimulaatiossa tapahtuva itsenäinen harjoittelu on turvallinen ympäristö opetella potilaan asettelua. Asetteluvideoiden tietoperusta pohjautuu säteilylainsäädäntöön, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuvantamisen ohjeisiin ammattilaisille sekä natiiviröntgentutkimuksiin liittyviin tutkimusartikkeleihin ja julkaisuihin.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tuloksena valmistui yhdeksän videota aikuisen vartalon alueen natiivitutkimuksista ja niiden asettelusta. Asetteluvideoita arvioitiin laatukriteerien avulla, joita olivat kokonaisuus, ulkoasu, kieliasu ja äänenlaatu. Laatua ja tavoitteisiin pääsyä arvioitiin Webropol -kyselyllä, joka jaettiin kohderyhmälle sähköpostitse. Kohderyhmä sisälsi kolmen vuosikurssin röntgenhoitajaopiskelijat Oulun ammattikorkeakoulussa. Saatu palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista, hyvää ja rakentavaa. Palautteiden avulla teimme yksityiskohtaisia muutoksia lopullisiin videoihin ja paransimme niiden laatua. Voimme todeta, että asetteluvideot olivat onnistuneita, sillä suurin osa vastaajista oli tyytyväisiä videoihin ja niiden sisältöön.
Samankaltaisia opinnäytetöitä on tehty sekä kuvallisena, että videomuotoisena asetteluoppaana natiiviröntgentutkimusten asettelusta. Edellä mainittujen ja nyt valmistuneen opinnäytetyömme lisäksi asetteluvideoita olisi aiheellista tehdä lisää eri kehon anatomisista alueista, esimerkiksi selkärangan tutkimuksista olisi hyödyllistä tehdä lisää materiaalia toiminnallisena.