Hajautettu johtajuus esihenkilöiden kokemana : systemoitu kirjallisuuskatsaus
Rantanen, Mari (2022)
Rantanen, Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204215632
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mitä hajautettu johtajuus merkitsee organisaatioissa esihenkilöiden kokemana systemoidun kirjallisuuskatsauksen avulla. Tietoa etsittiin neljällä tietokannalla Finna, EBSCO Business Source Elite, Emerald Insight ja Web of Science. Aineistoa kertyi 1171 artikkelia, joista valikoitui 17 alkuperäisartikkelia tähän kirjallisuuskatsaukseen. Artikkelit analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tietoa millaisia vaatimuksia ilmenee esihenkilöitä kohtaan hajautetun johtajuuden mallissa. Toisena tavoitteena oli löytää esihenkilöiden kokemuksia hajautetusta johtajuudesta.
Opinnäytetyön tuloksissa hajautetun johtajuuden toteuttamiseen esihenkilöiden kokemana vaikuttaa organisaation kulttuuri ja johtajan ominaisuudet. Hajautetun johtamisen mallilla oli positiivisia vaikutuksia organisaatioon, esihenkilöihin ja työntekijöihin. Esihenkilöt kokivat yhteistyön paranevan, tiimityöskentelyn tehostuvan, ammattitaidon lisääntyvän ja vastavuoroisen luottamuksen kasvavan. Organisaation näkökulmasta tavoitteet saavutettiin todennäköisemmin. Esteiksi hajautetun johtajuuden onnistumiselle nousivat hierarkkiset perinteet ja toimintatavat organisaatiossa sekä esihenkilöillä. Vaatimuksina esihenkilöille nousivat neljänä asiana kommunikaatio, yhteistyö, johtaminen ja persoonalliset ominaisuudet.
Tämän systemoidun kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan päätellä hajautetun johtajuuden olevan hyvä johtamisen muoto, joka hyödyttää koko organisaatiota ja sitouttaa niin esihenkilöitä kuin työntekijöitä organisaatioon. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin laajalla otannalla eri alojen hajautettua johtajuutta. Jatkona tälle opinnäytetyölle voitaisiin tutkia miten hajautettu johtajuus on järjestetty Suomessa sosiaali- ja terveysalalla, miten vastuu ja päätöksenteko on hajautettu ja millaisia vaikutuksia sillä on johtajuuden kokemiseen esihenkilöillä sosiaali- ja terveysalalla. The purpose of this thesis was to investigate what distributed leadership means in organizations through a systematic literature review experienced by leaders. The information was searched in four databases Finna, EBSCO Business Source Elite, Emerald Insight and Web of Science. A total of 1171 articles were collected from the material, of which 17 original articles were selected for this literature review. The articles were analyzed by data-driven content analysis. The aim of the thesis was to find out what kind of demands are placed on leaders in the distributed leadership model. Another goal was to find leaders’ experiences of distributed leadership.
In the results of the thesis, the implementation of distributed leadership as experienced by leaders is influenced by the culture of the organization and the characteristics of the leader. The distributed leadership model had positive effects on the organization, leaders, and employees. The leaders felt that cooperation was improving, teamwork was intensifying, professional skills were increasing and mutual trust was growing. From an organizational perspective, goals were more likely to be achieved. Hierarchical traditions and practices in the organization and among the foremen became obstacles to the success of distributed leadership. The demands on the leaders arose as four things: communication, cooperation, leadership and personal qualities.
Based on this systematic review of the literature, it can be concluded that distributed leadership is a good form of leadership that benefits the entire organization and engages both leaders and employees in the organization. In this thesis, the distributed leadership of different fields was studied with a wide sample. As a follow-up to this thesis, it could be studied how distributed leadership is organized in Finland in the social and health sector, how responsibilities and decision-making are distributed, and what effects it has on the experience of leadership in social and health care.
Opinnäytetyön tuloksissa hajautetun johtajuuden toteuttamiseen esihenkilöiden kokemana vaikuttaa organisaation kulttuuri ja johtajan ominaisuudet. Hajautetun johtamisen mallilla oli positiivisia vaikutuksia organisaatioon, esihenkilöihin ja työntekijöihin. Esihenkilöt kokivat yhteistyön paranevan, tiimityöskentelyn tehostuvan, ammattitaidon lisääntyvän ja vastavuoroisen luottamuksen kasvavan. Organisaation näkökulmasta tavoitteet saavutettiin todennäköisemmin. Esteiksi hajautetun johtajuuden onnistumiselle nousivat hierarkkiset perinteet ja toimintatavat organisaatiossa sekä esihenkilöillä. Vaatimuksina esihenkilöille nousivat neljänä asiana kommunikaatio, yhteistyö, johtaminen ja persoonalliset ominaisuudet.
Tämän systemoidun kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan päätellä hajautetun johtajuuden olevan hyvä johtamisen muoto, joka hyödyttää koko organisaatiota ja sitouttaa niin esihenkilöitä kuin työntekijöitä organisaatioon. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin laajalla otannalla eri alojen hajautettua johtajuutta. Jatkona tälle opinnäytetyölle voitaisiin tutkia miten hajautettu johtajuus on järjestetty Suomessa sosiaali- ja terveysalalla, miten vastuu ja päätöksenteko on hajautettu ja millaisia vaikutuksia sillä on johtajuuden kokemiseen esihenkilöillä sosiaali- ja terveysalalla.
In the results of the thesis, the implementation of distributed leadership as experienced by leaders is influenced by the culture of the organization and the characteristics of the leader. The distributed leadership model had positive effects on the organization, leaders, and employees. The leaders felt that cooperation was improving, teamwork was intensifying, professional skills were increasing and mutual trust was growing. From an organizational perspective, goals were more likely to be achieved. Hierarchical traditions and practices in the organization and among the foremen became obstacles to the success of distributed leadership. The demands on the leaders arose as four things: communication, cooperation, leadership and personal qualities.
Based on this systematic review of the literature, it can be concluded that distributed leadership is a good form of leadership that benefits the entire organization and engages both leaders and employees in the organization. In this thesis, the distributed leadership of different fields was studied with a wide sample. As a follow-up to this thesis, it could be studied how distributed leadership is organized in Finland in the social and health sector, how responsibilities and decision-making are distributed, and what effects it has on the experience of leadership in social and health care.