Hyvä verkkokoulutus : kehittämissuunnitelma Järvenpään varhaiskasvatuksen digitaaliselle henkilöstökoulutukselle
Majanen, Elisa (2022)
Majanen, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205437
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla, minkälainen on hyvä verkossa toteutettu henkilöstökoulutus. Tavoitteena oli luoda kehittämissuunnitelma digitaalisesta henkilöstökoulutuksesta yhteistyökumppanille Järvenpään kaupungin varhaiskasvatukselle.
Koronapandemian vauhdittamana yhä useammat koulutuksen järjestäjät ovat siirtäneet koulutuksiaan verkossa toteutettavaksi. Samalla etäopiskelu on kasvattanut suosiotaan. Tämä nostaa tarpeen digitaalisen koulutuksen kehittämiselle oppimista tukevaksi. Myös Järvenpäässä varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutukset on siirretty kokonaan verkossa toteutettaviksi.
Varhaiskasvatuksella viitataan alle kouluikäisten lasten suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuuteen, jossa painottuu pedagogiikka. Varhaiskasvatuksen merkitys on yhteiskunnassa tunnustettu ja varhaiskasvatuksen laatuun on asetettu vahvat kriteerit. Tämä vaikuttaa varhaiskasvatukseen liittyvään koulutukseen ja tutkimukseen, ja varhaiskasvattajilta vaadittuun osaamisen tasoon.
Verkkokoulutus on digitaalisin välinein toteutettu koulutus. Verkossa tapahtuvissa koulutuksissa suunnittelulla on merkittävä rooli, koska osallistujat ovat fyysisesti erillään opettajasta. Laadukkaasti suunniteltu koulutus perustuu opiskelijan tarpeisiin, koulutuksen tavoitteeseen, arvioinnin suunnitteluun, sekä eri opetusmenetelmiin.
Henkilöstökoulutuksessa on kyse osaamisen kehittämisestä. Osaamisen kehittäminen voi olla ylläpitävää tai uudistavaa toivottuun suuntaan. Osaamisen johtaminen on johtamisen järjestelmä, jonka avulla yrityksen strategiaan liittyvää osaamista kehitetään, uudistetaan, hankitaan ja vaalitaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjalli-suuskatsauksen aineisto koostui 12 tutkimusartikkelista. Aineiston analyysi toteutettiin kuvailevana synteesinä. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tuloksien pohjalta muodostettiin kehittämissuunnitelma Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksen digitaaliselle henkilöstökoulutukselle. Kehittämissuunnitelma konkretisoitui perehdytysvideona.
Tutkimuksen mukaan hyvä verkkokoulutus pyrkii saamaan opiskelijan sitoutumaan oppimiseen suunnittelemalla koulutus opiskelijalähtöisesti ja mahdollistamalla vuorovaikutus. Hyvässä verkkokoulutuksessa huomioidaan eri aistikanaviin liittyvät oppimistavat, mahdollistetaan aika- ja paikkariippumattomuus, sekä käytännön taitojen harjoittelu. Teknisessä toteutuksessa on huomioitava koulutuksen saatavuus, tekniset resurssit ja opiskelijoiden tekniset taidot. Kouluttajan on oltava koulutukseen hyvin valmistautunut ja hallittava käytössä oleva teknologia. Pelillisten elementtien käyttö koulutuksessa tehostaa oppimista.
Koronapandemian vauhdittamana yhä useammat koulutuksen järjestäjät ovat siirtäneet koulutuksiaan verkossa toteutettavaksi. Samalla etäopiskelu on kasvattanut suosiotaan. Tämä nostaa tarpeen digitaalisen koulutuksen kehittämiselle oppimista tukevaksi. Myös Järvenpäässä varhaiskasvatuksen henkilöstökoulutukset on siirretty kokonaan verkossa toteutettaviksi.
Varhaiskasvatuksella viitataan alle kouluikäisten lasten suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuuteen, jossa painottuu pedagogiikka. Varhaiskasvatuksen merkitys on yhteiskunnassa tunnustettu ja varhaiskasvatuksen laatuun on asetettu vahvat kriteerit. Tämä vaikuttaa varhaiskasvatukseen liittyvään koulutukseen ja tutkimukseen, ja varhaiskasvattajilta vaadittuun osaamisen tasoon.
Verkkokoulutus on digitaalisin välinein toteutettu koulutus. Verkossa tapahtuvissa koulutuksissa suunnittelulla on merkittävä rooli, koska osallistujat ovat fyysisesti erillään opettajasta. Laadukkaasti suunniteltu koulutus perustuu opiskelijan tarpeisiin, koulutuksen tavoitteeseen, arvioinnin suunnitteluun, sekä eri opetusmenetelmiin.
Henkilöstökoulutuksessa on kyse osaamisen kehittämisestä. Osaamisen kehittäminen voi olla ylläpitävää tai uudistavaa toivottuun suuntaan. Osaamisen johtaminen on johtamisen järjestelmä, jonka avulla yrityksen strategiaan liittyvää osaamista kehitetään, uudistetaan, hankitaan ja vaalitaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjalli-suuskatsauksen aineisto koostui 12 tutkimusartikkelista. Aineiston analyysi toteutettiin kuvailevana synteesinä. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen tuloksien pohjalta muodostettiin kehittämissuunnitelma Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksen digitaaliselle henkilöstökoulutukselle. Kehittämissuunnitelma konkretisoitui perehdytysvideona.
Tutkimuksen mukaan hyvä verkkokoulutus pyrkii saamaan opiskelijan sitoutumaan oppimiseen suunnittelemalla koulutus opiskelijalähtöisesti ja mahdollistamalla vuorovaikutus. Hyvässä verkkokoulutuksessa huomioidaan eri aistikanaviin liittyvät oppimistavat, mahdollistetaan aika- ja paikkariippumattomuus, sekä käytännön taitojen harjoittelu. Teknisessä toteutuksessa on huomioitava koulutuksen saatavuus, tekniset resurssit ja opiskelijoiden tekniset taidot. Kouluttajan on oltava koulutukseen hyvin valmistautunut ja hallittava käytössä oleva teknologia. Pelillisten elementtien käyttö koulutuksessa tehostaa oppimista.