Angiografiatyöskentely ja angiografiavälineiden aseptinen käyttö : virtuaalinen opas röntgenhoitajaopiskelijoille ja ammattilaisille
Yrjänheikki, Hanna; Keränen, Suvi (2022)
Yrjänheikki, Hanna
Keränen, Suvi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204205436
Tiivistelmä
Oppiminen ja opiskelun menetelmät ovat kehittymässä kohti virtuaalisia menetelmiä. Pandemia-aika on luonut teknisen kehityksen ja verkkopohjaisten menetelmien tarpeen lisääntymisen ja ihmisten oppimismenetelmät ja välineet sekä ajankäyttö ovat laajentuneet. Tästä tarpeesta syntyi oman toiminnallisen opinnäytetyömme toteutusmuodon idea. Verkkoympäristö on myös opinnäytetyömme angiografiatyöskentelyn ja angiografiavälineiden aseptisen käytön menetelmänä, jossa rakennettiin virtuaalinen opiskelumateriaali. Verkkopohjainen informaatio on nykyaikainen ja nopeasti kehittyvä alusta, joka vastaa monitahoisesti erilaisten oppijoiden tarpeisiin ollen saavutettavissa lähes rajattomasti ajasta ja paikasta riippumatta.
Opinnäytetyömme aihe on sekä työelämää että ammattikorkeakoulun tarpeita palveleva opas, jossa esittelemme ytimekkäästi angiografiavälineitä ja angiografiavälineiden aseptista käyttöä. Verkko-opiskelumateriaali tuotettiin käyttämällä ilmaista Wix-verkkosivugeneraattoria. Työn kohderyhminä olivat Oulun ammattikorkeakoulun radiografia ja sädehoidon opiskelijat sekä Oulun yliopistollisen sairaalan F-röntgenin angiografiayksikön työntekijät ja yksikköön perehdytyksessä olevat uudet työntekijät sekä harjoitteluun tulevat opiskelijat.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa opiskelumateriaalin rakentaminen virtuaaliympäristöön ja joka on lopputulokseltaan havainnollistava, ohjaava ja kertaava materiaali röntgenhoitajaopiskelijoiden, perehtyvien röntgenhoitajien, yliopiston opiskelijoiden, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin henkilöstön, opettajien ja harjoitteluun tulevien opiskelijoiden käyttöön. Materiaalin saavutettavuus mahdollistaa sen käytön missä ja milloin vain.
Opinnäytetyössä kartoitettiin työn tarpeellisuus ja sen pohjalta laadittiin suunnitelma. Suunnitelmaa alettiin toteuttamaan, josta lopputuotoksena laadittiin verkko-opiskelumateriaali. Opinnäytetyössä laadittiin ensin teoreettinen viitekehys, joka toimi teoreettisen tiedon pohjana. Menetelmäksi valikoitui visuaalisesti toteutettu verkkosivusto. Sivusto onnistui mielestämme loistavasti ja saimme palautekyselyn avulla hyvää palautetta, kuinka tarpeellinen kyseinen verkko-opiskelumateriaali oli. Lopputuotteemme rakennettiin niin, että sen avulla opiskeleminen ja kertaaminen sopii kaikille erilaisille oppimistyypeille.
Kehittämisideana työlle on eri osa-alueiden laajentaminen ja muokattavuus tarpeiden mukaan, jolloin opiskelumateriaali on aina ajantasainen.
Opinnäytetyömme aihe on sekä työelämää että ammattikorkeakoulun tarpeita palveleva opas, jossa esittelemme ytimekkäästi angiografiavälineitä ja angiografiavälineiden aseptista käyttöä. Verkko-opiskelumateriaali tuotettiin käyttämällä ilmaista Wix-verkkosivugeneraattoria. Työn kohderyhminä olivat Oulun ammattikorkeakoulun radiografia ja sädehoidon opiskelijat sekä Oulun yliopistollisen sairaalan F-röntgenin angiografiayksikön työntekijät ja yksikköön perehdytyksessä olevat uudet työntekijät sekä harjoitteluun tulevat opiskelijat.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa opiskelumateriaalin rakentaminen virtuaaliympäristöön ja joka on lopputulokseltaan havainnollistava, ohjaava ja kertaava materiaali röntgenhoitajaopiskelijoiden, perehtyvien röntgenhoitajien, yliopiston opiskelijoiden, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin henkilöstön, opettajien ja harjoitteluun tulevien opiskelijoiden käyttöön. Materiaalin saavutettavuus mahdollistaa sen käytön missä ja milloin vain.
Opinnäytetyössä kartoitettiin työn tarpeellisuus ja sen pohjalta laadittiin suunnitelma. Suunnitelmaa alettiin toteuttamaan, josta lopputuotoksena laadittiin verkko-opiskelumateriaali. Opinnäytetyössä laadittiin ensin teoreettinen viitekehys, joka toimi teoreettisen tiedon pohjana. Menetelmäksi valikoitui visuaalisesti toteutettu verkkosivusto. Sivusto onnistui mielestämme loistavasti ja saimme palautekyselyn avulla hyvää palautetta, kuinka tarpeellinen kyseinen verkko-opiskelumateriaali oli. Lopputuotteemme rakennettiin niin, että sen avulla opiskeleminen ja kertaaminen sopii kaikille erilaisille oppimistyypeille.
Kehittämisideana työlle on eri osa-alueiden laajentaminen ja muokattavuus tarpeiden mukaan, jolloin opiskelumateriaali on aina ajantasainen.