Siun soten asiakkaille annettavan digituen malli
Koivula, Mira; Laatikainen, Irina (2022)
Koivula, Mira
Laatikainen, Irina
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135127
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut digitalisoituvat ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet edistävät yhdenvertaisuutta sekä terveyttä ja hyvinvointia. Tämän vuoksi asiakasta tulee ohjata sekä tukea digitaalisten palvelujen käytössä tarjoamalla digitukea asiakaslähtöisesti.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tarkoituksena oli luoda Siun soten asiakkaille annettavan digituen malli. Digituen malli laadittiin asiakkaille suunnatun kysetutkimuksen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen sekä yhteistoiminnallisten kehittämispalavereiden pohjalta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, millaista digitukea Siun soten asiakkaat tarvitsevat digitaalisiin palveluihin. Kysely toteutettiin sähköisenä sekä paperisena kyselynä ja analysoitiin Webropol-raportointityökalun avulla. Kehittämispalavereissa mallia arvioitiin dialogisesti näkökulmataulukon avulla.
Tutkimustulosten perusteella pohjoiskarjalaisilla on digi-innokkuutta sekä laitteita ja välineitä palveluiden käyttöön. Sähköiset palvelut ovat osa alueen asukkaiden arkea, mutta digitukea koettiin tarvittavan sähköisiin sotepalveluihin iästä tai digitaidoista huolimatta. Digitukea sähköiseen asiointiin toivottiin lähi- ja etätukena sekä koulutuksina.
Sähköisten palveluiden käytön edistäminen onnistuu vain, jos jokainen asiakkaita kohtaava ammattilainen ohjaa asiakkaita sähköisten palveluiden pariin ja niiden käytössä. Tämä vaatii organisaation johdolta strategista digitalisaation johtamista, jossa nähdään tärkeänä henkilöstön digiosaamisen varmistaminen sekä asiakaslähtöisyys palveluiden kehittämisessä. Mallin avulla digituki on mahdollista vakiinnuttaa osaksi hyvinvointialueen laadukkaita palveluita ja edistää sähköistä sosiaali- ja terveydenhuollon asiointia.
Siun soten asiakkaille annettavan digitukimallia on mahdollista jatkokehittää jalkauttamalla malli käytäntöön sekä luoda annettavan digituen sisältöä. Henkilöstön digiosaamisen vahvistaminen tukee digitukimallin käyttöönoton onnistumista.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistoiminnan tarkoituksena oli luoda Siun soten asiakkaille annettavan digituen malli. Digituen malli laadittiin asiakkaille suunnatun kysetutkimuksen tulosten ja teoreettisen viitekehyksen sekä yhteistoiminnallisten kehittämispalavereiden pohjalta. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, millaista digitukea Siun soten asiakkaat tarvitsevat digitaalisiin palveluihin. Kysely toteutettiin sähköisenä sekä paperisena kyselynä ja analysoitiin Webropol-raportointityökalun avulla. Kehittämispalavereissa mallia arvioitiin dialogisesti näkökulmataulukon avulla.
Tutkimustulosten perusteella pohjoiskarjalaisilla on digi-innokkuutta sekä laitteita ja välineitä palveluiden käyttöön. Sähköiset palvelut ovat osa alueen asukkaiden arkea, mutta digitukea koettiin tarvittavan sähköisiin sotepalveluihin iästä tai digitaidoista huolimatta. Digitukea sähköiseen asiointiin toivottiin lähi- ja etätukena sekä koulutuksina.
Sähköisten palveluiden käytön edistäminen onnistuu vain, jos jokainen asiakkaita kohtaava ammattilainen ohjaa asiakkaita sähköisten palveluiden pariin ja niiden käytössä. Tämä vaatii organisaation johdolta strategista digitalisaation johtamista, jossa nähdään tärkeänä henkilöstön digiosaamisen varmistaminen sekä asiakaslähtöisyys palveluiden kehittämisessä. Mallin avulla digituki on mahdollista vakiinnuttaa osaksi hyvinvointialueen laadukkaita palveluita ja edistää sähköistä sosiaali- ja terveydenhuollon asiointia.
Siun soten asiakkaille annettavan digitukimallia on mahdollista jatkokehittää jalkauttamalla malli käytäntöön sekä luoda annettavan digituen sisältöä. Henkilöstön digiosaamisen vahvistaminen tukee digitukimallin käyttöönoton onnistumista.