Oulun yliopistollisen sairaalan tehohoidon asiakkaiden toipumisprosessin kehittäminen asiakaspalautteiden perusteella
Saarenpää, Eeva (2022)
Saarenpää, Eeva
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204135112
Tiivistelmä
Oulun yliopistollisessa sairaalassa on toiminut tehohoidon jälkiseurantapoliklinikka vuodesta 2004 alkaen. Potilaat kutsutaan tehohoidon jälkiseurantapoliklinikalle poliklinikan toimintaan osallistuvien hoitajien ja lääkäreiden määrittelemin kriteerein. Tehohoidon jälkiseurantapoliklinikka on tarkoitettu tukemaan tehohoidossa olleiden potilaiden toipumista. Jälkiseurantapoliklinikka on kerännyt asiakaspalautteita toimintansa alusta alkaen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tehohoidon jälkiseurantapoliklinikan toimintaa asiakaspalautteiden perusteella. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää asiakkaan toipumis- ja sopeutumisprosessissa ja tehohoidon jälkiseurantapoliklinikan toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön aineisto koostui 248 asiakaspalautteesta vuosilta 2004–2021. Asiakaspalautteet sisältävät sekä Likert-asteikollisia mielipideväittämiä että avoimia kysymyksiä. Mielipideväittämät analysoitiin määrällisin menetelmin ja avoimet vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Opinnäytetyön tutkimusvaiheen tuloksena saatiin käsitys asiakkaiden näkemyksistä jälkipoliklinikan toiminnasta ja sen kehittämistarpeista. Tulokset osoittivat, että jälkiseurantapoliklinikan toiminta on hyödyllistä asiakkaan iästä, koulutustasosta tai sukupuolesta riippumatta. Kehittämistarpeina tulivat esille tarve hoidon jatkuvuudesta, asiantuntijoiden ja erikoislääkärien tapaamisesta, tiedon saamisesta sairaudesta sekä henkisen tuen tarve.
Tutkimusvaiheen tuloksiin perustuen suunniteltiin kehittämisvaiheessa tehohoidon sopeutumisvalmennus tukemaan asiakkaan toipumis- ja sopeutumisprosessia. Valmennus suunniteltiin yhteistyössä tehohoidon ja kuntoutustoiminnan ammattilaisten kanssa, ja se toteutettiin pilot-kurssina. Tehohoidon sopeutumisvalmennuksen sisällölle asettaa erityisvaatimuksen se, että asiakkaita on tehohoidossa kaikilta lääketieteen erikoisaloilta. Sopeutumisvalmennus varmistaa erityisesti asiakkaiden hoidon jatkumisen. Tietoa asiakkaan sairaudesta ja motivaatiota kuntoutumiseen voidaan lisätä asiantuntijoiden ja erikoislääkärien kanssa keskustellen. Sopeutumisvalmennuksen aikana merkittävää on vertaistuki, jota voidaan täydentää kokemusasiantuntijan osallistumisella valmennukseen. Opinnäytetyössä analysoitujen asiakaspalautteiden, muiden erikoisalojen sopeutumisvalmennuksista saatujen kokemusten ja kirjallisuudesta saadun tiedon perusteella tehohoidon asiakkaat tulisivat hyötymään heille kehitetystä sopeutumisvalmennuksesta. Valmennuksen sisällön jatkokehittämiseksi osallistujilta tarvitaan kuitenkin systemaattisesti palautetta. Tehokkain tapa on järjestää sähköinen palautejärjestelmä. Myös jälkipoliklinikan asiakaspalautteiden analysointi tulee järjestää jatkuvaksi toimintatavaksi.
Opinnäytetyön aineisto koostui 248 asiakaspalautteesta vuosilta 2004–2021. Asiakaspalautteet sisältävät sekä Likert-asteikollisia mielipideväittämiä että avoimia kysymyksiä. Mielipideväittämät analysoitiin määrällisin menetelmin ja avoimet vastaukset analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Opinnäytetyön tutkimusvaiheen tuloksena saatiin käsitys asiakkaiden näkemyksistä jälkipoliklinikan toiminnasta ja sen kehittämistarpeista. Tulokset osoittivat, että jälkiseurantapoliklinikan toiminta on hyödyllistä asiakkaan iästä, koulutustasosta tai sukupuolesta riippumatta. Kehittämistarpeina tulivat esille tarve hoidon jatkuvuudesta, asiantuntijoiden ja erikoislääkärien tapaamisesta, tiedon saamisesta sairaudesta sekä henkisen tuen tarve.
Tutkimusvaiheen tuloksiin perustuen suunniteltiin kehittämisvaiheessa tehohoidon sopeutumisvalmennus tukemaan asiakkaan toipumis- ja sopeutumisprosessia. Valmennus suunniteltiin yhteistyössä tehohoidon ja kuntoutustoiminnan ammattilaisten kanssa, ja se toteutettiin pilot-kurssina. Tehohoidon sopeutumisvalmennuksen sisällölle asettaa erityisvaatimuksen se, että asiakkaita on tehohoidossa kaikilta lääketieteen erikoisaloilta. Sopeutumisvalmennus varmistaa erityisesti asiakkaiden hoidon jatkumisen. Tietoa asiakkaan sairaudesta ja motivaatiota kuntoutumiseen voidaan lisätä asiantuntijoiden ja erikoislääkärien kanssa keskustellen. Sopeutumisvalmennuksen aikana merkittävää on vertaistuki, jota voidaan täydentää kokemusasiantuntijan osallistumisella valmennukseen. Opinnäytetyössä analysoitujen asiakaspalautteiden, muiden erikoisalojen sopeutumisvalmennuksista saatujen kokemusten ja kirjallisuudesta saadun tiedon perusteella tehohoidon asiakkaat tulisivat hyötymään heille kehitetystä sopeutumisvalmennuksesta. Valmennuksen sisällön jatkokehittämiseksi osallistujilta tarvitaan kuitenkin systemaattisesti palautetta. Tehokkain tapa on järjestää sähköinen palautejärjestelmä. Myös jälkipoliklinikan asiakaspalautteiden analysointi tulee järjestää jatkuvaksi toimintatavaksi.