Digiä terkkariin. Laadullinen tutkimus Tuusniemen terveyskeskuksen henkilöstön osaamisesta, asenteista ja koulutustarpeista etävastaanottotyöhön
Voutilainen, Anni-Liina (2022)
Voutilainen, Anni-Liina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204054488
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Tuusniemen terveyskeskuksessa työskentelevien terveydenhuollon ammattilaisten osaamista, asenteita ja koulutustarpeita etävastaanottotyön käyttöönottoon uutena toimintatapana. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millaista koulutusta ammattilaiset tarvitsisivat etävastaanottotyöhön. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Kuopion kaupunki, Tuusniemen terveyskeskus.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla Tuusniemen terveyskeskuksessa työskenteleviä terveydenhuollon ammattilaisia. Kutsu haastatteluun lähettiin 13 työntekijälle, joista 11 osallistui haastatteluun. Analyysitapana tutkimuksessa käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksessa todettiin, että Tuusniemen terveyskeskuksessa työskentelevillä työntekijöillä oli vaihteleva osaamistaso digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttöön. Työyhteisössä kuitenkin vallitsi kannustava ilmapiiri ja kaikki osallistuivat tarvittaessa toisten auttamiseen teknisissä ongelmatilanteissa omien taitojensa mukaan. Useat haastatellut kokivat kuitenkin tarvetta lisäkoulutukselle digitaalisten laitteiden ja sovellusten, erityisesti potilastietojärjestelmän käyttöön. Haastatellut suhtautuivat myönteisesti etävastaanottoon uutena työtapana. Etävastaanotolla arvioitiin olevan useita hyötyjä terveydenhuollon ammattilaisen sekä asiakkaan näkökulmista. Sen koettiin myös monipuolistavan terveyskeskuksen palvelumuotoja. Toisaalta etävastaanoton hyödyntämiselle nähtiin myös esteitä sekä asiakkaan että terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmasta. Tutkimuksessa todettiin työntekijöillä olevan koulutustarpeita etävastaanottotyöhön. Teknisen koulutuksen lisäksi tulisi järjestää koulutusta asiakkaan etäyhteydellä kohtaamiseen ja ohjaamiseen liittyen, etävastaanottotoiminnan pelisääntöihin, tietoturvaan ja tarvittaviin lupa-asioihin liittyen.
Tutkimustuloksia käytetään hyödyksi Tuusniemen terveyskeskuksessa etävastaanottotoiminnan käynnistämisen suunnittelussa. Tutkimustulosten avulla voidaan edistää Tuusniemen terveyskeskuksessa työskentelevien terveydenhuollon ammattilaisten valmiuksia ottaa etävastaanottotoiminta käyttöön uutena työvälineenä
sekä järjestää heille sopivaa koulutusta, jotta etävastaanottotoiminnan käyttöönotto onnistuisi mahdollisimman sujuvasti. Tulosten avulla voidaan myös vahvistaa osaamisen johtamista työyksikössä.
This thesis examined the competence, attitudes and education needs of health care professionals working at Tuusniemi Health Center for the introduction of digital appointments as a new way of working. In addition, a further purpose was to find out what kind of training professionals would need for digital appointment work.
The client of the thesis project was the City of Kuopio, Tuusniemi Health Center.
The study was a qualitative study, and the material was collected by interviewing health care professionals working at Tuusniemi Health Center. An invitation to the interview was sent to 13 employees, 11 of whom participated in the interview. Thematic design was used as the method of analysis in the study.
As indicated by results, the study found that the employees working at Tuusniemi Health Center had varying levels of expertise in the use of digital devices and applications. However, there was a supportive atmosphere in the work community, and everyone was involved in helping others in technical problem situations according to their own skills. Nevertheless, several interviewees felt the need for additional training in the use of digital devices and applications, particularly the patient information system. Respondents welcomed digital appointments as a new way of working. A digital appointment was estimated to have several benefits from the perspectives of the healthcare professional as well as the client. It was also perceived to be a diversifying form of providing health center service. On the other hand, barriers to the use of digital appointment were also seen from the perspective of both the client and the healthcare professional. Moreover, the study
found that employees have training needs for digital appointments. In addition to technical training, training should be provided on how to meet and guide the customer remotely, the rules for using digital appointments, data protection, and the necessary permit issues.
To conclude, the research results will be used to plan the introduction of digital appointments at Tuusniemi Health Center. The results of the research can be used to promote the ability of health care professionals working at Tuusniemi Health Center to introduce digital appointments as a new tool and to provide them with appropriate training so that the introduction of remote reception is as smooth as possible. The results
can also be used to strengthen competence management in the work unit.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla Tuusniemen terveyskeskuksessa työskenteleviä terveydenhuollon ammattilaisia. Kutsu haastatteluun lähettiin 13 työntekijälle, joista 11 osallistui haastatteluun. Analyysitapana tutkimuksessa käytettiin teemoittelua.
Tutkimuksessa todettiin, että Tuusniemen terveyskeskuksessa työskentelevillä työntekijöillä oli vaihteleva osaamistaso digitaalisten laitteiden ja sovellusten käyttöön. Työyhteisössä kuitenkin vallitsi kannustava ilmapiiri ja kaikki osallistuivat tarvittaessa toisten auttamiseen teknisissä ongelmatilanteissa omien taitojensa mukaan. Useat haastatellut kokivat kuitenkin tarvetta lisäkoulutukselle digitaalisten laitteiden ja sovellusten, erityisesti potilastietojärjestelmän käyttöön. Haastatellut suhtautuivat myönteisesti etävastaanottoon uutena työtapana. Etävastaanotolla arvioitiin olevan useita hyötyjä terveydenhuollon ammattilaisen sekä asiakkaan näkökulmista. Sen koettiin myös monipuolistavan terveyskeskuksen palvelumuotoja. Toisaalta etävastaanoton hyödyntämiselle nähtiin myös esteitä sekä asiakkaan että terveydenhuollon ammattilaisen näkökulmasta. Tutkimuksessa todettiin työntekijöillä olevan koulutustarpeita etävastaanottotyöhön. Teknisen koulutuksen lisäksi tulisi järjestää koulutusta asiakkaan etäyhteydellä kohtaamiseen ja ohjaamiseen liittyen, etävastaanottotoiminnan pelisääntöihin, tietoturvaan ja tarvittaviin lupa-asioihin liittyen.
Tutkimustuloksia käytetään hyödyksi Tuusniemen terveyskeskuksessa etävastaanottotoiminnan käynnistämisen suunnittelussa. Tutkimustulosten avulla voidaan edistää Tuusniemen terveyskeskuksessa työskentelevien terveydenhuollon ammattilaisten valmiuksia ottaa etävastaanottotoiminta käyttöön uutena työvälineenä
sekä järjestää heille sopivaa koulutusta, jotta etävastaanottotoiminnan käyttöönotto onnistuisi mahdollisimman sujuvasti. Tulosten avulla voidaan myös vahvistaa osaamisen johtamista työyksikössä.
This thesis examined the competence, attitudes and education needs of health care professionals working at Tuusniemi Health Center for the introduction of digital appointments as a new way of working. In addition, a further purpose was to find out what kind of training professionals would need for digital appointment work.
The client of the thesis project was the City of Kuopio, Tuusniemi Health Center.
The study was a qualitative study, and the material was collected by interviewing health care professionals working at Tuusniemi Health Center. An invitation to the interview was sent to 13 employees, 11 of whom participated in the interview. Thematic design was used as the method of analysis in the study.
As indicated by results, the study found that the employees working at Tuusniemi Health Center had varying levels of expertise in the use of digital devices and applications. However, there was a supportive atmosphere in the work community, and everyone was involved in helping others in technical problem situations according to their own skills. Nevertheless, several interviewees felt the need for additional training in the use of digital devices and applications, particularly the patient information system. Respondents welcomed digital appointments as a new way of working. A digital appointment was estimated to have several benefits from the perspectives of the healthcare professional as well as the client. It was also perceived to be a diversifying form of providing health center service. On the other hand, barriers to the use of digital appointment were also seen from the perspective of both the client and the healthcare professional. Moreover, the study
found that employees have training needs for digital appointments. In addition to technical training, training should be provided on how to meet and guide the customer remotely, the rules for using digital appointments, data protection, and the necessary permit issues.
To conclude, the research results will be used to plan the introduction of digital appointments at Tuusniemi Health Center. The results of the research can be used to promote the ability of health care professionals working at Tuusniemi Health Center to introduce digital appointments as a new tool and to provide them with appropriate training so that the introduction of remote reception is as smooth as possible. The results
can also be used to strengthen competence management in the work unit.