PARASTA ITÄÄ!: rakenteita, työtapoja ja menestystekijöitä ekosysteemin kehittämiseen
Hartikainen, Heidi; Hartikainen, Heidi (2022)
Hartikainen, Heidi
Hartikainen, Heidi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203233914
Tiivistelmä
Itä-Suomen Hyvinvointivoimala (VOIMALA) on rakentanut yli 10 vuoden ajan Pohjois-Savoon hyvinvoinnin ekosysteemiä. VOIMALAN tavoitteena on ratkoa hyvinvointivajeita, joita erilaiset globaalit ilmiöt ja ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvien asioiden pilkkominen eri sektoreiden, toimialojen ja hallinnonalojen hoidettavaksi aiheuttavat. VOIMALAN toimintamallia ollaan levittämässä uusille alueille PARASTA ITÄÄ! -ohjelman kautta. Opinnäytetyön tilaajana toimi Tuija Toivakainen Etelä-Savon ELY-keskuksesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiset rakenteet ja työtavat auttavat ekosysteemiä menestymään ja PARASTA ITÄÄ! -ohjelmaa onnistumaan.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentui yleisesti ekosysteemejä sekä niiden alatyyppejä oppimisen ekosysteemejä ja innovaatioekosysteemejä käsittelevälle kirjallisuudelle. Oppimisen ekosysteemit kuvaavat työelämän ja koulutuksen yhteistyötä, jota tarvitaan yhteiskunnallisen muutoksen aikaansaamiseksi, ja innovaatioekosysteemit kuvaavat työelämän, koulutuksen ja liike-elämän yhteistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto haettiin kolmesta eri tietokannasta (ARTO, ScienceDirect ja ERIC) ja valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Aineistoa täydennettiin manuaalisella haulla. Lopullisen aineiston muodosti 21 eri lähdettä. Aineisto luokiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti, joita olivat 1. Miten aineistossa kuvataan oppimisen ekosysteemien ja innovaatioekosysteemien rakenteita, käytäntöjä ja työtapoja? ja 2. Mitä asioita pidetään merkittävinä ekosysteemien menestymisen kannalta?
Opinnäytetyön tulosten mukaan ekosysteemin kannalta tärkeää on, että sen muodostaa monipuolinen, toisiaan täydentävä ja tasapainoinen toimijajoukko, jonka välisillä vuorovaikutusmalleilla on suurempi merkitys kuin yksittäisten toimijoiden ominaisuuksilla tai käyttäytymisellä. Ekosysteemin toimintaa voi tukea monenlaisilla käytännöillä, työtavoilla ja yhteistyörakenteilla. Niiden valinnassa tulee huomioida ekosysteemin kulloinenkin kehitysvaihe, laajuus ja tavoitteet. Lisäksi yhteistyön edellytyksiä ovat todellinen tarve, yhteinen tavoite ja visio, motivaatio, sitoutuminen ja keskinäinen luottamus. Johtopäätöksenä voi todeta, että vaikka ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa organisoida ekosysteemin toimintaa, tulokset ohjaavat kiinnittämään huomiota edellä mainittuihin ekosysteemin kannalta merkittäviin näkökulmiin.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan PARASTA ITÄÄ! -ohjelman hyvinvointi- ja kustannusvaikutuksia sekä empiiristä tutkimusta systeemisen muutoksen toteuttamisesta yksilöiden, yhteisöjen ja johtamisen näkökulmista. Itä-Suomen Hyvinvointivoimala (VOIMALA) has been building a welfare ecosystem in Northern Savo, Finland, for more than 10 years. VOIMALA is a consortium of nine key organizations in Northern Savo. It aims to address the welfare gaps caused by various global phenomena and the fragmentation of welfare issues into several sectors. A similar model is now being spread to new areas through a program called PARASTA ITÄÄ! The client of the thesis was a provincial authority of Southern Savo, Finland. The purpose of the thesis was to find out what structures and working methods help the ecosystem to succeed and the PARASTA ITÄÄ! program to succeed.
The theoretical basis of the thesis was based on the literature on ecosystems and their subtypes, learning ecosystems and innovation ecosystems. Learning ecosystems describe the collaboration between working life and education, which is needed to bring about social change, and innovation ecosystems describe the collaboration between working life, education and business.
The thesis was carried out as a descriptive literature review. Its material was retrieved from three different databases (ARTO, ScienceDirect and ERIC). It was supplemented with a manual search. The final material consisted of 21 different sources. It was classified on the basis of the research questions: 1. How does the material describe the structures, practices and working methods of learning ecosystems and innovation ecosystems? 2. What issues are considered important for the success of ecosystems?
According to the results of the thesis it is important that the ecosystem is composed of a diverse, complementary and balanced set of agents. The interaction between the agents is actually more important than the characteristics or behavior of individual agents. The functioning of the ecosystem can be supported by a variety of practices, working methods and cooperation structures. When selecting them, you must take into account the current stage of development, the extent and the objectives of the ecosystem. There are also some preconditions for the cooperation, namely real need, a common goal and vision, motivation, commitment and mutual trust. In conclusion, although there is no single right way to organize the functioning of an ecosystem, the results of this thesis indicate the importance of the above-mentioned aspects for the development of the ecosystem.
Further research is proposed on the well-being and cost implications of the PARASTA ITÄÄ! –program. Empirical research on the implementation of systemic change from the perspective of individuals, communities, and leadership is also needed.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentui yleisesti ekosysteemejä sekä niiden alatyyppejä oppimisen ekosysteemejä ja innovaatioekosysteemejä käsittelevälle kirjallisuudelle. Oppimisen ekosysteemit kuvaavat työelämän ja koulutuksen yhteistyötä, jota tarvitaan yhteiskunnallisen muutoksen aikaansaamiseksi, ja innovaatioekosysteemit kuvaavat työelämän, koulutuksen ja liike-elämän yhteistyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto haettiin kolmesta eri tietokannasta (ARTO, ScienceDirect ja ERIC) ja valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerien mukaisesti. Aineistoa täydennettiin manuaalisella haulla. Lopullisen aineiston muodosti 21 eri lähdettä. Aineisto luokiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti, joita olivat 1. Miten aineistossa kuvataan oppimisen ekosysteemien ja innovaatioekosysteemien rakenteita, käytäntöjä ja työtapoja? ja 2. Mitä asioita pidetään merkittävinä ekosysteemien menestymisen kannalta?
Opinnäytetyön tulosten mukaan ekosysteemin kannalta tärkeää on, että sen muodostaa monipuolinen, toisiaan täydentävä ja tasapainoinen toimijajoukko, jonka välisillä vuorovaikutusmalleilla on suurempi merkitys kuin yksittäisten toimijoiden ominaisuuksilla tai käyttäytymisellä. Ekosysteemin toimintaa voi tukea monenlaisilla käytännöillä, työtavoilla ja yhteistyörakenteilla. Niiden valinnassa tulee huomioida ekosysteemin kulloinenkin kehitysvaihe, laajuus ja tavoitteet. Lisäksi yhteistyön edellytyksiä ovat todellinen tarve, yhteinen tavoite ja visio, motivaatio, sitoutuminen ja keskinäinen luottamus. Johtopäätöksenä voi todeta, että vaikka ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa organisoida ekosysteemin toimintaa, tulokset ohjaavat kiinnittämään huomiota edellä mainittuihin ekosysteemin kannalta merkittäviin näkökulmiin.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan PARASTA ITÄÄ! -ohjelman hyvinvointi- ja kustannusvaikutuksia sekä empiiristä tutkimusta systeemisen muutoksen toteuttamisesta yksilöiden, yhteisöjen ja johtamisen näkökulmista.
The theoretical basis of the thesis was based on the literature on ecosystems and their subtypes, learning ecosystems and innovation ecosystems. Learning ecosystems describe the collaboration between working life and education, which is needed to bring about social change, and innovation ecosystems describe the collaboration between working life, education and business.
The thesis was carried out as a descriptive literature review. Its material was retrieved from three different databases (ARTO, ScienceDirect and ERIC). It was supplemented with a manual search. The final material consisted of 21 different sources. It was classified on the basis of the research questions: 1. How does the material describe the structures, practices and working methods of learning ecosystems and innovation ecosystems? 2. What issues are considered important for the success of ecosystems?
According to the results of the thesis it is important that the ecosystem is composed of a diverse, complementary and balanced set of agents. The interaction between the agents is actually more important than the characteristics or behavior of individual agents. The functioning of the ecosystem can be supported by a variety of practices, working methods and cooperation structures. When selecting them, you must take into account the current stage of development, the extent and the objectives of the ecosystem. There are also some preconditions for the cooperation, namely real need, a common goal and vision, motivation, commitment and mutual trust. In conclusion, although there is no single right way to organize the functioning of an ecosystem, the results of this thesis indicate the importance of the above-mentioned aspects for the development of the ecosystem.
Further research is proposed on the well-being and cost implications of the PARASTA ITÄÄ! –program. Empirical research on the implementation of systemic change from the perspective of individuals, communities, and leadership is also needed.