Hoitohenkilökunnan osaaminen ikääntyneen hoitotyössä tehostetussa palveluasumisessa: osaamisen kehittäminen hoitotyön arjessa Peruspalvelukuntayhtymä Kalliossa
Päivärinta, Marja; Salmela, Maija-Liisa (2022)
Päivärinta, Marja
Salmela, Maija-Liisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203023024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203023024
Tiivistelmä
Ikääntyneen ihmisen elämänlaatu on merkityksellistä ja laadukasta, kun hoito perustuu yksilöllisille tarpeille ja arvokkaalle kohtaamiselle. Asiakaslähtöisessä hoitotyössä pelkkä perushoito ei riitä, vaan hoitohenkilökunnan osaamista on kohdennettava ikääntyneen ihmisen hyvän elämän mahdollistamiseksi. Iäkästä ihmistä on kuultava hänen mielekkään elämänsä toteutumisessa. Ikääntyneen hoitotyö kaipaa uudistamista vahvistamalla hoitohenkilökunnan osaamista asukkaan hyvin voinnin tukemisessa. Hoitohenkilökunnan osaamisen itsearvioinnille on tarvetta osaamisen nykytilan selvittämiseksi ja sen vahvistamiseksi monipuolisesti.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Peruspalvelukuntayhtymä Kallion tehostetun palveluasumisen hoitohenkilökunnan osaamista ikääntyneen hoitotyössä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää esihenkilöiden arvioimana oman yksikön hoitohenkilökunnan osaamista ja vertailla, olivatko esihenkilöiden arviot samansuuntaisia kuin hoitohenkilökunnan arviot omasta osaamisestaan.
Työn tarkoituksena oli kehittää hoitohenkilökunnalle osaamista vahvistava koulutussuunnitelma, joka laadittiin yhteistoiminnallisen kehittämisen tuloksena. Tutkimuksen tavoitteena oli osaava
ikääntyneen hoitotyötä toteuttava hoitohenkilökunta asiakaslähtöisessä hoitokulttuurissa tehostetussa palveluasumisessa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä hoitohenkilökunnalle ja esihenkilöille. Aineiston keruussa käytettiin valmista (© Kiljunen) osaamisen itsearviointimittaria. Tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-raportointityökalua.
Tutkimustulokset osoittivat, että hoitohenkilökunnan osaaminen oli pääasiallisesti riittävää useilla osaamisen alueilla. Kehittämisvaiheeseen valittiin ne tulokset, joissa oli vaihtelua hoitohenkilökunnan ja esihenkilöiden arvioinnissa tai osaamistaso oli matala. Kehittämisvaiheesta koulutussuunnitelmaan siirtyneet osaamisalueet olivat asiakaslähtöisyyden syveneminen, arvostavan kohtaamisen kehittyminen, turvallisuuskulttuurin syveneminen ammatillisessa osaamisessa, asukkaan arjen
rikastuttaminen palveluasumisessa, yhteisöllisyyden rakentuminen sekä työyhteisötaitojen kehittyminen hoitotyössä. Asiakaslähtöistä hoitokulttuuria ikääntyneen hoitotyössä tavoitellessa hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä asenteen ja osaamisen kehittämiseksi.
Asiakaslähtöistä koulutussuunnitelmaa hyödynnetään hoitohenkilökunnan osaamisen kehittämiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Peruspalvelukuntayhtymä Kallion tehostetun palveluasumisen hoitohenkilökunnan osaamista ikääntyneen hoitotyössä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää esihenkilöiden arvioimana oman yksikön hoitohenkilökunnan osaamista ja vertailla, olivatko esihenkilöiden arviot samansuuntaisia kuin hoitohenkilökunnan arviot omasta osaamisestaan.
Työn tarkoituksena oli kehittää hoitohenkilökunnalle osaamista vahvistava koulutussuunnitelma, joka laadittiin yhteistoiminnallisen kehittämisen tuloksena. Tutkimuksen tavoitteena oli osaava
ikääntyneen hoitotyötä toteuttava hoitohenkilökunta asiakaslähtöisessä hoitokulttuurissa tehostetussa palveluasumisessa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä hoitohenkilökunnalle ja esihenkilöille. Aineiston keruussa käytettiin valmista (© Kiljunen) osaamisen itsearviointimittaria. Tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-raportointityökalua.
Tutkimustulokset osoittivat, että hoitohenkilökunnan osaaminen oli pääasiallisesti riittävää useilla osaamisen alueilla. Kehittämisvaiheeseen valittiin ne tulokset, joissa oli vaihtelua hoitohenkilökunnan ja esihenkilöiden arvioinnissa tai osaamistaso oli matala. Kehittämisvaiheesta koulutussuunnitelmaan siirtyneet osaamisalueet olivat asiakaslähtöisyyden syveneminen, arvostavan kohtaamisen kehittyminen, turvallisuuskulttuurin syveneminen ammatillisessa osaamisessa, asukkaan arjen
rikastuttaminen palveluasumisessa, yhteisöllisyyden rakentuminen sekä työyhteisötaitojen kehittyminen hoitotyössä. Asiakaslähtöistä hoitokulttuuria ikääntyneen hoitotyössä tavoitellessa hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä asenteen ja osaamisen kehittämiseksi.
Asiakaslähtöistä koulutussuunnitelmaa hyödynnetään hoitohenkilökunnan osaamisen kehittämiseen.