Työnantajamielikuvan kehittäminen viestinnän keinoin
Koli, Eija (2022)
Koli, Eija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202212706
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan Arctia Oy:n sisäistä- ja ulkoista työnantajamielikuva sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat työnantajamielikuvaan ja keinoja työnantajamielikuvan kehittämiseksi. Tarkoituksena oli lisäksi tutkia, millainen on tulevaisuuden hyvä työnantaja. Tutkimuksen perusteella oli tarkoitus tunnistaa kehittämiskohteet ja löytää ratkaisut Arctia-konsernin työnantajameilikuvan kehittämiseksi.
Teoreettinen viitekehys käsitteli työnantajamielikuvaa sekä työnantajamielikuvan rakentumiseen sekä kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena monimenetelmäisesti hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Rinnakkaisten tutkimusmenetelmien tarkoituksena oli täydentää tutkimuksilla saatuja tuloksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös benchmarking-tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelu- ja kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen kohderyhmä oli merenkulkualan opiskelijat sekä yhtiössä jäänmurron liiketoiminnossa määräaikaisena työskennelleet.
Kyselytutkimuksen perusteella voitiin todeta Arctian työnantajamielikuvan olevan hyvää tasoa, kun sisäisen haastattelututkimuksen valossa se oli keskitasoa. Kyselytutkimuksen perusteella Arctiaa pidettiin mielenkiintoisena ja haluttuna alan työnantajien keskuudessa. Hyvällä johtamisella ja työilmapiirillä oli keskeinen vaikutus työntekijäkokemukseen ja työnantajamielikuvaan. Turvallinen työympäristö korostui alalla työnantajamielikuvaan ja työpaikan hakemiseen vaikuttavana tekijänä. Tulevaisuuden hyvän työantajan tunnusmerkkejä olivat tutkimuksen mukaan työn joustavuus ja työpaikan vakaus. Merenkulkualalla lisäksi korostui työn turvallisuus. Kehittämistoimenpiteissä keskityttiin sisäisen työnantajamielikuvan sekä rekrytointiviestinnän kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys käsitteli työnantajamielikuvaa sekä työnantajamielikuvan rakentumiseen sekä kehittämiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena monimenetelmäisesti hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusta. Rinnakkaisten tutkimusmenetelmien tarkoituksena oli täydentää tutkimuksilla saatuja tuloksia. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös benchmarking-tutkimusta. Aineisto kerättiin haastattelu- ja kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen kohderyhmä oli merenkulkualan opiskelijat sekä yhtiössä jäänmurron liiketoiminnossa määräaikaisena työskennelleet.
Kyselytutkimuksen perusteella voitiin todeta Arctian työnantajamielikuvan olevan hyvää tasoa, kun sisäisen haastattelututkimuksen valossa se oli keskitasoa. Kyselytutkimuksen perusteella Arctiaa pidettiin mielenkiintoisena ja haluttuna alan työnantajien keskuudessa. Hyvällä johtamisella ja työilmapiirillä oli keskeinen vaikutus työntekijäkokemukseen ja työnantajamielikuvaan. Turvallinen työympäristö korostui alalla työnantajamielikuvaan ja työpaikan hakemiseen vaikuttavana tekijänä. Tulevaisuuden hyvän työantajan tunnusmerkkejä olivat tutkimuksen mukaan työn joustavuus ja työpaikan vakaus. Merenkulkualalla lisäksi korostui työn turvallisuus. Kehittämistoimenpiteissä keskityttiin sisäisen työnantajamielikuvan sekä rekrytointiviestinnän kehittämiseen.