Toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto ja muutoksen tuki psykiatrian poliklinikalla
Iiskola, Pekka (2022)
Iiskola, Pekka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202192662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202192662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa PIRKKO® -toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessin jälkeisen muutosjohtamisen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata PIRKKO® -toiminnanohjausjärjestelmän avulla saatavan tiedon hyötyjä, sekä lisätä ymmärrystä käyttöönottoprosessiin liittyvistä kokemuksista esihenkilöiden näkökulmasta. Tutkimustehtävänä oli selvittää esihenkilöiden kokemuksia uuden toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprosessista ja sen tuomista muutoksista polikliiniseen hoitotyöhön tiedolla johtamisen tukivälineenä.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena kvalitatiivisin menetelmin. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla kuutta Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän psykososiaalisten palveluiden esihenkilöä, jotka olivat mukana PIRKKO®-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektissa. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun menetelmin, yksilöhaastatteluina Microsoft Teams palvelua käyttäen. Teemat haastatteluiden rungoksi nousivat opinnäytetyön tietoperustasta. Haastattelujen analysointi tapahtui aineistolähtöisellä temaattisella analyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että toiminnanohjauksen ja toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa muutostarpeen ymmärryttämiselle ja jalkauttamiselle pitää antaa riittävästi aikaa. Muutoksen vieminen läpi asiantuntijaorganisaatiossa hyötyy, jos esihenkilöillä on riittävät mahdollisuudet muutostarpeen viestinnälle ja keskusteluttamiselle omissa yksiköissään. Tiedolla johtamisen näkökulmasta esihenkilöt kaipaavat vielä lisää järjestelmäkoulutusta ja selkeät organisaatiotasoiset tavoitteet ja aikataulun sekä määrittelyn seurattavista asioista osana muutoksen tukea.
Tulosten pohjalta laadittiin kehittämisehdotukset uusien PIRKKO®-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojekteille sekä ehdotus järjestelmän tuotantokäyttövaiheeseen. The purpose of the thesis was to produce analyzed data about the deployment of PIRKKO® care optimizer enterprise resource planning system (ERP) to support change management after the deployment process. The aim was to describe the benefits of data PIRKKO® can offer and gain understanding of the deployment process from the perspective of managers involved in ERP deployment process. Research task was to explore the experiences of the managers in deployment of new ERP and the changes it provides for knowledge management in psychiatric outpatient clinic.
The applied study was qualitive in nature. Material was collected by interviewing six managers of Päijät-Häme Joint Authority for Health and Wellbeing psychosocial services who were part of PIRKKO® care optimizer deployment process. Interviews were conducted using thematic interview methods through Microsoft Teams service as individual interviews. The themes of the interviews emerged from knowledge base of the thesis. The interviews were analyzed using thematic analysis.
Research results implied that the reasons and needs of change takes time in ERP deployment processes. Change management in authority organizations benefits if managers have sufficient resources to inform and discuss with the employees of the current situation and of needed changes. In the perspective of knowledge management the managers need more training with the ERP solution, clear organizational aims and goals, reasonable time framing and definition of supervised items as part of change support.
As the result of the thesis development proposal was created for forthcoming PIRKKO® deployments and to support knowledge management with PIRKKO® care optimizer.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena kvalitatiivisin menetelmin. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla kuutta Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän psykososiaalisten palveluiden esihenkilöä, jotka olivat mukana PIRKKO®-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojektissa. Haastattelut toteutettiin teemahaastattelun menetelmin, yksilöhaastatteluina Microsoft Teams palvelua käyttäen. Teemat haastatteluiden rungoksi nousivat opinnäytetyön tietoperustasta. Haastattelujen analysointi tapahtui aineistolähtöisellä temaattisella analyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että toiminnanohjauksen ja toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotossa muutostarpeen ymmärryttämiselle ja jalkauttamiselle pitää antaa riittävästi aikaa. Muutoksen vieminen läpi asiantuntijaorganisaatiossa hyötyy, jos esihenkilöillä on riittävät mahdollisuudet muutostarpeen viestinnälle ja keskusteluttamiselle omissa yksiköissään. Tiedolla johtamisen näkökulmasta esihenkilöt kaipaavat vielä lisää järjestelmäkoulutusta ja selkeät organisaatiotasoiset tavoitteet ja aikataulun sekä määrittelyn seurattavista asioista osana muutoksen tukea.
Tulosten pohjalta laadittiin kehittämisehdotukset uusien PIRKKO®-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoprojekteille sekä ehdotus järjestelmän tuotantokäyttövaiheeseen.
The applied study was qualitive in nature. Material was collected by interviewing six managers of Päijät-Häme Joint Authority for Health and Wellbeing psychosocial services who were part of PIRKKO® care optimizer deployment process. Interviews were conducted using thematic interview methods through Microsoft Teams service as individual interviews. The themes of the interviews emerged from knowledge base of the thesis. The interviews were analyzed using thematic analysis.
Research results implied that the reasons and needs of change takes time in ERP deployment processes. Change management in authority organizations benefits if managers have sufficient resources to inform and discuss with the employees of the current situation and of needed changes. In the perspective of knowledge management the managers need more training with the ERP solution, clear organizational aims and goals, reasonable time framing and definition of supervised items as part of change support.
As the result of the thesis development proposal was created for forthcoming PIRKKO® deployments and to support knowledge management with PIRKKO® care optimizer.