Raitiovaunuvarikon vähähiilisten suunnitteluratkaisujen kehittäminen
Koponen, Elias (2022)
Lataukset:
Koponen, Elias
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202182612
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) ”Raide-Jokeri” hankkeen raitiovaunuvarikon rakennesuunnittelua hiilijalanjäljen näkökulmasta, jotta tulevien varikoiden ratkaisuihin olisi tiedossa vähäpäästöisempiä rakenneratkaisuja.
Insinöörityö tutkii päästöihin vaikuttavia ratkaisuja rakenneteknisestä, sekä teoreettisesta näkökulmasta. Tuloksien selvittämisessä on hyödynnetty erilaisia laskentamenetelmiä ja -ohjelmia, asiantuntijoiden ymmärrystä, sekä lähdemateriaalia.
Työssä käsitellään raitiovaunuvarikon rungon ja kattorakenteen toteuttamista puisena, kivi- ja lasivillan toimivuutta hiilijalanjäljen näkökulmasta, vähähiilisiä betoniratkaisuja, kierrätysterästä, sekä muita tekijöitä varikkohankkeen hiilijalanjäljen pienentämiseen.
Työn tuloksena huomattiin, ettei puurakentaminen ole yksittäisten muutosten kannalta aina kannattavaa, jos sitä ei olla huomioitu jo hankkeen alussa. Kattorakenteen toteuttaminen on mahdollista puisena, joskin ratkaisu on poimulevyä painavampi, mikä on huomioitava alapuolisten rakenteiden mitoittamisessa. Puisen rungon jäykistäminen on ongelma, jota ei kyseisessä työssä selvitetty.
Kivivillaeristeen vaihtaminen lasivillaan oli hankkeessa toimiva ratkaisu. Tätä ei kuitenkaan voitu hyödyntää puukaton osalta paloteknisten haasteiden takia. Betonin vähähiilisiä ratkaisuja on olemassa, mutta ne on suunniteltava tapauskohtaisesti tuotevalmistajan kanssa.
Työssä keskityttiin pääsääntöisesti rakenneteknisiin ratkaisuihin. Selvitystä päästöjen vähentämiseksi raitiovaunuhankkeessa voisi jatkaa keskittymällä pääasiassa energiankulutukseen ja talotekniikkaan.
Insinöörityö tutkii päästöihin vaikuttavia ratkaisuja rakenneteknisestä, sekä teoreettisesta näkökulmasta. Tuloksien selvittämisessä on hyödynnetty erilaisia laskentamenetelmiä ja -ohjelmia, asiantuntijoiden ymmärrystä, sekä lähdemateriaalia.
Työssä käsitellään raitiovaunuvarikon rungon ja kattorakenteen toteuttamista puisena, kivi- ja lasivillan toimivuutta hiilijalanjäljen näkökulmasta, vähähiilisiä betoniratkaisuja, kierrätysterästä, sekä muita tekijöitä varikkohankkeen hiilijalanjäljen pienentämiseen.
Työn tuloksena huomattiin, ettei puurakentaminen ole yksittäisten muutosten kannalta aina kannattavaa, jos sitä ei olla huomioitu jo hankkeen alussa. Kattorakenteen toteuttaminen on mahdollista puisena, joskin ratkaisu on poimulevyä painavampi, mikä on huomioitava alapuolisten rakenteiden mitoittamisessa. Puisen rungon jäykistäminen on ongelma, jota ei kyseisessä työssä selvitetty.
Kivivillaeristeen vaihtaminen lasivillaan oli hankkeessa toimiva ratkaisu. Tätä ei kuitenkaan voitu hyödyntää puukaton osalta paloteknisten haasteiden takia. Betonin vähähiilisiä ratkaisuja on olemassa, mutta ne on suunniteltava tapauskohtaisesti tuotevalmistajan kanssa.
Työssä keskityttiin pääsääntöisesti rakenneteknisiin ratkaisuihin. Selvitystä päästöjen vähentämiseksi raitiovaunuhankkeessa voisi jatkaa keskittymällä pääasiassa energiankulutukseen ja talotekniikkaan.