Päiväkoti-ikäisten seikkailukasvatus: videosarja Varhaiskasvatuksen seikkailukasvatusverkostolle
Tiikko, Katariina (2021)
Tiikko, Katariina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202132418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202132418
Tiivistelmä
Seikkailukasvatuksen työmenetelmiä on hyödynnetty laajasti erityisesti nuorten kanssa tehtävässä työssä. Vähemmän tunnettua on kuitenkin varhaiskasvatuksessa toteutettava seikkailukasvatus, vaikka se soveltuu monialaisuutensa ansiosta myös pienten lasten toimintamuodoksi. Haasteena seikkailukasvatuksen vakiinnuttamiselle varhaiskasvatukseen on tutkitun tiedon puute.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä syksyllä 2020 perustetulle Varhaiskasvatuksen seikkailukasvatusverkostolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää verkoston näkyvyyttä, joka on yksi verkoston toimintasuunnitelman kolmesta painopisteestä. Tarkoituksena oli tuottaa videosarja päiväkoti-ikäisten seikkailukasvatuksesta. Verkostomainen työskentely on tämän kehittämistyön lähtökohta, ja sitä käsitellään omassa luvussaan. Tämän lisäksi teoreettinen viitekehys kattaa varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen sekä seikkailukasvatuksen teorian ja sovellettavuuden varhaiskasvatukseen. Niin verkosto kuin kehittämistyö vastaavat tutkimustuloksiin, jotka kertovat varhaiskasvattajien tarpeesta selkeälle ja helposti saatavalle seikkailukasvatuksesta kertovalle materiaalille ja tiedolle.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa syntyi 11 videon videosarja, jossa kuvataan seikkailukasvatuksen keskeisiä elementtejä varhaiskasvatuksessa. Videosarjan taustateoria kerättiin kirjallisuuskatsauksen avulla aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Kehittämistyötä varten haastateltiin myös kahta varhaiskasvattajaa, jotka osaltaan antoivat uusia näkökulmia videosarjaan. Raportin kuudennessa luvussa kuvataan kehittämistyön projekti kokonaisuudessaan. Videot tulevat Varhaiskasvatuksen seikkailukasvatusverkoston käyttöön ja ne jaetaan sosiaalisessa mediassa sekä verkoston nettisivuilla.
Kiinnostuttuani seikkailukasvatuksesta ja ymmärrettyäni sen soveltuvuuden varhaiskasvatukseen, innostuin ajatuksesta yhdistää nämä sosionomin (AMK) opinnäytetyössäni. Lopullinen kipinä opinnäytetyölle leimahti syksyllä 2020, kun valtakunnallisilla seikkailukasvatusverkoston nettisivuilla haettiin varhaiskasvattajia verkoston perustamiseksi. Varsinainen opinnäytetyöprojekti alkoi keväällä 2021 jatkuen koko vuoden. Opinnäytetyön tekeminen on syventänyt omaa ammatillisuuttani sekä muovannut ymmärrystäni seikkailukasvatuksesta tapana työskennellä sosiaali- ja kasvatusalalla.
Videosarja on nähtävillä seuraavasta linkistä: https://youtube.com/playlist?list=PL3sKhyAIOnyH0nSpcVHjz6jhmPYoknPSW. Adventure education has been widely employed especially in the field youth work. However not as much is known about adventure education in early childhood education, even though thanks to its versatility, adventure education nurtures children’s natural development. The challenge of establishing adventure education in early childhood education results from the scarcity of research on the topic.
The thesis is written for the needs of the commissioning Adventure Education Network of Early Childhood Education established in the autumn 2020. The aim of the thesis is to promote network’s coverage, which is one of the three main focuses stated in the strategy. The purpose is to produce a video series on the key features of adventure education in early childhood education. As networking is the basis of this thesis, the subject will be addressed in its own chapter. Furthermore, the framework covers the Finnish concept of learning in the ECE and the theory of adventure education. Both the network and the thesis respond to the earlier research findings in which early childhood educators call for clear and accessible information and material about adventure education.
The product of this thesis is an eleven-part video series in which the key features of adventure education in early childhood education are represented. The theory base for the video series was collected by conducting a literature review. Additionally, two members of the network provided comments and professional perspective for the video series. The videos will be used in the Adventure Education Network of Early Childhood Education’s website and social media.
Inspiration for the thesis stems from my interest in adventure education and its compatibility with early childhood education. The final spark for the thesis was lit in the autumn 2020 when the Finnish Adventure Education Network looked for early childhood educators in order to build a new network. The thesis project started in the spring 2021 and continued until the end of the year. Writing the thesis has further deepened my professional identity and shaped my understanding of adventure education as a way of working in the social and educational sector.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä syksyllä 2020 perustetulle Varhaiskasvatuksen seikkailukasvatusverkostolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää verkoston näkyvyyttä, joka on yksi verkoston toimintasuunnitelman kolmesta painopisteestä. Tarkoituksena oli tuottaa videosarja päiväkoti-ikäisten seikkailukasvatuksesta. Verkostomainen työskentely on tämän kehittämistyön lähtökohta, ja sitä käsitellään omassa luvussaan. Tämän lisäksi teoreettinen viitekehys kattaa varhaiskasvatuksen oppimiskäsityksen sekä seikkailukasvatuksen teorian ja sovellettavuuden varhaiskasvatukseen. Niin verkosto kuin kehittämistyö vastaavat tutkimustuloksiin, jotka kertovat varhaiskasvattajien tarpeesta selkeälle ja helposti saatavalle seikkailukasvatuksesta kertovalle materiaalille ja tiedolle.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa syntyi 11 videon videosarja, jossa kuvataan seikkailukasvatuksen keskeisiä elementtejä varhaiskasvatuksessa. Videosarjan taustateoria kerättiin kirjallisuuskatsauksen avulla aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta. Kehittämistyötä varten haastateltiin myös kahta varhaiskasvattajaa, jotka osaltaan antoivat uusia näkökulmia videosarjaan. Raportin kuudennessa luvussa kuvataan kehittämistyön projekti kokonaisuudessaan. Videot tulevat Varhaiskasvatuksen seikkailukasvatusverkoston käyttöön ja ne jaetaan sosiaalisessa mediassa sekä verkoston nettisivuilla.
Kiinnostuttuani seikkailukasvatuksesta ja ymmärrettyäni sen soveltuvuuden varhaiskasvatukseen, innostuin ajatuksesta yhdistää nämä sosionomin (AMK) opinnäytetyössäni. Lopullinen kipinä opinnäytetyölle leimahti syksyllä 2020, kun valtakunnallisilla seikkailukasvatusverkoston nettisivuilla haettiin varhaiskasvattajia verkoston perustamiseksi. Varsinainen opinnäytetyöprojekti alkoi keväällä 2021 jatkuen koko vuoden. Opinnäytetyön tekeminen on syventänyt omaa ammatillisuuttani sekä muovannut ymmärrystäni seikkailukasvatuksesta tapana työskennellä sosiaali- ja kasvatusalalla.
Videosarja on nähtävillä seuraavasta linkistä: https://youtube.com/playlist?list=PL3sKhyAIOnyH0nSpcVHjz6jhmPYoknPSW.
The thesis is written for the needs of the commissioning Adventure Education Network of Early Childhood Education established in the autumn 2020. The aim of the thesis is to promote network’s coverage, which is one of the three main focuses stated in the strategy. The purpose is to produce a video series on the key features of adventure education in early childhood education. As networking is the basis of this thesis, the subject will be addressed in its own chapter. Furthermore, the framework covers the Finnish concept of learning in the ECE and the theory of adventure education. Both the network and the thesis respond to the earlier research findings in which early childhood educators call for clear and accessible information and material about adventure education.
The product of this thesis is an eleven-part video series in which the key features of adventure education in early childhood education are represented. The theory base for the video series was collected by conducting a literature review. Additionally, two members of the network provided comments and professional perspective for the video series. The videos will be used in the Adventure Education Network of Early Childhood Education’s website and social media.
Inspiration for the thesis stems from my interest in adventure education and its compatibility with early childhood education. The final spark for the thesis was lit in the autumn 2020 when the Finnish Adventure Education Network looked for early childhood educators in order to build a new network. The thesis project started in the spring 2021 and continued until the end of the year. Writing the thesis has further deepened my professional identity and shaped my understanding of adventure education as a way of working in the social and educational sector.