Tunne- ja turvataitokasvatusopas kouluterveydenhoitajille
Heikkinen, Tiina; Hiiva, Anne; Kreus, Julia; Kukkola, Saana (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Heikkinen, Tiina
Hiiva, Anne
Kreus, Julia
Kukkola, Saana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052138
Tiivistelmä
Lasten kokema seksuaalinen häirintä ja seksuaaliväkivalta on koko valtakunnan tasolla lisääntynyt. Oman haasteensa tuo internetin ja sosiaalisen median mukanaan tuomat lieveilmiöt, kuten grooming. Lapsiin kohdistunut seksuaalinen häirintä ja seksuaaliväkivalta vaikuttaa monin tavoin lapsen terveyteen ja hyvinvointiin. Turvataitokasvatuksen tavoitteena on ennaltaehkäistä lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa, häirintää ja kiusaamista kaikissa ympäristöissä. Turvataitokasvatuksella pyritään parantamaan lapsen turvallisuuden tunnetta ja omaa toimijuutta eri tilanteissa vahvistamalla lapsen tunnetaitoja, vuorovaikutustaitoja, selviytymistaitoja, digiturvataitoja sekä itsetuntoa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä. Lopputuotoksena valmistui opas kouluterveydenhoitajien työn tueksi ala-asteikäisten lasten turvataitokasvatuksen toteuttamiseen ja seksuaalista häirintää kohdanneen lapsen auttamiseen. Työn toimeksiantajana toimi Oulun kaupungin Turvallinen Oulu-hanke.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli teemahaastattelun avulla kartoittaa, millaisen tunne- ja turvataito-oppaan kouluterveydenhoitajat tarvitsisivat työnsä tueksi. Oppaan avulla terveydenhoitajat voivat tarjota helpommin ja nopeammin tukea oppilaille. Idea oppaan valmistamisesta saatiin toimeksiantajalta. Oppaan tarkempi sisältö määrittyi kouluterveydenhoitajien haastatteluiden pohjalta ja opas valmistettiin heidän toiveidensa mukaisesti. Opas toteutettiin sähköisessä muodossa, mikä mahdollistaa oppaan saatavuuden laajasti kaikille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi laadullisen tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä. Lopputuotoksena valmistui opas kouluterveydenhoitajien työn tueksi ala-asteikäisten lasten turvataitokasvatuksen toteuttamiseen ja seksuaalista häirintää kohdanneen lapsen auttamiseen. Työn toimeksiantajana toimi Oulun kaupungin Turvallinen Oulu-hanke.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli teemahaastattelun avulla kartoittaa, millaisen tunne- ja turvataito-oppaan kouluterveydenhoitajat tarvitsisivat työnsä tueksi. Oppaan avulla terveydenhoitajat voivat tarjota helpommin ja nopeammin tukea oppilaille. Idea oppaan valmistamisesta saatiin toimeksiantajalta. Oppaan tarkempi sisältö määrittyi kouluterveydenhoitajien haastatteluiden pohjalta ja opas valmistettiin heidän toiveidensa mukaisesti. Opas toteutettiin sähköisessä muodossa, mikä mahdollistaa oppaan saatavuuden laajasti kaikille.