TYÖHYVINVOINTISUUNNITELMA KULJETUS JA LOGISTIIKKA-ALAN YRITYKSEN TYÖHYVINVOINNIN JOHTAMISEN KEHITTÄMISEEN
Nykänen, Mervi (2021)
Nykänen, Mervi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251652
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli laatia työhyvinvointisuunnitelma kuljetus- ja
logistiikka-alan yritykseen. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kohdeorganisaation tuottavuuden parantaminen, työntekijöiden työhyvinvointiin edistäminen ja työhyvinvoinnin johtamisen laadun parantaminen.
Työssä toteutettiin kysely, jossa selvitettiin henkilöstön työssäjaksamisen nykytilaa sekä johtamisen vaikutusta työhyvinvointiin. Kyselyn avulla haettiin myös vastauksia työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiseen.
Kehittämistyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työhyvinvointisuunnitelman
kehittämisessä käytettiin triangulaatiota eli yhdistettiin erilaisia tutkimusmenetelmiä sekä olemassa olevia
työhyvinvointimalleja.
Kehittämistyön kohdejoukon muodostivat kohdeorganisaation kuusi työntekijää. Työntekijöiden työhyvinvoinnin nykytilaa selvitettiin työhyvinvointikyselyllä. Kerättyä aineistoa analysointiin tilastollisesti ja aineistoa
kuvattiin ja tulkittiin kuvien ja numeroiden avulla.
Tulokset osoittivat, että kohdeorganisaation työntekijöiden työhyvinvointi oli kokonaisuudessaan hyvällä tasolla. Tuloksista kävi ilmi työntekijöiden yleinen tyytyväisyys työnantajaa kohtaan. Tuloksista nousi esille
myös kehittämistä vaativat osa-alueet. Keskeiseksi kehittämistä vaativaksi kohteeksi nousivat palautteen
antaminen, viestintä ja tiedonkulku, fyysisen ja psyykkisen työkyvyn ylläpito, työterveyshuollon palvelut,
työvälineet ja työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen ylläpito. Nämä toimivat myös lähtökohtana työhyvinvointisuunnitelman laatimiselle. Kehittämistä vaativat osa-alueet nähtiin kokonaisuutena, joiden tavoitteena oli työntekijöiden työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen sekä työhyvinvoinnin johtamisen kehittäminen.
Tämän kehittämistyön tuloksia sekä kehittämistyönä laadittua työhyvinvointisuunnitelmaa voidaan hyödyntää kohdeorganisaation työhyvinvoinnin kehittämisessä sekä työhyvinvoinnin johtamisessa. Työhyvinvointikyselyä ja työhyvinvointisuunnitelman mallia voidaan hyödyntää yleisesti myös muiden ammattialojen työhyvinvoinnin ja työhyvinvoinnin johtamisen kehittämisessä. Kehittämistyön toteutuminen edellyttää pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallista seurantaa, jota tulee arvioida säännöllisesti. Kehittämistyön tulokset sekä
työhyvinvointisuunnitelma julkaistaan tässä raportissa, jolloin niiden hyödynnettävyys on mahdollista myös
laajemmin. This study was carried out as a development project that aimed at preparing a well-being at work plan for a
company in the transport and logistics sector. The aim was to improve productivity in the target
organisation, promote employee well-being, and enhance the quality of the management of well-being at
work. The study included executing a survey that examined the current state of the staff’s coping at work
and the impact of management on well-being at work. The survey was also used to elicit answers for
developing the management of well-being at work.
Both qualitative and quantitative research methods were used. The development of the well-being at work
plan involved using triangulation, i.e. combining various research methods and existing models for
well-being at work.
The target group of the project comprised the six employees of the target organisation. Firstly, the current
state of well-being at work was examined with a well-being at work survey. Following this, the collected data
was analysed statistically, and the obtained data was described and interpreted using graphs and figures.
The results indicated that, overall, the well-being at work of the employees at the target organisation was at
a good level. The employees were generally satisfied with their employer based on the results. The results
also revealed some areas with room for development. In contrast to this, key areas that need to be developed included giving feedback, communication and information flow, maintenance of physical and mental
work ability, occupational health care services, tools, and reconciliation of work and family life. These areas
also served as the basis for preparing the well-being at work plan. The areas requiring development were
perceived to form a whole whose aim was to maintain and promote employees’ well-being at work and to
develop the management of well-being at work.
In conclusion, the results of this development project and the plan prepared as part of the project can be
utilised indeveloping well-being at work and the management of well-being at work in the target organisation. The well-being at work survey and the model for a well-being at work plan can also be exploited more
generally in developing well-being at work and related management in other professional fields. The implementation of the project requires a long-term approach and systematic monitoring, which must be assessed
regularly. The results of the thesis project and the well-being at work plan are published in this report, which
also enables their wider utilisation.
logistiikka-alan yritykseen. Kehittämistehtävän tavoitteena oli kohdeorganisaation tuottavuuden parantaminen, työntekijöiden työhyvinvointiin edistäminen ja työhyvinvoinnin johtamisen laadun parantaminen.
Työssä toteutettiin kysely, jossa selvitettiin henkilöstön työssäjaksamisen nykytilaa sekä johtamisen vaikutusta työhyvinvointiin. Kyselyn avulla haettiin myös vastauksia työhyvinvoinnin johtamisen kehittämiseen.
Kehittämistyössä käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Työhyvinvointisuunnitelman
kehittämisessä käytettiin triangulaatiota eli yhdistettiin erilaisia tutkimusmenetelmiä sekä olemassa olevia
työhyvinvointimalleja.
Kehittämistyön kohdejoukon muodostivat kohdeorganisaation kuusi työntekijää. Työntekijöiden työhyvinvoinnin nykytilaa selvitettiin työhyvinvointikyselyllä. Kerättyä aineistoa analysointiin tilastollisesti ja aineistoa
kuvattiin ja tulkittiin kuvien ja numeroiden avulla.
Tulokset osoittivat, että kohdeorganisaation työntekijöiden työhyvinvointi oli kokonaisuudessaan hyvällä tasolla. Tuloksista kävi ilmi työntekijöiden yleinen tyytyväisyys työnantajaa kohtaan. Tuloksista nousi esille
myös kehittämistä vaativat osa-alueet. Keskeiseksi kehittämistä vaativaksi kohteeksi nousivat palautteen
antaminen, viestintä ja tiedonkulku, fyysisen ja psyykkisen työkyvyn ylläpito, työterveyshuollon palvelut,
työvälineet ja työn ja perhe-elämän yhteensovittamisen ylläpito. Nämä toimivat myös lähtökohtana työhyvinvointisuunnitelman laatimiselle. Kehittämistä vaativat osa-alueet nähtiin kokonaisuutena, joiden tavoitteena oli työntekijöiden työhyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen sekä työhyvinvoinnin johtamisen kehittäminen.
Tämän kehittämistyön tuloksia sekä kehittämistyönä laadittua työhyvinvointisuunnitelmaa voidaan hyödyntää kohdeorganisaation työhyvinvoinnin kehittämisessä sekä työhyvinvoinnin johtamisessa. Työhyvinvointikyselyä ja työhyvinvointisuunnitelman mallia voidaan hyödyntää yleisesti myös muiden ammattialojen työhyvinvoinnin ja työhyvinvoinnin johtamisen kehittämisessä. Kehittämistyön toteutuminen edellyttää pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallista seurantaa, jota tulee arvioida säännöllisesti. Kehittämistyön tulokset sekä
työhyvinvointisuunnitelma julkaistaan tässä raportissa, jolloin niiden hyödynnettävyys on mahdollista myös
laajemmin.
company in the transport and logistics sector. The aim was to improve productivity in the target
organisation, promote employee well-being, and enhance the quality of the management of well-being at
work. The study included executing a survey that examined the current state of the staff’s coping at work
and the impact of management on well-being at work. The survey was also used to elicit answers for
developing the management of well-being at work.
Both qualitative and quantitative research methods were used. The development of the well-being at work
plan involved using triangulation, i.e. combining various research methods and existing models for
well-being at work.
The target group of the project comprised the six employees of the target organisation. Firstly, the current
state of well-being at work was examined with a well-being at work survey. Following this, the collected data
was analysed statistically, and the obtained data was described and interpreted using graphs and figures.
The results indicated that, overall, the well-being at work of the employees at the target organisation was at
a good level. The employees were generally satisfied with their employer based on the results. The results
also revealed some areas with room for development. In contrast to this, key areas that need to be developed included giving feedback, communication and information flow, maintenance of physical and mental
work ability, occupational health care services, tools, and reconciliation of work and family life. These areas
also served as the basis for preparing the well-being at work plan. The areas requiring development were
perceived to form a whole whose aim was to maintain and promote employees’ well-being at work and to
develop the management of well-being at work.
In conclusion, the results of this development project and the plan prepared as part of the project can be
utilised indeveloping well-being at work and the management of well-being at work in the target organisation. The well-being at work survey and the model for a well-being at work plan can also be exploited more
generally in developing well-being at work and related management in other professional fields. The implementation of the project requires a long-term approach and systematic monitoring, which must be assessed
regularly. The results of the thesis project and the well-being at work plan are published in this report, which
also enables their wider utilisation.