Potilastietojärjestelmä terveydenhoitajien työvälineenä: terveydenhoitajien näkemyksiä Lifecare potilastietojärjestelmän käytöstä
Lindström, Kristiina (2022)
Lindström, Kristiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251635
Tiivistelmä
Espoon sosiaali- ja terveystoimessa tehtiin ohjelmistopäivitys käytössä olevaan potilastietojärjestelmään toukokuussa 2021. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa työskentelevien terveydenhoitajien näkemyksiä käyttöönotetusta Lifecare 2020 vuosijulkaisusta. Tavoitteena oli lisätä tietoa potilastietojärjestelmän käyttäjäkokemuksesta, vertailla saatuja tuloksia aikaisempiin tutkimustuloksiin, arvioida käyttöönottoprojektissa asetettujen hyötytavoitteiden toteutumista sekä kerätä terveydenhoitajilta ehdotuksia potilastietojärjestelmän kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kokonaistutkimuksena toteutettavana kyselynä ja yksilöhaastatteluilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 75 terveydenhoitajaa ja kyselyn vastausprosentti oli 42%. Haastatteluihin osallistui viisi terveydenhoitajaa.
Tutkimustuloksena oli, että terveydenhoitajat olivat varsin tyytyväisiä Lifecaren yleiseen käytettävyyteen. Vähiten tyytyväisiä oltiin käyttöönotettuun Äitiyshuolto- sovellukseen ja Lifecaren tekniseen toimivuuteen. Terveydenhoitajat tuottivat useita kehitysehdotuksia potilastietojärjestelmän parantamiseksi ja toivoivat pääkaupunkiseudun järjestelmiltä yhteensopivuutta. Potilastietojärjestelmiä kehittäessä käyttäjien näkökulma tulisi huomioida nykyistä paremmin. Tutkimustulokset ovat suurelta osalta yhdenmukaisia aikaisempien tutkimusten kanssa. Terveydenhoitajat kannattivat sähköistä asiointia ja sähköisen asioinnin lisäämistä.
Käyttöönottoprojektin 14 hyötytavoitteesta kahdeksan toteutui osittain tai kokonaan tutkimusaikana. Potilasturvallisuuden osalta vain osa tavoitteista saavutettiin. Tutkimuksessa havaittiin, että neuvolaterveydenhoitajien antama kouluarvosana Lifecarelle laski ohjelmistopäivityksen jälkeen. Kouluterveydenhoitajien antama arvosana säilyi samana. Työtehtävät vaikuttavat käyttäjäkokemuksen syntyyn. Tyytymättömyys yhteen päivittäin käytettävään sovellukseen voi alentaa yleistä käyttäjätyytyväisyyttä koko järjestelmän osalta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, ettei käyttöönottokoulutukseen osallistuminen takaa potilastietojärjestelmän edistynyttä käyttöä. Tämän vuoksi perehdytystä ja koulutusta tulee edelleen kehittää.
Tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää kaikkiin Lifecarea käyttäviin toimintaympäristöihin.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kokonaistutkimuksena toteutettavana kyselynä ja yksilöhaastatteluilla. Kyselyyn vastasi yhteensä 75 terveydenhoitajaa ja kyselyn vastausprosentti oli 42%. Haastatteluihin osallistui viisi terveydenhoitajaa.
Tutkimustuloksena oli, että terveydenhoitajat olivat varsin tyytyväisiä Lifecaren yleiseen käytettävyyteen. Vähiten tyytyväisiä oltiin käyttöönotettuun Äitiyshuolto- sovellukseen ja Lifecaren tekniseen toimivuuteen. Terveydenhoitajat tuottivat useita kehitysehdotuksia potilastietojärjestelmän parantamiseksi ja toivoivat pääkaupunkiseudun järjestelmiltä yhteensopivuutta. Potilastietojärjestelmiä kehittäessä käyttäjien näkökulma tulisi huomioida nykyistä paremmin. Tutkimustulokset ovat suurelta osalta yhdenmukaisia aikaisempien tutkimusten kanssa. Terveydenhoitajat kannattivat sähköistä asiointia ja sähköisen asioinnin lisäämistä.
Käyttöönottoprojektin 14 hyötytavoitteesta kahdeksan toteutui osittain tai kokonaan tutkimusaikana. Potilasturvallisuuden osalta vain osa tavoitteista saavutettiin. Tutkimuksessa havaittiin, että neuvolaterveydenhoitajien antama kouluarvosana Lifecarelle laski ohjelmistopäivityksen jälkeen. Kouluterveydenhoitajien antama arvosana säilyi samana. Työtehtävät vaikuttavat käyttäjäkokemuksen syntyyn. Tyytymättömyys yhteen päivittäin käytettävään sovellukseen voi alentaa yleistä käyttäjätyytyväisyyttä koko järjestelmän osalta.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, ettei käyttöönottokoulutukseen osallistuminen takaa potilastietojärjestelmän edistynyttä käyttöä. Tämän vuoksi perehdytystä ja koulutusta tulee edelleen kehittää.
Tutkimuksen tuloksia ei voi yleistää kaikkiin Lifecarea käyttäviin toimintaympäristöihin.