Vapaan leikin arviointi varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Björkman, Terhi (2022)
Björkman, Terhi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201201542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201201542
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen kohdeorganisaationa oli Nurmijärven kunnan varhaiskasvatus. Tavoitteena oli luoda vapaan leikin arviointilomake. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli edistää vapaan leikin arviointia varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Lisäksi kehittämishankkeella oli tarkoituksena lisätä lapsien ja huoltajien osallisuutta vapaan leikin suunnittelussa ja arvioinnissa.
Toimintatutkimuksellinen kehittämishanke toteutui vuoden 2021 aikana. Aineisto kerättiin yhden varhaiskasvatusyksikön kasvattajilta ryhmähaastattelujen avulla. Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat ja viransijaisena toimiva päiväkodin johtaja osallistuivat SWOT-analyysiin sekä dialogiseen keskusteluun. Aineistot analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tuloksista nousi esille arviointityötä edistävinä sekä lasten ja huoltajien osallisuutta lisäävinä asioina yhteisen keskustelun tärkeys vapaasta leikistä, kasvattajan roolin merkitys ja pedagoginen dokumentointi. Sekä suunnittelu että arviointityö edistyvät, kun kaikki osapuolet käyvät avointa keskustelua. Kasvattajalla on tärkeä rooli arviointityön arvostuksen kannattelijana ja arviointityön mahdollistajana. Pedagogisen dokumentoinnin monipuolista käyttöönottoa ja kehittämistä kaivattiin suunnittelu- ja arviointityöhön. Lasten ja huoltajien osallisuus vapaan leikin suunnittelussa ja arvioinnissa koettiin haastavana. Lasten ja huoltajien osallisuutta voidaan lisätä selkeän suunnitelman ja eri menetelmien avulla. Vapaan leikin arviointilomakkeen avulla arvioinnista saadaan konkreettista ja systemaattista. Lomake sitouttaa kaikki kasvattajat tekemään arviointityötä.
Toimintatutkimuksellinen kehittämishanke toteutui vuoden 2021 aikana. Aineisto kerättiin yhden varhaiskasvatusyksikön kasvattajilta ryhmähaastattelujen avulla. Tämän lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat ja viransijaisena toimiva päiväkodin johtaja osallistuivat SWOT-analyysiin sekä dialogiseen keskusteluun. Aineistot analysoitiin sisällön analyysin avulla.
Tuloksista nousi esille arviointityötä edistävinä sekä lasten ja huoltajien osallisuutta lisäävinä asioina yhteisen keskustelun tärkeys vapaasta leikistä, kasvattajan roolin merkitys ja pedagoginen dokumentointi. Sekä suunnittelu että arviointityö edistyvät, kun kaikki osapuolet käyvät avointa keskustelua. Kasvattajalla on tärkeä rooli arviointityön arvostuksen kannattelijana ja arviointityön mahdollistajana. Pedagogisen dokumentoinnin monipuolista käyttöönottoa ja kehittämistä kaivattiin suunnittelu- ja arviointityöhön. Lasten ja huoltajien osallisuus vapaan leikin suunnittelussa ja arvioinnissa koettiin haastavana. Lasten ja huoltajien osallisuutta voidaan lisätä selkeän suunnitelman ja eri menetelmien avulla. Vapaan leikin arviointilomakkeen avulla arvioinnista saadaan konkreettista ja systemaattista. Lomake sitouttaa kaikki kasvattajat tekemään arviointityötä.