Opiskelijoiden näkemykset osallisuudesta ja vaikuttamisesta Turun ammatti-instituutissa
Silvennoinen, Hanne (2021)
Silvennoinen, Hanne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201061077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201061077
Tiivistelmä
Turun ammatti-instituutissa on panostettu opiskelijoiden osallisuuteen ja vai-kuttamismahdollisuuksien kehittämiseen usean vuoden ajan. Oikeus osallistua -hanke on osa Opetushallituksen Oikeus osata -kehittämisohjelmaa, missä Turun ammatti-instituutti on mukana. Hankkeen tavoitteena on muun muassa lisätä oppilaitosten yhteisöllisyyttä sekä opiskelijoiden osallisuutta.
Tämä opinnäytetyö on tutkimus osallisuudesta ja vaikuttamisesta Turun ammatti-instituutissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten opiskelijat näkevät osallisuuden sekä vaikuttamismahdollisuudet ja -kanavat oppilaitoksessaan. Millaista tieto heillä oli osallisuudesta ja vaikuttamismahdollisuuksista sekä miten vaikuttamismahdollisuuksia voisi parantaa.
Opinnäytetyön aineistonkeruussa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Kyselylomakkeella kartoitettiin Turun ammatti-instituutin opiskelijoiden tietämystä vaikuttamismahdollisuuksista ja teemahaastatteluilla syvennettiin näkemyksiä osallisuuden sekä vaikuttamismahdollisuuksien toteutumisesta oppilaitoksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tavoittaa monipuolisesti eri tutkintojen ja koulutusten opiskelijoita, jotta pystytään vertaamaan, mitä opiskelijat tietävät erilaisista vaikuttamismahdollisuuksista ja -kanavista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella opiskelijoiden tietämykseen sekä osallistumismahdollisuuksiin vaikuttaa se, onko opiskelija perustutkinnon opiskelija vai ei sekä milloin on aloittanut opiskelun. Perustutkinnon opiskelijoilla on parempi tietämys sekä mahdollisuus osallistua erilaisiin vaikuttamistoimintoihin. Myös toimipiste, jossa opiskelija opiskelee, vaikuttaa siihen kuinka hyvin erilaiset osallisuuden ja vaikuttamisen toiminnot ovat hallussa. Vaikuttamismahdollisuuksista ja -kanavista tiedottamisen tulisi myös olla tasavertaista ja kaikkien saatavilla. Opiskelijoiden mielipiteitä kysytään, mutta opiskelijoiden kuulemisella ja mielipiteillä toivotaan olevan vaikutusta, kun toimintoja kehitetään ja suunnitellaan oppilaitoksessa.
Opinnäytetyön tulokset kertovat opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamis-mahdollisuuksien kehittämisen tarpeesta tasavertaisempaan suuntaan. Kaikilla opiskelijoilla ei ole samanlaista tietoa toiminnoista tai mahdollisuutta osallistua ja vaikuttaa. Opinnäytetyön tuloksia pystytään hyödyntämään oppilaitoksen osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittämisessä.
Tämä opinnäytetyö on tutkimus osallisuudesta ja vaikuttamisesta Turun ammatti-instituutissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten opiskelijat näkevät osallisuuden sekä vaikuttamismahdollisuudet ja -kanavat oppilaitoksessaan. Millaista tieto heillä oli osallisuudesta ja vaikuttamismahdollisuuksista sekä miten vaikuttamismahdollisuuksia voisi parantaa.
Opinnäytetyön aineistonkeruussa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Kyselylomakkeella kartoitettiin Turun ammatti-instituutin opiskelijoiden tietämystä vaikuttamismahdollisuuksista ja teemahaastatteluilla syvennettiin näkemyksiä osallisuuden sekä vaikuttamismahdollisuuksien toteutumisesta oppilaitoksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tavoittaa monipuolisesti eri tutkintojen ja koulutusten opiskelijoita, jotta pystytään vertaamaan, mitä opiskelijat tietävät erilaisista vaikuttamismahdollisuuksista ja -kanavista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella opiskelijoiden tietämykseen sekä osallistumismahdollisuuksiin vaikuttaa se, onko opiskelija perustutkinnon opiskelija vai ei sekä milloin on aloittanut opiskelun. Perustutkinnon opiskelijoilla on parempi tietämys sekä mahdollisuus osallistua erilaisiin vaikuttamistoimintoihin. Myös toimipiste, jossa opiskelija opiskelee, vaikuttaa siihen kuinka hyvin erilaiset osallisuuden ja vaikuttamisen toiminnot ovat hallussa. Vaikuttamismahdollisuuksista ja -kanavista tiedottamisen tulisi myös olla tasavertaista ja kaikkien saatavilla. Opiskelijoiden mielipiteitä kysytään, mutta opiskelijoiden kuulemisella ja mielipiteillä toivotaan olevan vaikutusta, kun toimintoja kehitetään ja suunnitellaan oppilaitoksessa.
Opinnäytetyön tulokset kertovat opiskelijoiden osallisuuden ja vaikuttamis-mahdollisuuksien kehittämisen tarpeesta tasavertaisempaan suuntaan. Kaikilla opiskelijoilla ei ole samanlaista tietoa toiminnoista tai mahdollisuutta osallistua ja vaikuttaa. Opinnäytetyön tuloksia pystytään hyödyntämään oppilaitoksen osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien kehittämisessä.