Alle kouluikäisten autististen lasten vanhempien tukeminen ja ohjaaminen : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Borman, Laura (2021)
Borman, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122090193
Tiivistelmä
Autismi on neurobiologinen kehityshäiriö, joka aiheuttaa vaihtelevasti ja yksilöllisesti toiminnan esteitä. Autistisella lapsella on haasteita elämän ja kehityksen monella eri osa-alueella. Haasteet painottuvat pääsääntöisesti sosiaaliseen kommunikaatioon, sosiaaliseen vuorovaikutukseen sekä sosiaaliseen mielikuvitukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hoitohenkilökunta voi tukea vanhempia, kun perheessä on autistinen lapsi. Tuloksien tarkoituksena on vahvistaa hoitohenkilökunnan sekä opiskelijoiden osaamista vanhempien tukemisessa ja ohjauksessa lapsen autismin tai autististen piirteiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kirjallisuuskatsaukseen haettiin sähköisistä tietokannoista, sekä sähköisellä manuaalisella haulla. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tuloksissa käsiteltiin vanhempien tarvitsemia tukitarpeita, joihin sisältyi saatujen yläluokkien mukaan vanhempien kokonaisvaltainen tukeminen, selkeä ja nopea palvelujärjestelmä sekä ammattilaisten asiantuntijuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hoitohenkilökunta voi tukea vanhempia, kun perheessä on autistinen lapsi. Tuloksien tarkoituksena on vahvistaa hoitohenkilökunnan sekä opiskelijoiden osaamista vanhempien tukemisessa ja ohjauksessa lapsen autismin tai autististen piirteiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineisto kirjallisuuskatsaukseen haettiin sähköisistä tietokannoista, sekä sähköisellä manuaalisella haulla. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tuloksissa käsiteltiin vanhempien tarvitsemia tukitarpeita, joihin sisältyi saatujen yläluokkien mukaan vanhempien kokonaisvaltainen tukeminen, selkeä ja nopea palvelujärjestelmä sekä ammattilaisten asiantuntijuus.