Kuulonkuntoutuspotilaan digihoitopolun kehittäminen
Hyytiäinen, Jaana (2021)
Hyytiäinen, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726788
Tiivistelmä
Kuulonalenemaa esiintyy kaiken ikäisillä, mutta sen yleisyys lisääntyy iän myötä. Kuulonaleneman vaikutukset näkyvät arkipäiväisissä tilanteissa sekä se heikentää sosiaalista kanssakäymistä ja psyykkistä hyvinvointia. Hoitamaton kuulonalenema tuo lisäkustannuksia ja kasvattaa palvelutarpeita sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Kuulonkuntoutuksella pyritään tukemaan jäljellä olevaa kuuloa ja lisäämään aktiivista kommunikaatiota. Kuulonkuntoutusta voidaan toteuttaa kuulokojeilla, sisäkorvaistutteilla tai kuuloa voidaan parantaa leikkauksella.
Suomessa on käynnissä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus ja sähköisten palveluiden kehittäminen on keskeinen osa uudistusta. Sähköiset palvelut tehostavat sairauksien ennaltaehkäisyä, mahdollistavat asiakkaan oikea-aikaista hoitoon pääsyä, vähentävät poliklinikkakäyntejä ja tehostavat työajan käyttöä. Digihoitopolkujen kehittäminen on osa Terveyskylän Virtuaalisairaala 2.0 hanketta. Digihoitopolut mahdollistavat sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitopaikan välillä. Sen palvelut täydentävät perinteistä erikoissairaanhoitoa ja vastaanottokäyntejä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tehdä Terveyskylän digihoitopolku kuulonkuntoutuspotilaille testausvaiheeseen saakka. Kehittämistyön tavoitteena oli uudistaa Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) korva-, nenä- ja kurkkutautien (KNK) poliklinikan kuulopotilaiden palveluita asiakas- ja potilaslähtöisesti. Kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa ja digihoitopolku luotiin Terveyskylä digihoitopolun kehittämisen mallin mukaisesti. Kehittämistyön tutkimukselliseen osuuteen liittyi kyselytutkimus KNK-poliklinikan kuulopotilaille (n=36). Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa kuulopotilaiden valmiuksista ja halukkuudesta käyttää sähköisiä palveluita poliklinikkakäyntien lisäksi.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kuulopotilaiden digihoitopolun sisältörunko, KYS Kuulonkuntoutus. Kehittämistyötä voidaan hyödyntää digihoitopolun kehittämisen seuraavissa vaiheissa ja hoitopolun ylläpidossa. Kehittämistyön tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää kuulonkuntoutuksen hoitopolulla uusien sisältöjen tuottamisessa ja päivittämisessä. Sensorineural hearing loss may occur in every age group, but it is most prevalent in elderly people. Hearing loss impairs communication abilities and, therefore, has a detrimental effect on social interaction in everyday life. Untreated hearing loss is associated with an increased risk of depression as well as cognitive decline, and eventually decreases the quality of life thus creating an increasing burden on the social and healthcare services. The main aim of hearing rehabilitation is to improve the hearing abilities and thereby improving communication and social interaction. Hearing rehabilitation is provided with hearing aids and/or cochlear implants. Additionally, conductive hearing impairments can be improved with middle ear surgery.
A social and health care services reform is currently underway in Finland with the aim to provide health care services in a more cost-efficient way; this includes also the development of digital health care services. Digital health services have been shown, firstly, to enhance treatment results of especially chronic conditions and preventive medical interventions and, secondly, to contribute to the optimization of healthcare resources. The Health Village´s virtual hospital 2.0 – project is a platform for the provision of digital health services. It includes the so-called digital care paths, which allow patients to treat and manage their conditions remotely. These services supplement the traditional special care services and visits to clinics.
This thesis is a developmental research work with the aim to develop a digital care path for hearing rehabilitation. The purpose was to develop a client’s orientated rehabilitation pathway at the outpatient clinic of Otorhinolaryngology of Kuopio University Hospital (KUH). This work was implemented using the action research approach and the digital care path was created in accordance with the Health Village’s development model. Part of the research in the development research work was a survey for patients referred to the outpatient clinic of Otorhinolaryngology (n = 36). Data was gathered to investigate the patients’ preparedness and willingness to use digital services in addition to the normal visits.
In conclusion, the output from the development research work was a content frame for hearing patients in the digital care path – KUH Hearing rehabilitation. Data from this study may be utilized to improve and maintain the digital care path in the future and can be used to create and update content on the digital care path for hearing rehabilitation.
Suomessa on käynnissä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus ja sähköisten palveluiden kehittäminen on keskeinen osa uudistusta. Sähköiset palvelut tehostavat sairauksien ennaltaehkäisyä, mahdollistavat asiakkaan oikea-aikaista hoitoon pääsyä, vähentävät poliklinikkakäyntejä ja tehostavat työajan käyttöä. Digihoitopolkujen kehittäminen on osa Terveyskylän Virtuaalisairaala 2.0 hanketta. Digihoitopolut mahdollistavat sähköisen asioinnin asiakkaan ja hoitopaikan välillä. Sen palvelut täydentävät perinteistä erikoissairaanhoitoa ja vastaanottokäyntejä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli tehdä Terveyskylän digihoitopolku kuulonkuntoutuspotilaille testausvaiheeseen saakka. Kehittämistyön tavoitteena oli uudistaa Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) korva-, nenä- ja kurkkutautien (KNK) poliklinikan kuulopotilaiden palveluita asiakas- ja potilaslähtöisesti. Kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa ja digihoitopolku luotiin Terveyskylä digihoitopolun kehittämisen mallin mukaisesti. Kehittämistyön tutkimukselliseen osuuteen liittyi kyselytutkimus KNK-poliklinikan kuulopotilaille (n=36). Kyselyn tarkoituksena oli saada tietoa kuulopotilaiden valmiuksista ja halukkuudesta käyttää sähköisiä palveluita poliklinikkakäyntien lisäksi.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kuulopotilaiden digihoitopolun sisältörunko, KYS Kuulonkuntoutus. Kehittämistyötä voidaan hyödyntää digihoitopolun kehittämisen seuraavissa vaiheissa ja hoitopolun ylläpidossa. Kehittämistyön tuottamaa tietoa voidaan hyödyntää kuulonkuntoutuksen hoitopolulla uusien sisältöjen tuottamisessa ja päivittämisessä.
A social and health care services reform is currently underway in Finland with the aim to provide health care services in a more cost-efficient way; this includes also the development of digital health care services. Digital health services have been shown, firstly, to enhance treatment results of especially chronic conditions and preventive medical interventions and, secondly, to contribute to the optimization of healthcare resources. The Health Village´s virtual hospital 2.0 – project is a platform for the provision of digital health services. It includes the so-called digital care paths, which allow patients to treat and manage their conditions remotely. These services supplement the traditional special care services and visits to clinics.
This thesis is a developmental research work with the aim to develop a digital care path for hearing rehabilitation. The purpose was to develop a client’s orientated rehabilitation pathway at the outpatient clinic of Otorhinolaryngology of Kuopio University Hospital (KUH). This work was implemented using the action research approach and the digital care path was created in accordance with the Health Village’s development model. Part of the research in the development research work was a survey for patients referred to the outpatient clinic of Otorhinolaryngology (n = 36). Data was gathered to investigate the patients’ preparedness and willingness to use digital services in addition to the normal visits.
In conclusion, the output from the development research work was a content frame for hearing patients in the digital care path – KUH Hearing rehabilitation. Data from this study may be utilized to improve and maintain the digital care path in the future and can be used to create and update content on the digital care path for hearing rehabilitation.