Katsomuskasvatuksen toteutuminen varhaiskasvatuksessa Seinäjoella
Kangas, Hanna (2021)
Kangas, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121726633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää katsomuskasvatuksen toteutumista Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää, mitä katsomuskasvatus tarkoittaa varhaiskasvattajien mukaan ja millä tavoin katsomuskasvatusta toteutetaan Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksessa. Lisäksi haluttiin saada selville, esiintyykö katsomuskasvatuksen toteuttamisessa haasteita ja millä tavalla katsomuskasvatusta voisi kehittää. Tutkimuksen tulosten avulla Seinäjoen kaupunki voi arvioida ja kehittää varhaiskasvatustaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluissa Seinäjoen kaupungin päiväkodeissa syyskuussa ja lokakuussa vuonna 2021. Saatua aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen pääteemoiksi nousivat lopulta varhaiskasvattajien näkemykset katsomuskasvatuksesta, varhaiskasvattajien suhtautuminen katsomuskasvatukseen, katsomuskasvatuksen toteuttaminen, katsomuskasvatuksen toteuttamisen haasteet sekä kehittämismahdollisuudet.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat tietävät pääpiirteittäin, mitä katsomuskasvatus on. Katsomuskasvatus aiheuttaa kuitenkin ristiriitaisia ajatuksia varhaiskasvattajien keskuudessa. Tulosten perusteella katsomuskasvatusta toteutetaan eri tavoilla ja menetelmillä, mutta toteuttaminen ei ole säännöllistä eivätkä varhaiskasvattajat juurikaan suunnittele etukäteen katsomuskasvatusta muiden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevien sisältöjen tavoin. Katsomuskasvatuksen toteuttaminen nähtiin haasteellisena monella tapaa. Tiedonpuute katsomuskasvatuksen sisällöstä ja eri katsomuksista aiheuttavat epävarmuutta, ja vaihtoehtoisen toiminnan järjestäminen koettiin kuormittavana. Aiheen sensitiivisyyden koettiin myös tuovan haasteita toteuttamiseen. Varhaiskasvattajat kaipaisivat selkeämpiä ohjeita ja konkreettisia esimerkkejä, miten katsomuskasvatusta voisi toteuttaa. Varhaiskasvattajien mukaan katsomuskasvatusta voisi kehittää järjestämällä koulutuksia aiheeseen liittyen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastatteluissa Seinäjoen kaupungin päiväkodeissa syyskuussa ja lokakuussa vuonna 2021. Saatua aineistoa analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen pääteemoiksi nousivat lopulta varhaiskasvattajien näkemykset katsomuskasvatuksesta, varhaiskasvattajien suhtautuminen katsomuskasvatukseen, katsomuskasvatuksen toteuttaminen, katsomuskasvatuksen toteuttamisen haasteet sekä kehittämismahdollisuudet.
Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvattajat tietävät pääpiirteittäin, mitä katsomuskasvatus on. Katsomuskasvatus aiheuttaa kuitenkin ristiriitaisia ajatuksia varhaiskasvattajien keskuudessa. Tulosten perusteella katsomuskasvatusta toteutetaan eri tavoilla ja menetelmillä, mutta toteuttaminen ei ole säännöllistä eivätkä varhaiskasvattajat juurikaan suunnittele etukäteen katsomuskasvatusta muiden Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa olevien sisältöjen tavoin. Katsomuskasvatuksen toteuttaminen nähtiin haasteellisena monella tapaa. Tiedonpuute katsomuskasvatuksen sisällöstä ja eri katsomuksista aiheuttavat epävarmuutta, ja vaihtoehtoisen toiminnan järjestäminen koettiin kuormittavana. Aiheen sensitiivisyyden koettiin myös tuovan haasteita toteuttamiseen. Varhaiskasvattajat kaipaisivat selkeämpiä ohjeita ja konkreettisia esimerkkejä, miten katsomuskasvatusta voisi toteuttaa. Varhaiskasvattajien mukaan katsomuskasvatusta voisi kehittää järjestämällä koulutuksia aiheeseen liittyen.