"Ite tykkään just siitä, että sä voit vaikuttaa asioihin, mut kaikki ei riipu sinusta" : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kokemuksia osallisuudesta
Hahtala, Krista; Kiiliäinen, Jenni (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hahtala, Krista
Kiiliäinen, Jenni
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121526102
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuskohteena oli syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tapa määritellä osallisuutta sekä heidän kokemuksensa osallisuudesta. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin. Haastateltavana oli viisi Kulttuuripaja Kajon kävijää, joilla kaikilla oli jollain tapaa haasteellinen elämäntilanne ja heidän voitiin ajatella olleen syrjäytymisvaarassa.
Haastateltavien vastauksista nousi esille yhtä paljon osallisuuden ja osattomuuden kokemuksia. Itse valituissa vapaa-ajan yhteisöissä haastateltavat kokivat enemmän osallisuutta kuin esimerkiksi opinnoissa. Haastateltavat määrittelivät osallisuuden jakautuvan yksilön omaan kokemukseen sekä yhteiskunnan näkemykseen osallisuudesta. Osattomuuden nähtiin olevan suhteessa avun saamisen puutteen kanssa.
Yhteisöjä ja niihin kuulumista pidettiin tärkeänä. Erityisesti yhteenkuuluvuuden tunnetta ja arvostetuksi tulemista omana itsenään pidettiin merkityksellisenä. Nähdyksi tulemisen kokemus sekä osallisuuden kokemus oli vahvempaa yhteisöissä, joissa ryhmäroolit olivat haastateltujen itse valitsemia. Joissain lähiyhteisöissään haastateltavat kokivat voivansa vaikuttaa, mutta osallisuuden kokemukset koulussa olivat heikompia. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen taas koettiin etäisenä ja vaikeana asiana. Tästä huolimatta yhteiskuntaan kiinnittymisen kokemus oli hyvä. Omaan elämään vaikuttamismahdollisuuksia pidettiin riittävinä, mutta resurssien, kuten rahan puute nähtiin osallisuuden kokemusta heikentävänä tekijänä. Haastateltavien arvio omasta osallisuuden kokemuksestaan oli vaihteleva.
Olemassa olevat vaikuttamiskanavat yhteiskunnassa eivät sovi nuorille, joiden osallisuuden kokemus on heikompi tai joilla on hankala elämäntilanne. Ne ovat suunnattu jo valmiiksi aktiivisille nuorille. Aiempien osattomuuden kokemusten voidaan päätellä vaikeuttavan osallistumista ja osallisuuden kokemusta. Yhteiskunnallisen osallisuuden määrittelyn voi päätellä heijastuvan nuorten omakuvaan. Osallisuus lähiyhteisöissä koettiin tärkeimpänä ja se vaikutti eniten osallisuuden kokemukseen. Osallisuuden kokemusta voidaan tukea vapaaehtoisilla yhteisöillä ja vertaisryhmillä, joissa nuoret itse saavat johtaa omaa toimintaansa.
Haastateltavien vastauksista nousi esille yhtä paljon osallisuuden ja osattomuuden kokemuksia. Itse valituissa vapaa-ajan yhteisöissä haastateltavat kokivat enemmän osallisuutta kuin esimerkiksi opinnoissa. Haastateltavat määrittelivät osallisuuden jakautuvan yksilön omaan kokemukseen sekä yhteiskunnan näkemykseen osallisuudesta. Osattomuuden nähtiin olevan suhteessa avun saamisen puutteen kanssa.
Yhteisöjä ja niihin kuulumista pidettiin tärkeänä. Erityisesti yhteenkuuluvuuden tunnetta ja arvostetuksi tulemista omana itsenään pidettiin merkityksellisenä. Nähdyksi tulemisen kokemus sekä osallisuuden kokemus oli vahvempaa yhteisöissä, joissa ryhmäroolit olivat haastateltujen itse valitsemia. Joissain lähiyhteisöissään haastateltavat kokivat voivansa vaikuttaa, mutta osallisuuden kokemukset koulussa olivat heikompia. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen taas koettiin etäisenä ja vaikeana asiana. Tästä huolimatta yhteiskuntaan kiinnittymisen kokemus oli hyvä. Omaan elämään vaikuttamismahdollisuuksia pidettiin riittävinä, mutta resurssien, kuten rahan puute nähtiin osallisuuden kokemusta heikentävänä tekijänä. Haastateltavien arvio omasta osallisuuden kokemuksestaan oli vaihteleva.
Olemassa olevat vaikuttamiskanavat yhteiskunnassa eivät sovi nuorille, joiden osallisuuden kokemus on heikompi tai joilla on hankala elämäntilanne. Ne ovat suunnattu jo valmiiksi aktiivisille nuorille. Aiempien osattomuuden kokemusten voidaan päätellä vaikeuttavan osallistumista ja osallisuuden kokemusta. Yhteiskunnallisen osallisuuden määrittelyn voi päätellä heijastuvan nuorten omakuvaan. Osallisuus lähiyhteisöissä koettiin tärkeimpänä ja se vaikutti eniten osallisuuden kokemukseen. Osallisuuden kokemusta voidaan tukea vapaaehtoisilla yhteisöillä ja vertaisryhmillä, joissa nuoret itse saavat johtaa omaa toimintaansa.