Harjoittelu osana opintoja : näkemyksiä ja kehitysehdotuksia restonomiopiskelijoiden työharjoittelujaksolle
Pitkänen, Eveliina; Mäenpää, Pauliina (2021)
Pitkänen, Eveliina
Mäenpää, Pauliina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksen restonomiopiskelijoiden harjoitteluprosessia ja -kokemusta eri osapuolten näkökulmista. Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään opiskelijoiden ja harjoittelupaikkojen tarpeita LAB-ammattikorkeakoulun ja yritysten keskinäiseen yhteistyöhön. Osapuolina ovat Päijät-Hämeen alueen matkailu- ja ravintola-alan toimijat, LAB-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat sekä harjoittelukoordinaattori.
Tavoitteena oli lisätä harjoittelupaikkojen ja ammattikorkeakoulun keskinäistä yhteistyötä ja ymmärrystä sekä hankkia tietoa opiskelijoiden ja yritysten tarpeista harjoittelujaksolle. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka lisäksi hyödynnettiin kvantitatiivista menetelmää Webropol-kyselytutkimuksessa. Kyselyn aineisto kerättiin 27.5–13.6.2021.
Tutkimustuloksena on, että LAB-ammattikorkeakoulun harjoitteluprosessia on syytä kehittää. Harjoitteluprosessin ja -kokemuksen onnistumiseen vaikuttaa monta eri tekijää, kuten esimerkiksi opiskelijan oma motivaatio ja tavoitteet, annetut työtehtävät sekä oppilaitoksen tuki ja yhteydenpito. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotuksia harjoitteluprosessin ja -kokemuksen parantamiseksi.
Tavoitteena oli lisätä harjoittelupaikkojen ja ammattikorkeakoulun keskinäistä yhteistyötä ja ymmärrystä sekä hankkia tietoa opiskelijoiden ja yritysten tarpeista harjoittelujaksolle. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jonka lisäksi hyödynnettiin kvantitatiivista menetelmää Webropol-kyselytutkimuksessa. Kyselyn aineisto kerättiin 27.5–13.6.2021.
Tutkimustuloksena on, että LAB-ammattikorkeakoulun harjoitteluprosessia on syytä kehittää. Harjoitteluprosessin ja -kokemuksen onnistumiseen vaikuttaa monta eri tekijää, kuten esimerkiksi opiskelijan oma motivaatio ja tavoitteet, annetut työtehtävät sekä oppilaitoksen tuki ja yhteydenpito. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ehdotuksia harjoitteluprosessin ja -kokemuksen parantamiseksi.