Osaavan työvoiman saatavuus : Mitkä ovat Lahden vetovoimatekijöitä ja mitä asioita tulisi parantaa osaavan työvoiman saamiseksi Lahteen?
Nieminen, Niina (2021)
Nieminen, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121425857
Tiivistelmä
Osaavan työvoiman saatavuus on hyvin ajankohtainen aihe, koska osaajapula koettelee monia aloja Suomessa. Tilanne työmarkkinoilla on erittäin haastava, ja tilanteen parantamiseksi tarvitaan nopeita toimenpiteitä.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat Lahden vetovoimatekijöitä osaajien silmissä, ja minkä asioiden toivottaisiin olevan paremmin Lahdessa osaavan työvoiman houkuttelemiseksi. Kehittämishankkeessa käytettiin palvelumuotoilun eri menetelmiä.
Kehittämishankkeessa toteutettu tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimuksen kohderyhmään kuului yhdeksän koronapandemian (COVID-19) aikana Lahteen muuttanutta osaajaa. Haastatteluiden analysoinnin ja tulosten pohjalta tehtiin Empatiakartta ja luotiin kaksi Persoonaa. Ymmärryksen kasvattamiseen eri alueiden toiminnasta Suomesta sekä maailmalta, käytettiin benchmarking-menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Lahteen muuttaneet osaajat ovat pääosin tyytyväisiä päätökseensä muuttaa Lahteen. Koronapandemian vaikutuksilla, ja pandemiasta aiheutuneella etätyön merkittävällä lisääntymisellä, on ollut vaikutusta osaajien muuttohalukkuuteen, ja asuinpaikan valintaan liittyviin päätöksiin. Haasteiksi uusien osaajien houkuttelemiseksi Lahteen, nousivat Lahden maine ja kaupungista ihmisillä olevat negatiiviset mielikuvat. Työpaikkatarjonnan varmistaminen Lahden seudulla osoittautui tärkeäksi, sekä kulkuyhteydet pääkaupunkiseudulle.
Osana kehittämishanketta kehitettiin työpajakonsepti, jonka avulla on mahdollista edistää Lahden kaupungin toimintaa osaajien houkuttelu -työssä. Kilpailu osaajista on kovaa eri alueiden välillä. Osaajien houkuttelemiseksi Lahden seudulle työtä on tehtävä jatkuvin toimenpitein, alueen kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Availability of skilled labor is a current topic because there is a shortage of talented workers, which causes serious challenges in many sectors in Finland.
The aim of the development project was to discover what are Lahti's attraction factors in the eyes of skilled workers, and what activities are hoped to be better in Lahti to attract them. Service design was used as the method of the development project, as well as for acquisition of data.
The study as a part of the development project was conducted as qualitative research and the information was gathered by interviews. The target group of the study was nine professionals, who have moved to Lahti during COVID-19 pandemic. Based on the analysis and the results of interviews, furthermore, customer insight was also expanded and illustrated with the Empathy Map and the Personas. To get more understanding about the activities of different regions, benchmarking was used as a method.
The results of the study show that professionals who have moved to Lahti during COVID-19 pandemic, are mainly satisfied with their decision of moving to the city. Effects of COVID-19 pandemic, and significant growth of remote work caused by pandemic, has had effect on willingness of workers to move, and decisions related to residence. The most important challenges to attract professionals to Lahti, arising from the research, are the reputation of Lahti, and the negative images people have about the city. Based on the findings, it is important to have career opportunities in Lahti region, and well-connected traffic connections to the metropolitan area.
A workshop concept as a part of the development project was developed, which enables the City of Lahti to improve the activity of talent attraction work. There is a keen competition of skilled labor between regions. To attract skilled workers to the Lahti region requires hard work on a long-term basis, in order to keep the competitiveness of the region.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat Lahden vetovoimatekijöitä osaajien silmissä, ja minkä asioiden toivottaisiin olevan paremmin Lahdessa osaavan työvoiman houkuttelemiseksi. Kehittämishankkeessa käytettiin palvelumuotoilun eri menetelmiä.
Kehittämishankkeessa toteutettu tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastattelua. Tutkimuksen kohderyhmään kuului yhdeksän koronapandemian (COVID-19) aikana Lahteen muuttanutta osaajaa. Haastatteluiden analysoinnin ja tulosten pohjalta tehtiin Empatiakartta ja luotiin kaksi Persoonaa. Ymmärryksen kasvattamiseen eri alueiden toiminnasta Suomesta sekä maailmalta, käytettiin benchmarking-menetelmää.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Lahteen muuttaneet osaajat ovat pääosin tyytyväisiä päätökseensä muuttaa Lahteen. Koronapandemian vaikutuksilla, ja pandemiasta aiheutuneella etätyön merkittävällä lisääntymisellä, on ollut vaikutusta osaajien muuttohalukkuuteen, ja asuinpaikan valintaan liittyviin päätöksiin. Haasteiksi uusien osaajien houkuttelemiseksi Lahteen, nousivat Lahden maine ja kaupungista ihmisillä olevat negatiiviset mielikuvat. Työpaikkatarjonnan varmistaminen Lahden seudulla osoittautui tärkeäksi, sekä kulkuyhteydet pääkaupunkiseudulle.
Osana kehittämishanketta kehitettiin työpajakonsepti, jonka avulla on mahdollista edistää Lahden kaupungin toimintaa osaajien houkuttelu -työssä. Kilpailu osaajista on kovaa eri alueiden välillä. Osaajien houkuttelemiseksi Lahden seudulle työtä on tehtävä jatkuvin toimenpitein, alueen kilpailukyvyn säilyttämiseksi.
The aim of the development project was to discover what are Lahti's attraction factors in the eyes of skilled workers, and what activities are hoped to be better in Lahti to attract them. Service design was used as the method of the development project, as well as for acquisition of data.
The study as a part of the development project was conducted as qualitative research and the information was gathered by interviews. The target group of the study was nine professionals, who have moved to Lahti during COVID-19 pandemic. Based on the analysis and the results of interviews, furthermore, customer insight was also expanded and illustrated with the Empathy Map and the Personas. To get more understanding about the activities of different regions, benchmarking was used as a method.
The results of the study show that professionals who have moved to Lahti during COVID-19 pandemic, are mainly satisfied with their decision of moving to the city. Effects of COVID-19 pandemic, and significant growth of remote work caused by pandemic, has had effect on willingness of workers to move, and decisions related to residence. The most important challenges to attract professionals to Lahti, arising from the research, are the reputation of Lahti, and the negative images people have about the city. Based on the findings, it is important to have career opportunities in Lahti region, and well-connected traffic connections to the metropolitan area.
A workshop concept as a part of the development project was developed, which enables the City of Lahti to improve the activity of talent attraction work. There is a keen competition of skilled labor between regions. To attract skilled workers to the Lahti region requires hard work on a long-term basis, in order to keep the competitiveness of the region.