Nivelmobilisaation oppimateriaalia opetuksen ja itsenäisen opiskelun tueksi : lapaluu, olkanivel ja kyynärnivel
Pöysti, Henna; Raukola, Janne; Toivola, Maiju (2021)
Pöysti, Henna
Raukola, Janne
Toivola, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121225360
Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluopetuksen digitalisoituminen on muutostrendi, joka ohjaa ammattikorkeakouluja laajentamaan digitaalisten ratkaisujen käyttöä opetussuunnitelmatyössä, opetuksessa ja oppimisympäristöissä. LAB-ammattikorkeakoulu tarjoaa fysioterapiaopintoja päivätoteutuksen lisäksi verkkopainotteisena toteutuksena, jossa pääpaino on verkossa tapahtuvassa opetuksessa sekä itsenäisessä opiskelussa. Pakollisiin fysioterapiaopintoihin sisältyy nivelmobilisaatiotekniikoiden perusteiden opiskelu, koska jokaisella fysioterapeutilla tulee olla valmiudet nivelmobilisaation suorittamiseen.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttikoulutukselle. Opinnäytetyössä tuotettiin oppimateriaalia opetuksen ja itseopiskelun tueksi mobilisoinnin perusteista sekä lapaluun, olkanivelen ja kyynärnivelen manuaalisesta mobilisoinnista. Työn tarkoituksena oli edistää opiskelijan itsenäistä mobilisoinnin perusteiden harjoittelua, vastata oppimisympäristön muutoksista johtuvaan tarpeeseen sekä kehittää laadukasta ja helppokäyttöistä verkko-opetusmateriaalia.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaisesti. Teoriaosuudessa käsiteltiin toimeksiantajan osoittamien nivelalueiden anatomiaa, nivelmobilisoinnin taustaa ja perusperiaatteita sekä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tietoa haettiin ensisijaisesti LUT Primo -tietokannasta ja LAB-ammattikorkeakoulun tiedekirjastosta. Lisäksi hyödynnettiin muita kirjastoja, e-kirjapalveluja, ja tiedonhakua laajennettiin käsihaun avulla. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tuotettiin neljä PowerPoint-esitystä, joista kolmeen upotettiin 14 lyhyttä opetusvideota lapaluun, olkanivelen ja kyynärnivelen nivelmobilisaatioista. Yhteen PowerPoint-esitykseen kerättiin tiivistetysti nivelmobilisoinnin perusteita. Nivelmobilisointitekniikat ja kirjallisen työn mobilisointiosuus perustuvat Freddy Kaltenbornin ja Olaf Evjenthin oppeihin.
Opinnäytetyön toiminnallisesta osuudesta kerätyn palautteen perusteella vastaavalle oppimateriaalille on tarvetta tulevaisuudessa, sillä se helpottaa itseopiskelua ja toimii hyvin etäopiskelun tukena.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttikoulutukselle. Opinnäytetyössä tuotettiin oppimateriaalia opetuksen ja itseopiskelun tueksi mobilisoinnin perusteista sekä lapaluun, olkanivelen ja kyynärnivelen manuaalisesta mobilisoinnista. Työn tarkoituksena oli edistää opiskelijan itsenäistä mobilisoinnin perusteiden harjoittelua, vastata oppimisympäristön muutoksista johtuvaan tarpeeseen sekä kehittää laadukasta ja helppokäyttöistä verkko-opetusmateriaalia.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaisesti. Teoriaosuudessa käsiteltiin toimeksiantajan osoittamien nivelalueiden anatomiaa, nivelmobilisoinnin taustaa ja perusperiaatteita sekä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tietoa haettiin ensisijaisesti LUT Primo -tietokannasta ja LAB-ammattikorkeakoulun tiedekirjastosta. Lisäksi hyödynnettiin muita kirjastoja, e-kirjapalveluja, ja tiedonhakua laajennettiin käsihaun avulla. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tuotettiin neljä PowerPoint-esitystä, joista kolmeen upotettiin 14 lyhyttä opetusvideota lapaluun, olkanivelen ja kyynärnivelen nivelmobilisaatioista. Yhteen PowerPoint-esitykseen kerättiin tiivistetysti nivelmobilisoinnin perusteita. Nivelmobilisointitekniikat ja kirjallisen työn mobilisointiosuus perustuvat Freddy Kaltenbornin ja Olaf Evjenthin oppeihin.
Opinnäytetyön toiminnallisesta osuudesta kerätyn palautteen perusteella vastaavalle oppimateriaalille on tarvetta tulevaisuudessa, sillä se helpottaa itseopiskelua ja toimii hyvin etäopiskelun tukena.