Etäohjauksena asiakaslähtöinen pyörätuoliarvio
Riipi, Maria (2021)
Riipi, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021121024892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyöntarkoituksenaolikuvata Rovaniemen kaupungin apuväli-nepalvelun etäohjauksella toteutettu asiakaslähtöinen pyörätuoliarviointimallisekä kuvata työntekijöidenja asiakkaidenkokemuksia etäohjauksena toteutetta-van pyörätuoliarvioinnin soveltuvuudesta asiakaslähtöisen apuvälineratkaisun toteutumiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli työntekijöiden ja asiakkaiden kokemusten pohjalta tuottaa tietoa etäohjauksella toteutettavan pyörätuoliarvion soveltuvuudesta yleisimmin apuvälineratkaisun keinona tilanteissa, joissa oikea-aikaisuuteen ja asiakaslähtöisyyteen vastaamisessa on haasteita.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusaineiston keruu toteutettiin haastattelun keinoin. Kuudelta Rovaniemen kaupungin apuvälinepalvelujen ja kuntoutusvuodeosaston apuvälinetyötä tekevältä työntekijältä kysyttiin kokemuksia liittyen etäpalveluihin, etäohjaukseen, pyörätuoliarvioon ja etäohjauksen kehittämiseen. Tutkimukseen osallistui myös pyörätuolitarpeen omaavia asiakkaita neljä, joidenkokemuksia myös kartoitettiin opinnäytetyössä. Tässä opinnäytetyössä tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyö osoitti, millainen on Rovaniemen kaupungin apuvälinepalvelun etäohjauksella toteutettu pyörätuoliarvion toimintamalli, joka toteutetaan yhteistyössä apuvälinepalvelun työntekijän, kuntoutusvuodeosaston terapeutin ja asiakkaan toimesta. Opinnäytetyössä on kuvattu apuvälineprosessi myös valtakunnallisesti soveltuvalla tasolla. Lisäksi opinnäytetyössä on kuvattunatyöntekijöiden ja asiakkaiden kokemusetäohjaustoimintamallin toimivuudesta ja soveltuvuudesta asiakaslähtöisenäverrattuna aiempaan toimintatapaan.
Opinnäytetyön johtopäätöson,että työntekijöiden kokemana etäohjauksella toteutettu pyörätuoliarvio on kuntoutusvuodeosaston asiakkaille soveltuva asiakaslähtöinen toimintamalli. Toimintamallia voidaan kokemusten perusteella soveltaa myös muihin yksilöllisiin, haastavampiin apuvälineratkaisuihin. Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että etäohjaustoimintamalli voi soveltua myös yleisellä tasolla apuväliratkaisun arviointikeinona kun huomioidaanasiakkaan yksilölliset tarpeet ja mahdollisuudet.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyön tutkimusaineiston keruu toteutettiin haastattelun keinoin. Kuudelta Rovaniemen kaupungin apuvälinepalvelujen ja kuntoutusvuodeosaston apuvälinetyötä tekevältä työntekijältä kysyttiin kokemuksia liittyen etäpalveluihin, etäohjaukseen, pyörätuoliarvioon ja etäohjauksen kehittämiseen. Tutkimukseen osallistui myös pyörätuolitarpeen omaavia asiakkaita neljä, joidenkokemuksia myös kartoitettiin opinnäytetyössä. Tässä opinnäytetyössä tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyö osoitti, millainen on Rovaniemen kaupungin apuvälinepalvelun etäohjauksella toteutettu pyörätuoliarvion toimintamalli, joka toteutetaan yhteistyössä apuvälinepalvelun työntekijän, kuntoutusvuodeosaston terapeutin ja asiakkaan toimesta. Opinnäytetyössä on kuvattu apuvälineprosessi myös valtakunnallisesti soveltuvalla tasolla. Lisäksi opinnäytetyössä on kuvattunatyöntekijöiden ja asiakkaiden kokemusetäohjaustoimintamallin toimivuudesta ja soveltuvuudesta asiakaslähtöisenäverrattuna aiempaan toimintatapaan.
Opinnäytetyön johtopäätöson,että työntekijöiden kokemana etäohjauksella toteutettu pyörätuoliarvio on kuntoutusvuodeosaston asiakkaille soveltuva asiakaslähtöinen toimintamalli. Toimintamallia voidaan kokemusten perusteella soveltaa myös muihin yksilöllisiin, haastavampiin apuvälineratkaisuihin. Opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että etäohjaustoimintamalli voi soveltua myös yleisellä tasolla apuväliratkaisun arviointikeinona kun huomioidaanasiakkaan yksilölliset tarpeet ja mahdollisuudet.