Digitalisaation mahdollisuudet myymälätyöskentelyssä : case: Pentik Oy
Kykkänen, Titta (2021)
Kykkänen, Titta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120924753
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valikoitui ajankohtaisuutensa ja tutkijan mielenkiinnon kohteiden perusteella. Toimeksiantajan valinta pohjautui tutkijan voimassa olevaan työsuhteeseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa teoriasta johdettujen kysymysten avulla kohdeyrityksen myymälähenkilökunnan kokemuksia ja suhtautumista digitalisaatioon. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä aiheesta ja pohtia mahdollisia kehitysehdotuksia myymälätyöskentelyn tehokkuuden ja mielekkyyden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautuu kahteen päälukuun, jotka käsittelevät digitalisaatiota ja markkinointia. Osuudessa on painotettu digitaalista markkinointia myymälätyöskentelyn näkökulmasta. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja alan ammattilaisten kirjoittamia artikkeleita, sekä muita digitaalisia julkaisuja. Teorian yhteydessä on viitattu aiheeseen liittyviin aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen luonnollisena asiayhteytenä ja teoreettisen viitekehyksen punaisena lankana toimi myymäläkonteksti. Aineistonkeruuseen käytettiin Webropol -kyselyä ja havainnointia. Kysely suunnattiin myymälähenkilöstölle ja sen avulla saatiin tietoa henkilöstön kokemuksista ja suhtautumisesta digitaalisuuteen myymälöissä. Havainnointi perustui tutkijan työkokemukseen yrityksessä ja sillä saatiin tietoa organisaation toiminnasta.
Tuloksista kävi ilmi, että digitaalisuus myymälöissä koettiin pääosin mahdollisuudeksi, mutta haasteitakin oli havaittavissa. Digitaalisten ohjelmien käytön sujuvuudessa oli hajontaa. Digitaalisuuden mahdollistama toimintatapojen uudistaminen, reaaliaikainen viestintä sekä käytössä olevien kanavien runsaus ja monimutkaisuus koettiin osittain kuormittavaksi. Verkkokaupan nähtiin pääosin toimivan apuna kivijalkamyymälän asiakaspalvelussa. Myymäläkohtainen sosiaalisen median kanava nähtiin keinona paikallisten ja uusien, erilaisten kohderyhmien tavoittamisessa. Kohdeyrityksessä on uuden johtoryhmän myötä käynnissä toimintatapojen ja prosessien uudistaminen ja tästä opinnäytetyöstä saadaan siihen myös myymälöiden näkökulmaa. The topic of the thesis was selected because of its topicality and the researcher’s interest. The selection of the client was based on the current employment relationship of the reseacher. The main goal for the thesis was to deepen the understanding of the efficiency and meaningfulness of shop floor assistants’ work and propose suggestions to develop it.
The theorethical framework of the thesis is divided into two main chapters, which examine digitalization and marketing. The marketing section focuses on digital marketing and it is viewed from the viewpoint of in-store work. The sources of the theorethical part include literature, articles and other digital publications written by professionals in the field. The sources also include prior research in the topic.
A qualitative approach was used in this case study. The natural context of the study and the theorethical framework was the store context. The data of this research was collected with a Webropol questionnaire and observation. The questionnaire was aimed at store staff and provided information on the staff’s experiences and attitudes towards digitalization in stores. The observation was based on the work experience of the reseacher in the client company and provided information on company operations.
The results showed that digitalization in stores was mainly perceived as an opportunity, but there were also challenges. There was deviation in the experiences of using digital programs. Digitalization has made real-time communication possible and the abundance and complexity of the channels in use were experienced to be burdensome. The online store was mainly seen to support customer service of the brick-and-mortar store. A store-specific social media channel was seen as a way to reach local customers and new, different target groups. Under the supervision of a new management group the organization have launced a renewal of operating methods and processes, and this thesis provides a perspective of the stores to it.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakautuu kahteen päälukuun, jotka käsittelevät digitalisaatiota ja markkinointia. Osuudessa on painotettu digitaalista markkinointia myymälätyöskentelyn näkökulmasta. Teoriaosuuden lähteinä on käytetty kirjallisuutta ja alan ammattilaisten kirjoittamia artikkeleita, sekä muita digitaalisia julkaisuja. Teorian yhteydessä on viitattu aiheeseen liittyviin aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksen luonnollisena asiayhteytenä ja teoreettisen viitekehyksen punaisena lankana toimi myymäläkonteksti. Aineistonkeruuseen käytettiin Webropol -kyselyä ja havainnointia. Kysely suunnattiin myymälähenkilöstölle ja sen avulla saatiin tietoa henkilöstön kokemuksista ja suhtautumisesta digitaalisuuteen myymälöissä. Havainnointi perustui tutkijan työkokemukseen yrityksessä ja sillä saatiin tietoa organisaation toiminnasta.
Tuloksista kävi ilmi, että digitaalisuus myymälöissä koettiin pääosin mahdollisuudeksi, mutta haasteitakin oli havaittavissa. Digitaalisten ohjelmien käytön sujuvuudessa oli hajontaa. Digitaalisuuden mahdollistama toimintatapojen uudistaminen, reaaliaikainen viestintä sekä käytössä olevien kanavien runsaus ja monimutkaisuus koettiin osittain kuormittavaksi. Verkkokaupan nähtiin pääosin toimivan apuna kivijalkamyymälän asiakaspalvelussa. Myymäläkohtainen sosiaalisen median kanava nähtiin keinona paikallisten ja uusien, erilaisten kohderyhmien tavoittamisessa. Kohdeyrityksessä on uuden johtoryhmän myötä käynnissä toimintatapojen ja prosessien uudistaminen ja tästä opinnäytetyöstä saadaan siihen myös myymälöiden näkökulmaa.
The theorethical framework of the thesis is divided into two main chapters, which examine digitalization and marketing. The marketing section focuses on digital marketing and it is viewed from the viewpoint of in-store work. The sources of the theorethical part include literature, articles and other digital publications written by professionals in the field. The sources also include prior research in the topic.
A qualitative approach was used in this case study. The natural context of the study and the theorethical framework was the store context. The data of this research was collected with a Webropol questionnaire and observation. The questionnaire was aimed at store staff and provided information on the staff’s experiences and attitudes towards digitalization in stores. The observation was based on the work experience of the reseacher in the client company and provided information on company operations.
The results showed that digitalization in stores was mainly perceived as an opportunity, but there were also challenges. There was deviation in the experiences of using digital programs. Digitalization has made real-time communication possible and the abundance and complexity of the channels in use were experienced to be burdensome. The online store was mainly seen to support customer service of the brick-and-mortar store. A store-specific social media channel was seen as a way to reach local customers and new, different target groups. Under the supervision of a new management group the organization have launced a renewal of operating methods and processes, and this thesis provides a perspective of the stores to it.