Laadun arviointi Heinolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa CAF2020-itsearviointimallia käyttäen : itsearviointimallin sekä CAF-prosessin päivitys
Pajunen, Heidi; Salminen, Päivi (2021)
Pajunen, Heidi
Salminen, Päivi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120824607
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuslain (540/2018) mukaan varhaiskasvatuksen järjestäjän on arvioitava antamaansa varhaiskasvatusta. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli laadun itsearvioinnin parantaminen Heinolan kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa. Tavoitteena oli luoda malli, jolla varhaiskasvatuksen laatua voidaan parantaa kohti lainsäädännöstä tulevia tavoitteita.
Hankkeen lähestymistapana oli tutkimuksellinen kehittäminen toimintatutkimuksen keinoin. Itsearviointimalli koottiin ekspansiivisen oppimissyklin mukaisesti. Aineiston keruussa menettelytapoina käytettiin dokumenttianalyysia, dialogista keskustelua, benchmarkingia, SWOT-analyysiä sekä työpajoissa käytyä ryhmäkeskustelua ja yhteiskehittelyä. Riskianalyysinä käytettiin SWOT-analyysiä.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi uusi laadun itsearviointimalli, jossa yhdistyvät CAF2020-malli, Karvin määrittämät laadun indikaattorit, sekä toimeksiantajan edustajien toiveet. Mallin käyttöön tehtiin myös ohjeistus. Lisäksi osallisuuden parantamiseksi ja arviointikohteiden priorisoimiseksi kehitettiin Webropol-kysely, jonka pohjalta valitaan arviointialueet. Uusi laadun itsearvioinnin toimintamalli mahdollistaa tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen syvällisemmän pedagogisen keskustelun työyhteisössä.
Hankkeen lähestymistapana oli tutkimuksellinen kehittäminen toimintatutkimuksen keinoin. Itsearviointimalli koottiin ekspansiivisen oppimissyklin mukaisesti. Aineiston keruussa menettelytapoina käytettiin dokumenttianalyysia, dialogista keskustelua, benchmarkingia, SWOT-analyysiä sekä työpajoissa käytyä ryhmäkeskustelua ja yhteiskehittelyä. Riskianalyysinä käytettiin SWOT-analyysiä.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi uusi laadun itsearviointimalli, jossa yhdistyvät CAF2020-malli, Karvin määrittämät laadun indikaattorit, sekä toimeksiantajan edustajien toiveet. Mallin käyttöön tehtiin myös ohjeistus. Lisäksi osallisuuden parantamiseksi ja arviointikohteiden priorisoimiseksi kehitettiin Webropol-kysely, jonka pohjalta valitaan arviointialueet. Uusi laadun itsearvioinnin toimintamalli mahdollistaa tulevaisuudessa varhaiskasvatuksen syvällisemmän pedagogisen keskustelun työyhteisössä.