Karhu suomalais-karjalaisessa perinteessä ja matkailutuotteissa
Mustanoja, Annika (2021)
Mustanoja, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120724093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kirjallisuuden ja haastatteluiden pohjalta, miten eri tavoin karhu ilmenee suomalais-karjalaisessa perinteessä ja erilaisissa matkailutuotteissa Pohjois-Karjalan alueella. Tietoperustassa perehdytään karhumytologiaan ja siihen, millaisia perinteitä ja uskomuksia on olemassa karhuun liittyen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kalevala – Mytologiasta arvoa liiketoimintaan -hanke, jonka tavoitteena on lisätä mytologiaa ja tarinallisuutta hyödyntäen matkailijoiden kiinnostusta pohjoiskarjalaisiin kuntiin ja matkailuyrityksiin. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuun vaihteessa 2021. Haastatteluihin osallistui viisi erilaista matkailualan yritystä Pohjois-Karjalan alueelta.
Haastatteluista saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, että karhumytologiaa ja
-tarinoita olisi mahdollista hyödyntää nykyistä enemmän matkailupalveluiden tuotteistamisessa ja tarinallistamisessa. Tuloksien perusteella karhua voitaisiin hyödyntää esimerkiksi erityyppisissä ohjelmapalveluissa osana luontomatkailua ja retkeilyä. Karhun tuotteistamisen ongelmana koetaan, ettei yrittäjillä ole aiheesta vielä tarpeeksi tietoa hankittuna, ja sen vuoksi karhusta kertomisen pitäisi olla yleisemmällä tasolla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kalevala – Mytologiasta arvoa liiketoimintaan -hanke, jonka tavoitteena on lisätä mytologiaa ja tarinallisuutta hyödyntäen matkailijoiden kiinnostusta pohjoiskarjalaisiin kuntiin ja matkailuyrityksiin. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena työnä ja tiedonhankintamenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin loka-marraskuun vaihteessa 2021. Haastatteluihin osallistui viisi erilaista matkailualan yritystä Pohjois-Karjalan alueelta.
Haastatteluista saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, että karhumytologiaa ja
-tarinoita olisi mahdollista hyödyntää nykyistä enemmän matkailupalveluiden tuotteistamisessa ja tarinallistamisessa. Tuloksien perusteella karhua voitaisiin hyödyntää esimerkiksi erityyppisissä ohjelmapalveluissa osana luontomatkailua ja retkeilyä. Karhun tuotteistamisen ongelmana koetaan, ettei yrittäjillä ole aiheesta vielä tarpeeksi tietoa hankittuna, ja sen vuoksi karhusta kertomisen pitäisi olla yleisemmällä tasolla.