Selvitys korkeakouluopintojen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta Satakunnan ammattikorkeakoulussa
Jokelainen, Minttu (2021)
Jokelainen, Minttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120623967
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön tarkoituksena oli tutkia korkeakouluopintojen esteettömyyttä sekä saavutettavuutta Satakunnan ammattikorkeakoulussa (SAMK). Työn tilaajana toimi SAMKin opiskelu- ja hyvinvointi kehittämisryhmä.
Tutkimus toteutettiin kevät lukukaudella 2021. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin opiskelijoille SAMKin viestinnän kautta. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista, sekä vastaukset jätettiin anonyymisti. Kyselyn kysymysten aihealueina olivat SAMKin opiskelijoiden tuen tarpeet fyysisellä-, psyykkisellä-, kognitiivisella sekä sosiaalisella osa-alueella. Kyselyssä aihealueina olivat myös tuentarpeiden huomioiminen henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa, opiskeluympäristön fyysinen esteettömyys, opetuksen ja oppimisen saavutettavuus, sekä digitaalisten palveluiden saavutettavuus.
Kyselyyn vastasi kaikkiaan 53 opiskelijaa. Kyselyn ikäjakauma oli 18-vuotiaasta yli 59-vuotiaaseen. Vastaajista suurin osa eli 83 % oli naisia, 11 % miehiä ja loput 6 % vastaajista muu sukupuolisia tai vastaaja ei halunnut kertoa sukupuoltaan. Opiskelijoiden tuentarpeet jakaantuvat seuraavasti: fyysisiä 9 %:lla, psyykkisiä 36 %:lla, kognitiivisia 36 %:lla ja sosiaalisia 17 %:lla. Opiskelijoista 6 % vastasi, että tuentarpeet on huomioitu henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa. Kyselyyn vastanneista 77 % koki kampusympäristön, sekä siellä toimimisen olevan fyysisesti esteetöntä. Vastaajista 40 %:lle oli kerrottu mahdollisuudesta yksilöllisiin opiskelujärjestelyihin. Vastaajista 77 % ei kokenut tarvitsevansa tukea digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuteen liittyen.
Opinnäytetytön kyselyn perusteella vastaajat kokivat SAMKin kampuksien esteettömyyden tilan hyväksi. Digitaalisten palveluiden saavutettavuuden koettiin myös toteutuvan hyvin SAMKissa. Fyysistä ja psyykkistä tukea, sekä tukea henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimiseen kaivattiin enemmän korkeakoulun taholta. Kyselyn tuloksia tarkasteltaessa tulee huomioida, että kyselyyn vastasi vain pieni osuus SAMKin opiskelijoista. Tulevaisuudessa kyselyn saavutettavuutta tulisi parantaa toistamalla se selkokielellä sekä englanninkielisenä. Tällä tavoin kansainväliset opiskelijat pääsisivät myös osaksi kyselyä. Kysely olisi myös hyvä toteuttaa parempaan opintoaikaan keskellä lukukautta. The aim of this thesis was to investigate the accessibility at Satakunta University of Applied Sciences (SAMK). The thesis was conducted in co-operation with the Development Group in Student well-being in Satakunta of Applied Sciences, Finland.
The data collection was conducted in summer 2021. Research method was a survey which was sent for the students electrically through the communications of the SAMK. Answering the questionnaire was voluntary and responses were submitted anonymously. The topics of the survey were the needs of SAMK students' support in the physical, psychical, cognitive and social areas. The topics of the survey also included the need for support in the personal study plan, the physical accessibility of the study environment, the accessibility of teaching and learning, and the accessibility of digital services.
53 students answered to the survey. Age range was between 18 years old up to 59 years old. From the all respondents 83 % were females, 11% men and rest 6% answered other or the responder did not want to tell his/her gender. The support needs of students are divided as follows: physical by 9%, psychical by 36%, cognitive by 36% and social by 17%. 6% of the students answered that the support needs have been taken into account in the personal study plan. 77 % of answerers told that Satakunta Applied Sciences building physical non-impediment come true. 40% of the respondents had been told about the possibility of individual study arrangements. 77% of respondents did not feel they needed support regarding the accessibility of digital learning environments.
Accessibility of digital services also come true. Students answered that they needed physical and cognitive support from the university. Responders told that they would like more support when creating their personal study plan. In the future the survey would be good at repeat in other languages. In this way international students could also access the survey. The survey should also be conducted for better study time in the middle of the semester.
Tutkimus toteutettiin kevät lukukaudella 2021. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin opiskelijoille SAMKin viestinnän kautta. Kyselyyn vastaaminen oli vapaaehtoista, sekä vastaukset jätettiin anonyymisti. Kyselyn kysymysten aihealueina olivat SAMKin opiskelijoiden tuen tarpeet fyysisellä-, psyykkisellä-, kognitiivisella sekä sosiaalisella osa-alueella. Kyselyssä aihealueina olivat myös tuentarpeiden huomioiminen henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa, opiskeluympäristön fyysinen esteettömyys, opetuksen ja oppimisen saavutettavuus, sekä digitaalisten palveluiden saavutettavuus.
Kyselyyn vastasi kaikkiaan 53 opiskelijaa. Kyselyn ikäjakauma oli 18-vuotiaasta yli 59-vuotiaaseen. Vastaajista suurin osa eli 83 % oli naisia, 11 % miehiä ja loput 6 % vastaajista muu sukupuolisia tai vastaaja ei halunnut kertoa sukupuoltaan. Opiskelijoiden tuentarpeet jakaantuvat seuraavasti: fyysisiä 9 %:lla, psyykkisiä 36 %:lla, kognitiivisia 36 %:lla ja sosiaalisia 17 %:lla. Opiskelijoista 6 % vastasi, että tuentarpeet on huomioitu henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa. Kyselyyn vastanneista 77 % koki kampusympäristön, sekä siellä toimimisen olevan fyysisesti esteetöntä. Vastaajista 40 %:lle oli kerrottu mahdollisuudesta yksilöllisiin opiskelujärjestelyihin. Vastaajista 77 % ei kokenut tarvitsevansa tukea digitaalisten oppimisympäristöjen saavutettavuuteen liittyen.
Opinnäytetytön kyselyn perusteella vastaajat kokivat SAMKin kampuksien esteettömyyden tilan hyväksi. Digitaalisten palveluiden saavutettavuuden koettiin myös toteutuvan hyvin SAMKissa. Fyysistä ja psyykkistä tukea, sekä tukea henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatimiseen kaivattiin enemmän korkeakoulun taholta. Kyselyn tuloksia tarkasteltaessa tulee huomioida, että kyselyyn vastasi vain pieni osuus SAMKin opiskelijoista. Tulevaisuudessa kyselyn saavutettavuutta tulisi parantaa toistamalla se selkokielellä sekä englanninkielisenä. Tällä tavoin kansainväliset opiskelijat pääsisivät myös osaksi kyselyä. Kysely olisi myös hyvä toteuttaa parempaan opintoaikaan keskellä lukukautta.
The data collection was conducted in summer 2021. Research method was a survey which was sent for the students electrically through the communications of the SAMK. Answering the questionnaire was voluntary and responses were submitted anonymously. The topics of the survey were the needs of SAMK students' support in the physical, psychical, cognitive and social areas. The topics of the survey also included the need for support in the personal study plan, the physical accessibility of the study environment, the accessibility of teaching and learning, and the accessibility of digital services.
53 students answered to the survey. Age range was between 18 years old up to 59 years old. From the all respondents 83 % were females, 11% men and rest 6% answered other or the responder did not want to tell his/her gender. The support needs of students are divided as follows: physical by 9%, psychical by 36%, cognitive by 36% and social by 17%. 6% of the students answered that the support needs have been taken into account in the personal study plan. 77 % of answerers told that Satakunta Applied Sciences building physical non-impediment come true. 40% of the respondents had been told about the possibility of individual study arrangements. 77% of respondents did not feel they needed support regarding the accessibility of digital learning environments.
Accessibility of digital services also come true. Students answered that they needed physical and cognitive support from the university. Responders told that they would like more support when creating their personal study plan. In the future the survey would be good at repeat in other languages. In this way international students could also access the survey. The survey should also be conducted for better study time in the middle of the semester.