Strateginen markkinointisuunnitelma ja sosiaalisen median strategia : case Lappeenrannan Työterveys Oy
Hannukainen, Hinna; Pöllänen, Emma (2021)
Hannukainen, Hinna
Pöllänen, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120523826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120523826
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Lappeenrannan Työterveys Oy:n näkyvyyteen ja tunnettuuteen vaikuttavat tekijät. Lisäksi opinnäytetyössä on tarkasteltu case-yrityksen kilpailuetuja ja Etelä-Karjalan alueella toimivia ydinkilpailijoita. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen lopputuloksena toteutettiin strateginen markkinointisuunnitelma sekä sosiaalisen median strategia case-yritykselle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään strategisen markkinoinnin suunnittelua sekä sosiaalisen median hyödyntämistä. Strategisen markkinoinnin suunnitteluosuudessa keskitytään syvemmin markkinointistrategiaan ja sen sisältämiin osa-alueisiin. Sosiaalisen median suunnittelussa perehdytään case-yrityksen kannalta potentiaalisiin sosiaalisen median kanaviin ja yleisesti sosiaalisen median hyötyihin, mahdollisuuksiin ja analysointiin. Opinnäytetyön lähdemateriaalina on käytetty kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä, joihin kuuluvat erilaiset verkkojulkaisut ja e-kirjat.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, puolistrukturoitua ja strukturoitua lomakehaastattelua sekä havainnointia. Strukturoitu lomakehaastattelu toteutettiin Google Forms-palvelua hyödyntäen ja sitä käytettiin apuna myös aineiston analysoinnissa. Havainnointitutkimuksessa havainnoitiin yrityksen ydinkilpailijoiden verkkosivuja sekä sosiaalisen median kanavia. Puolistrukturoitu teemahaastattelu toteutettiin Microsoft Teams-palvelussa.
Toiminnallisen osuuden mukaan case-yrityksen on panostettava tunnistettavaan brändiin ja vaikuttamiseen tähtäävään sosiaalisen median käyttöön. Tutkimuksesta selvisi, että case-yrityksen on keskityttävä markkinoinnissa kilpailuetuihin ja luotava kohderyhmille sopivaa sisältöä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään strategisen markkinoinnin suunnittelua sekä sosiaalisen median hyödyntämistä. Strategisen markkinoinnin suunnitteluosuudessa keskitytään syvemmin markkinointistrategiaan ja sen sisältämiin osa-alueisiin. Sosiaalisen median suunnittelussa perehdytään case-yrityksen kannalta potentiaalisiin sosiaalisen median kanaviin ja yleisesti sosiaalisen median hyötyihin, mahdollisuuksiin ja analysointiin. Opinnäytetyön lähdemateriaalina on käytetty kirjallisia sekä sähköisiä lähteitä, joihin kuuluvat erilaiset verkkojulkaisut ja e-kirjat.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelminä hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua, puolistrukturoitua ja strukturoitua lomakehaastattelua sekä havainnointia. Strukturoitu lomakehaastattelu toteutettiin Google Forms-palvelua hyödyntäen ja sitä käytettiin apuna myös aineiston analysoinnissa. Havainnointitutkimuksessa havainnoitiin yrityksen ydinkilpailijoiden verkkosivuja sekä sosiaalisen median kanavia. Puolistrukturoitu teemahaastattelu toteutettiin Microsoft Teams-palvelussa.
Toiminnallisen osuuden mukaan case-yrityksen on panostettava tunnistettavaan brändiin ja vaikuttamiseen tähtäävään sosiaalisen median käyttöön. Tutkimuksesta selvisi, että case-yrityksen on keskityttävä markkinoinnissa kilpailuetuihin ja luotava kohderyhmille sopivaa sisältöä.