Esteetön ja saavutettava kampus - myös erityisherkille. Selvitys korkeakouluopiskelijoiden tuen tarpeista koskien erityisherkkyyksiä ja aistiesteettömyyttä
Granlund, Annika (2021)
Granlund, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) opiskelijoiden tuen tarpeita koskien erityisherkkyyksiä ja aistiesteettömyyttä, opiskelijoiden saamia tuen muotoja, kokemuksia aistiesteettömyydestä ja tuen saannista sekä sitä, minkälaista tukea opiskelijat kokevat tarvitsevan lisää opinnoissaan erityisherkkyyksien ja aistiesteettömyyden osalta. Työn tilaajana toimi SAMKin opiskelu ja hyvinvointi -kehittämisryhmä. Tutkimus toteutettiin kesän ja syksyn 2021 aikana. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä toimivat sähköinen kyselylomake sekä yksilöidyt teemahaastattelut.
Kyselyyn vastasi 53 opiskelijaa. Vastanneista 83 % oli naisia, 11 % miehiä sekä loput 6 % olivat muu sukupuolisia tai vastaajat eivät halunneet kertoa sukupuoltaan. Haastatteluihin ilmoittautui kahdeksan opiskelijaa, joista haastateltiin viisi, joista kolme määritteli itsensä erityisherkäksi. Kyselyssä tarkasteltiin aistiesteettömyyttä äänimaiseman, valaistuksen, tilojen ja visuaalisuuden kautta. Kyselyn pohjalta selvisi, että jopa 47 % opiskelijoista kuormittuu ajoittain opiskeluympäristön aistiärsykkeistä. Suurimpina kuormitusta aiheuttavina tekijöinä kyselyssä mainittiin muun muassa melu, valaistus sekä ryhmätyöskentelyn kuormittavuus. Sekä kyselyn että haastattelujen vastausten pohjalta selvisi tekijöitä, jotka vähentäisivät vastaajien mielestä aistikuormitusta. Vastaukset aistikuormituksen vähentämiseen opiskeluympäristössä liittyivät rauhalliseen tilaan, pienempiin ryhmäkokoihin tai yksinopiskeluun, melun vähentämiseen, mahdollisuuteen säätää valaistusta sekä värimaailman visuaaliseen rauhoittamiseen.
Tämä opinnäytetyö on ensimmäinen laatuaan, jossa kuullaan opiskelijoiden kokemuksia aistiesteettömyyden toteutumisesta SAMKissa myös erityisherkkien näkökulmasta. Opinnäytetyön tuloksia tarkasteltaessa tulee huomioida, että kyselyyn vastasi pieni osuus SAMKin opiskelijoista. Opinnäytetyö tarjoaa SAMKille pohjan lähteä kehittämään korkeakouluopintojen esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Huomioimalla aistiesteettömät ratkaisut voidaan vaikuttaa jokaisen opiskelijan kuormittumiseen ja sitä kautta opiskelijan hyvinvointiin ja opinnoista suoriutumiseen. Opinnäytetyön kyselyä tulisi jatkossa kehittää saavutettavuuden nimissä, jolloin kyselyä toteutettaisiin selkokielisenä sekä eri kielillä. Kyselyä kannattaa myös toteuttaa säännöllisin väliajoin laajemman vastaajamäärän saavuttamiseksi.
Kyselyyn vastasi 53 opiskelijaa. Vastanneista 83 % oli naisia, 11 % miehiä sekä loput 6 % olivat muu sukupuolisia tai vastaajat eivät halunneet kertoa sukupuoltaan. Haastatteluihin ilmoittautui kahdeksan opiskelijaa, joista haastateltiin viisi, joista kolme määritteli itsensä erityisherkäksi. Kyselyssä tarkasteltiin aistiesteettömyyttä äänimaiseman, valaistuksen, tilojen ja visuaalisuuden kautta. Kyselyn pohjalta selvisi, että jopa 47 % opiskelijoista kuormittuu ajoittain opiskeluympäristön aistiärsykkeistä. Suurimpina kuormitusta aiheuttavina tekijöinä kyselyssä mainittiin muun muassa melu, valaistus sekä ryhmätyöskentelyn kuormittavuus. Sekä kyselyn että haastattelujen vastausten pohjalta selvisi tekijöitä, jotka vähentäisivät vastaajien mielestä aistikuormitusta. Vastaukset aistikuormituksen vähentämiseen opiskeluympäristössä liittyivät rauhalliseen tilaan, pienempiin ryhmäkokoihin tai yksinopiskeluun, melun vähentämiseen, mahdollisuuteen säätää valaistusta sekä värimaailman visuaaliseen rauhoittamiseen.
Tämä opinnäytetyö on ensimmäinen laatuaan, jossa kuullaan opiskelijoiden kokemuksia aistiesteettömyyden toteutumisesta SAMKissa myös erityisherkkien näkökulmasta. Opinnäytetyön tuloksia tarkasteltaessa tulee huomioida, että kyselyyn vastasi pieni osuus SAMKin opiskelijoista. Opinnäytetyö tarjoaa SAMKille pohjan lähteä kehittämään korkeakouluopintojen esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Huomioimalla aistiesteettömät ratkaisut voidaan vaikuttaa jokaisen opiskelijan kuormittumiseen ja sitä kautta opiskelijan hyvinvointiin ja opinnoista suoriutumiseen. Opinnäytetyön kyselyä tulisi jatkossa kehittää saavutettavuuden nimissä, jolloin kyselyä toteutettaisiin selkokielisenä sekä eri kielillä. Kyselyä kannattaa myös toteuttaa säännöllisin väliajoin laajemman vastaajamäärän saavuttamiseksi.