E-urheilun valmennuksen kaupallistamisen mahdollisuudet Suomessa
Yltävä, Jari (2021)
Lataukset:
Yltävä, Jari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120323491
Tiivistelmä
Elektronisella urheilulla eli e-urheilulla tarkoitetaan digitaalisia alustoja hyödyntävää kilpapelaamista. E-urheilun valmennustoiminta on nuorta, ja valmentajien toimenkuva ja mahdolliset työllistäjät etsivät vielä muotoaan. Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena on selvittää, miten suomalaiset e-urheiluvalmentajat näkevät ammattinsa kaupallistamisen mahdollisuudet. Tutkimuskysymys on, voidaanko e-urheilun valmennustoiminta kaupallistaa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on tamperelainen Ahlmanin koulun säätiö sr. Sen alaisuudessa toimii elektroniseen urheiluun keskittyvä vapaan sivistystyön esport-linja. Opinnäytetyön tulokset auttavat toimeksiantajaa rekrytointikilpailussa.
E-urheilu on eri asia kuin viihteellinen pelaaminen. Useimmat e-urheilupelit ovat joukkuepelejä, ja pelien kehittäjillä ja julkaisijoilla on suuri valta e-urheilun ekosysteemissä. E-urheilun valmennustoiminnassa menestymiseen tarvitaan sekä verkostoitumista että hyvää henkilöbrändiä. Kaupallistamista pohdittaessa on mietittävä, mikä on e-urheilun valmentajan myymän tuotteen sisältö ja kuka on hänen asiakkaansa.
Tutkimuksen suoritustavaksi valikoitui kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimusta varten haastattelin kuutta e-urheiluvalmentajaa ja lisäksi muita e-urheilutoimijoita. Haastatteluissa selvitin haastateltavien näkemyksiä e-urheilun valmennuksen kaupallistamisen mahdollisuuksista ja haasteista, alalle hakeutumisesta, asiakkaista ja tulevaisuudennäkymistä.
Haastatteluissa selvisi, että e-urheiluvalmentajien tärkeimmät työnantajat tällä hetkellä ovat kilpapelijoukkueet, oppilaitokset sekä kuntien nuorisopalvelut. Toimenkuva vaihtelee voimakkaasti sen mukaan, kenelle valmentaja työskentelee. Moni valmentaja on hakeutunut tehtävään lopetettuaan aktiivisen pelaajauran, ja osa on laajentanut toimenkuvaansa muun muassa otteluiden selostajan tehtäviin.
Tutkimuskysymykseen haastateltavat vastasivat yksimielisesti, että e-urheilun valmennuksen kaupallistaminen on mahdollista. Tällä hetkellä valmennuspalveluiden suurimpina asiakkaina nähdään haastatteluiden mukaan oppilaitokset sekä nuorille ja lapsille tarjottavat palvelut. Toisaalta valmennuksen tarve ei ainakaan vielä ole kovin suurta, joten valmennusta toteutetaan varsinaisen päivätyön ohellakin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on tamperelainen Ahlmanin koulun säätiö sr. Sen alaisuudessa toimii elektroniseen urheiluun keskittyvä vapaan sivistystyön esport-linja. Opinnäytetyön tulokset auttavat toimeksiantajaa rekrytointikilpailussa.
E-urheilu on eri asia kuin viihteellinen pelaaminen. Useimmat e-urheilupelit ovat joukkuepelejä, ja pelien kehittäjillä ja julkaisijoilla on suuri valta e-urheilun ekosysteemissä. E-urheilun valmennustoiminnassa menestymiseen tarvitaan sekä verkostoitumista että hyvää henkilöbrändiä. Kaupallistamista pohdittaessa on mietittävä, mikä on e-urheilun valmentajan myymän tuotteen sisältö ja kuka on hänen asiakkaansa.
Tutkimuksen suoritustavaksi valikoitui kvalitatiivinen haastattelututkimus. Tutkimusta varten haastattelin kuutta e-urheiluvalmentajaa ja lisäksi muita e-urheilutoimijoita. Haastatteluissa selvitin haastateltavien näkemyksiä e-urheilun valmennuksen kaupallistamisen mahdollisuuksista ja haasteista, alalle hakeutumisesta, asiakkaista ja tulevaisuudennäkymistä.
Haastatteluissa selvisi, että e-urheiluvalmentajien tärkeimmät työnantajat tällä hetkellä ovat kilpapelijoukkueet, oppilaitokset sekä kuntien nuorisopalvelut. Toimenkuva vaihtelee voimakkaasti sen mukaan, kenelle valmentaja työskentelee. Moni valmentaja on hakeutunut tehtävään lopetettuaan aktiivisen pelaajauran, ja osa on laajentanut toimenkuvaansa muun muassa otteluiden selostajan tehtäviin.
Tutkimuskysymykseen haastateltavat vastasivat yksimielisesti, että e-urheilun valmennuksen kaupallistaminen on mahdollista. Tällä hetkellä valmennuspalveluiden suurimpina asiakkaina nähdään haastatteluiden mukaan oppilaitokset sekä nuorille ja lapsille tarjottavat palvelut. Toisaalta valmennuksen tarve ei ainakaan vielä ole kovin suurta, joten valmennusta toteutetaan varsinaisen päivätyön ohellakin.