Toimijuutta vahvistava toiminta nuoren osallisuuden mahdollistamiseksi Verven NUOTTI-valmennuksessa : tutkimuksellinen kehittämistyö
Adamson, Anna-Maria (2021)
Adamson, Anna-Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120223368
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata nuoren toimijuutta vahvistavaa toimintaa NUOTTI-valmennuksessa valmentajien näkökulmasta nuorten osallisuuden mahdollistamiseksi. Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen lähestymistapaa. Kehittämistyön toimintaympäristönä oli Verven NUOTTI-valmennus ja kehittämistyön aineisto kerättiin Verven NUOTTI-valmentajilta sähköisellä kyselyllä. Kyselytutkimuksen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus nuoren toimijuutta vahvistavasta toiminnasta Verven NUOTTI-valmennuksessa. Kuvaus koostuu kolmesta osa-alueesta: toimijuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä toimijuutta vahvistavista käytänteistä osallisuuden mahdollistamiseksi. Tulosten mukaan nuoren toiveiden ja tarpeiden huomioonottamisella, nuoren kuulemisella ja kohtaamisella sekä vastuunjakamisella nuoren ja valmentajan välillä oli toimijuutta edistäviä vaikutuksia nuoren osallisuuden mahdollistamiseksi. Nuoren toimijuutta rajoittaviin tekijöihin nuoren osallisuuden mahdollistamiseksi tuloksissa korostuivat nuoren toiveiden ja tarpeiden ohittaminen, puutteellinen tuki, ilman tarvittavaa tietoa jääminen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmat. Nuoren motivaatiolla sekä valmennukseen ohjautumisen ajankohdalla on tulosten mukaan keskeinen vaikutus nuoren toimijuuden toteutumisen, sillä ne korostuivat tuloksissa toimijuutta mahdollistavana sekä rajoittavana tekijänä. Ammatillinen vuorovaikutus, osallistava työote ja yksilöllistäminen korostuivat tuloksissa toimijuutta vahvistavina käytänteinä.
Nuorilähtöinen valmennus rakentuu hyväksymällä nuori aktiivisena ja omaa elämäänsä ohjaavana toimijana, nuoren aktiivisuutta ja pystyvyyttä vahvistamalla sekä nuoren yksilöllisiin tarpeisiin vastaamalla. Tutkimuksellisen kehittämistyön kuvausta voidaan hyödyntää toimijuutta vahvistavien toimintakäytäntöjen entistä vahvempaan jalkauttamiseen sekä niiden kehittämiseen NUOTTI-valmennuksessa.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus nuoren toimijuutta vahvistavasta toiminnasta Verven NUOTTI-valmennuksessa. Kuvaus koostuu kolmesta osa-alueesta: toimijuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä sekä toimijuutta vahvistavista käytänteistä osallisuuden mahdollistamiseksi. Tulosten mukaan nuoren toiveiden ja tarpeiden huomioonottamisella, nuoren kuulemisella ja kohtaamisella sekä vastuunjakamisella nuoren ja valmentajan välillä oli toimijuutta edistäviä vaikutuksia nuoren osallisuuden mahdollistamiseksi. Nuoren toimijuutta rajoittaviin tekijöihin nuoren osallisuuden mahdollistamiseksi tuloksissa korostuivat nuoren toiveiden ja tarpeiden ohittaminen, puutteellinen tuki, ilman tarvittavaa tietoa jääminen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmat. Nuoren motivaatiolla sekä valmennukseen ohjautumisen ajankohdalla on tulosten mukaan keskeinen vaikutus nuoren toimijuuden toteutumisen, sillä ne korostuivat tuloksissa toimijuutta mahdollistavana sekä rajoittavana tekijänä. Ammatillinen vuorovaikutus, osallistava työote ja yksilöllistäminen korostuivat tuloksissa toimijuutta vahvistavina käytänteinä.
Nuorilähtöinen valmennus rakentuu hyväksymällä nuori aktiivisena ja omaa elämäänsä ohjaavana toimijana, nuoren aktiivisuutta ja pystyvyyttä vahvistamalla sekä nuoren yksilöllisiin tarpeisiin vastaamalla. Tutkimuksellisen kehittämistyön kuvausta voidaan hyödyntää toimijuutta vahvistavien toimintakäytäntöjen entistä vahvempaan jalkauttamiseen sekä niiden kehittämiseen NUOTTI-valmennuksessa.