Työurakoiden laadun parantaminen asiakastyytyväisyyden lisäämiseksi
Korhonen, Sisko (2021)
Korhonen, Sisko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021120123078
Tiivistelmä
Tavoitteena oli kehittää Rakennus-Järvi Oy:n kolmelle työurakalle laatuvaatimukset ja määritellä muita vaatimuksia sisäisille työkunnille urakoiden laadun parantamiseksi. Lisäksi haluttiin selvittää, miten rakentamisen aikana tehtyjen virheiden sujuva korjaaminen näkyy asiakkaiden tyytyväisyydessä.
Käytössä oleviin urakkasopimuksiin lisättiin työn sujuvuutta ja laatua parantavia sopimusehtoja, kuten kunkin työn laatuvaatimukset ja tarkistuslistat. Vaatimusten määrittelyssä hyödynnettiin alan yleisiä laatuvaatimuksia. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin kirjallisella kyselytutkimuksella, jonka kysymykset poimittiin uudisasunto-rakentamisen toimialatutkimuksesta. Näin saadut tulokset olivat vertailukelpoisia toimialaan yleensä.
Yritykselle laadittiin uusi työurakkapohja sekä laatuvaatimusdokumentti ja työntekijöiden tarkistuslistat kolmelle eri työurakalle. Niiden käyttöönotto tapahtuu ensi vuonna uudessa alkavassa kohteessa.
Suoritetun kyselyn perusteella yrityksen asiakastyytyväisyysindeksi on erittäin korkealla tasolla jopa verrattuna Suomen parhaimpiin rakennusalan yrityksiin. The aim was to develop quality requirements for three construction tasks of Rakennus-Järvi Oy and to define other requirements for internal workgroups to improve the quality of work. In addition, the company wanted to determine how smooth correction of errors made during the construction are reflected in customer satisfaction.
Existing contract work contracts were supplemented with new contract terms, such as the quality requirements and checklists, to improve the ease and the quality of work. The good construction practices in the building industry were utilized to define the quality requirements. Customer satisfaction was measured by a written survey, the questions of which derive from the industry survey of new housing construction. The results are comparable to the industry.
A new contract work contract template was designed, as well as quality requirements and employee checklists for three construction tasks. They will be implemented next year in the coming new project.
Based on the survey, the company's customer satisfaction index is at a very high level even compared to the best construction companies in Finland.
Käytössä oleviin urakkasopimuksiin lisättiin työn sujuvuutta ja laatua parantavia sopimusehtoja, kuten kunkin työn laatuvaatimukset ja tarkistuslistat. Vaatimusten määrittelyssä hyödynnettiin alan yleisiä laatuvaatimuksia. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin kirjallisella kyselytutkimuksella, jonka kysymykset poimittiin uudisasunto-rakentamisen toimialatutkimuksesta. Näin saadut tulokset olivat vertailukelpoisia toimialaan yleensä.
Yritykselle laadittiin uusi työurakkapohja sekä laatuvaatimusdokumentti ja työntekijöiden tarkistuslistat kolmelle eri työurakalle. Niiden käyttöönotto tapahtuu ensi vuonna uudessa alkavassa kohteessa.
Suoritetun kyselyn perusteella yrityksen asiakastyytyväisyysindeksi on erittäin korkealla tasolla jopa verrattuna Suomen parhaimpiin rakennusalan yrityksiin.
Existing contract work contracts were supplemented with new contract terms, such as the quality requirements and checklists, to improve the ease and the quality of work. The good construction practices in the building industry were utilized to define the quality requirements. Customer satisfaction was measured by a written survey, the questions of which derive from the industry survey of new housing construction. The results are comparable to the industry.
A new contract work contract template was designed, as well as quality requirements and employee checklists for three construction tasks. They will be implemented next year in the coming new project.
Based on the survey, the company's customer satisfaction index is at a very high level even compared to the best construction companies in Finland.