Cobas h 232-vieritestilaite : Opetusvideo ja kirjalliset ohjeet Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden käyttöön
Hakkarainen, Sonja; Kinnunen, Annika (2021)
Hakkarainen, Sonja
Kinnunen, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021113022602
Tiivistelmä
Vieritestilaitteet mahdollistavat nopeat tulokset, mikä on tärkeää silloin, kun vastauksia tarvitaan nopeasti. Yhä useammin laboratoriotoiminta keskittyy suurempiin hoitoyksiköihin, joten vieritestien merkitys kasvaa jatkuvasti. Näiden testien avulla potilaille pystytään tarjoamaan oikeanlaista hoitoa mahdollisimman nopeasti. Vieritestilaitteen käyttäjän tulee kuitenkin ymmärtää laitteen oikeanlainen käyttö sekä testien virhelähteet, sillä preanalyyttiset virheet vaikuttavat lopullisiin tuloksiin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjalliset ohjeet ja opetusvideo Cobas h 232 –vieritestilaitteelle Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön. Materiaalit on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalojen opiskelijoiden oppimisen tueksi ja opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelma. Tavoitteena oli luoda selkeät ohjeet ja videomateriaali laitteen käytöstä, jotta opiskelijan on helppo perehtyä laitteen käyttöön.
Arvioimme opetusvideon onnistumista Webropol -palautekyselyn kautta, johon vastasi 9 bioanalyytikko-opiskelijaa. Palautekyselyn kysymykset laadittiin laatukriteerien mukaisesti. Palautteiden perusteella onnistuimme toteuttamaan selkeän ja oppimista tukevan opetusvideon.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjalliset ohjeet ja opetusvideo Cobas h 232 –vieritestilaitteelle Oulun ammattikorkeakoulun käyttöön. Materiaalit on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalojen opiskelijoiden oppimisen tueksi ja opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelma. Tavoitteena oli luoda selkeät ohjeet ja videomateriaali laitteen käytöstä, jotta opiskelijan on helppo perehtyä laitteen käyttöön.
Arvioimme opetusvideon onnistumista Webropol -palautekyselyn kautta, johon vastasi 9 bioanalyytikko-opiskelijaa. Palautekyselyn kysymykset laadittiin laatukriteerien mukaisesti. Palautteiden perusteella onnistuimme toteuttamaan selkeän ja oppimista tukevan opetusvideon.