Palvelutarpeen arviointitieto osaksi ikäihmisten asiakasohjauksen tiedolla johtamista : RAI-CA+HELSAn hyödyntämisen mahdollisuudet
Jahnukainen, Heli; Saarela, Jenni (2021)
Jahnukainen, Heli
Saarela, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112922474
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluilta edellytetään kykyä vastata asiakkaiden palveluiden tarpeisiin. Ikääntyneiden palvelutarpeen arviointi pohjaa sosiaalihuoltolakiin ja vanhuspalvelulakiin, joista jälkimmäisessä säädetään lisäksi kuntien velvollisuudesta RAI-arviointivälineen käyttöön palvelutarpeen selvittämisen yhteydessä. Opinnäytetyössä toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän ikäihmisten asiakasohjaukselle.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa yksikölle kokonaiskuvaa RAI-CA+HELSAn tuottamasta tiedosta ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksista. Opinnäytetyön tehtävänä on tutkia ja arvioida, mitä tietoa RAI-CA+HELSA tuottaa ikäihmisten asiakasohjauksen tiedolla johtamisen tarpeisiin sekä määritellä RAI-tilannekuvan taustatietoja raportoinnin kehittämiseksi. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysillä sekä työpajojen ryhmäkeskustelujen sisällönanalyysillä. Konstruktiivisessa tutkimuksessa yhdistyivät menetelmä- ja aineistotriangulaatio.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että RAI-CA+HELSA tuottaa tietoa ikäihmisten asiakasohjauksen tavoitteiden seurantaan. Palvelutarpeen arvioinneista saatava RAI-tieto on hyödynnettävissä, mikäli järjestelmän käyttö on kattavaa ja tietoa analysoidaan. Opinnäytetyön tuloksena muotoiltiin viisi tavoiteluonnosta sekä määriteltiin niiden perusteella RAI-tilannekuvan taustatiedot.
Jotta julkisten palvelujen kysynnän arviointi ei perustu ainoastaan palvelujen käyttöön, on RAI-välineen käytön laajentaminen perusteltua. Tällä tavoin arvioinnissa huomioidaan aidosti myös asiakkaiden palvelutarpeet sekä lisätään asiakasymmärrykseen nojaavaa palvelujen kehittämistä. Tiedolla johtamisen näkökulmasta palvelutarpeita kuvaava tieto tulee kyetä yhdistämään muuhun sosiaalihuollon toimintaympäristöä kuvaavaan tietoon. Vasta tiedon analysointi tuottaa riittävää ymmärrystä päätöksenteon tueksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa yksikölle kokonaiskuvaa RAI-CA+HELSAn tuottamasta tiedosta ja sen hyödyntämisen mahdollisuuksista. Opinnäytetyön tehtävänä on tutkia ja arvioida, mitä tietoa RAI-CA+HELSA tuottaa ikäihmisten asiakasohjauksen tiedolla johtamisen tarpeisiin sekä määritellä RAI-tilannekuvan taustatietoja raportoinnin kehittämiseksi. Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistoa analysoitiin dokumenttianalyysillä sekä työpajojen ryhmäkeskustelujen sisällönanalyysillä. Konstruktiivisessa tutkimuksessa yhdistyivät menetelmä- ja aineistotriangulaatio.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että RAI-CA+HELSA tuottaa tietoa ikäihmisten asiakasohjauksen tavoitteiden seurantaan. Palvelutarpeen arvioinneista saatava RAI-tieto on hyödynnettävissä, mikäli järjestelmän käyttö on kattavaa ja tietoa analysoidaan. Opinnäytetyön tuloksena muotoiltiin viisi tavoiteluonnosta sekä määriteltiin niiden perusteella RAI-tilannekuvan taustatiedot.
Jotta julkisten palvelujen kysynnän arviointi ei perustu ainoastaan palvelujen käyttöön, on RAI-välineen käytön laajentaminen perusteltua. Tällä tavoin arvioinnissa huomioidaan aidosti myös asiakkaiden palvelutarpeet sekä lisätään asiakasymmärrykseen nojaavaa palvelujen kehittämistä. Tiedolla johtamisen näkökulmasta palvelutarpeita kuvaava tieto tulee kyetä yhdistämään muuhun sosiaalihuollon toimintaympäristöä kuvaavaan tietoon. Vasta tiedon analysointi tuottaa riittävää ymmärrystä päätöksenteon tueksi.