Brändi-identiteetin kirkastaminen B2B-yritykselle
Anttila, Pasi (2021)
Anttila, Pasi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112622094
Tiivistelmä
Vahva brändi-identiteetti koostetaan mielleyhtymistä, joita brändi-identiteetin rakentaja haluaa ylläpitää. Liiketoimintastrategia kumuloituu tavoitemielikuvaksi ja brändistrategiaksi, jota toteutetaan käytännössä markkinointistrategian ja -suunnitelman avulla. Brändi mahdollistaa yrityksen tuotteiden ja palveluiden pääsyn ostajan harkintaryhmään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata brändi-identiteetin muodostamisprosessi ja tarjota kehittämisideoina toimeksiantajalle vaihtoehtoja, joiden avulla brändityöryhmä sekä toimeksiantajakonsernin johtoryhmä voivat tehdä yhdessä brändi-identiteettiin liittyviä valintoja.
Kehittämistyössä konsernin brändi-identiteettiä tutkittiin haastattelemalla yrityksen johtoryhmää sekä osallistamalla organisaation henkilöstöä mukaan kehittämiseen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, osallistavaa haastattelua ja kyselyä. Sekundäärisinä ainestoina tutustuttiin konsernin liiketoimintastrategiaan ja asiakastyytyväisyyskyselyihin sekä markkinatutkimukseen asiakasnäkökulman saamiseksi. Näiden menetelmien avulla toteutettiin David Aakerin brändi-identiteetin suunnittelumalli sekä tehtiin konsernille Brand Essence Wheel.
Kehittämistyössä saatiin aikaan Aakerin mallin mukainen lopputulos rajaukset huomioiden ja sitä tukeva Brand Essence Wheel. Tuotokset ja työ kokonaisuudessaan auttaa bränditiimiä ja konsernin johtoryhmää viemään brändityön loppuun saakka. Työn avulla konserni voi tuottaa pitkäaikaisen brändikirjan, joka auttaa organisaatiota elämään arkea valitun brändi-identiteetin mukaisesti ja saamaan aikaan kohderyhmissään halutun tavoitemielikuvan pitkäjänteisellä tekemisellä ja seuraamalla ja kehittämällä toimintaa tutkimalla mielikuvan kehittymistä säännöllisesti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata brändi-identiteetin muodostamisprosessi ja tarjota kehittämisideoina toimeksiantajalle vaihtoehtoja, joiden avulla brändityöryhmä sekä toimeksiantajakonsernin johtoryhmä voivat tehdä yhdessä brändi-identiteettiin liittyviä valintoja.
Kehittämistyössä konsernin brändi-identiteettiä tutkittiin haastattelemalla yrityksen johtoryhmää sekä osallistamalla organisaation henkilöstöä mukaan kehittämiseen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua, osallistavaa haastattelua ja kyselyä. Sekundäärisinä ainestoina tutustuttiin konsernin liiketoimintastrategiaan ja asiakastyytyväisyyskyselyihin sekä markkinatutkimukseen asiakasnäkökulman saamiseksi. Näiden menetelmien avulla toteutettiin David Aakerin brändi-identiteetin suunnittelumalli sekä tehtiin konsernille Brand Essence Wheel.
Kehittämistyössä saatiin aikaan Aakerin mallin mukainen lopputulos rajaukset huomioiden ja sitä tukeva Brand Essence Wheel. Tuotokset ja työ kokonaisuudessaan auttaa bränditiimiä ja konsernin johtoryhmää viemään brändityön loppuun saakka. Työn avulla konserni voi tuottaa pitkäaikaisen brändikirjan, joka auttaa organisaatiota elämään arkea valitun brändi-identiteetin mukaisesti ja saamaan aikaan kohderyhmissään halutun tavoitemielikuvan pitkäjänteisellä tekemisellä ja seuraamalla ja kehittämällä toimintaa tutkimalla mielikuvan kehittymistä säännöllisesti.