Ahvenanmaa - Frisbeegolfsaari. Frisbeegolfmatkailun kohderyhmät
Päivinen, Joni (2021)
Lataukset:
Päivinen, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112621914
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on DiscGolfParkin toimeksiannon alaisuudessa tehty kartoitus Ahvenanmaan frisbeegolfmatkailun kohderyhmistä sekä matkailijaprofiileista.
Työn tehtävänä oli selvittää monivalintakyselyn, tilastojen, teoriatiedon ja haastatteluiden pohjalta, millaisia Ahvenanmaan frisbeegolfmatkailuun liittyvät kohderyhmät todellisuudessa ovat ja kuinka ne profiloituvat osaksi Ahvenanmaan matkailua. Työn tavoitteena on luoda toimeksiantajalle kohderyhmistä laajempi ja yksityiskohtaisempi kuva, mitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja Ahvenanmaan frisbeegolfmatkailun kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu frisbeegolfin parissa työskentelevien lajiorganisaatioiden tuottamasta tiedosta, tilastoista Ahvenanmaan matkailusta sekä liikuntamatkailun teoriasta. Lisäksi tärkeässä roolissa ovat haastatteluilla saatu tieto suoraan Ahvenanmaalta sekä kyselyllä tuotettu kartoitus, millä saatiin tehtävän mukaisia vastauksia suoraan lajin harrastajilta.
Lopputuloksena työstä saatiin selkeä kuva siitä, kuinka motivoituneita frisbeegolfin harrastajat ovat lajinsa suhteen. Liikunnan harrastaminen nähdään matkan suunnitteluvaiheen päätöksentekoon liittyen ensisijaisena, ja muut matkailupalvelut rakentuvat sen ympärille. Liikuntamatkailun tyyppejä tarkastelemalla oli tuloksena vahva visio kohderyhmistä, ja mikä eri liikuntamatkailun tyyppeihin profiloituneita matkailijoita motivoi matkustamaan Ahvenanmaalle. Tulosten rooli Ahvenanmaan frisbeegolfmatkailun kehittämisessä nähdään merkittävänä osana palveluiden ja matkailuun liittyvien toimintoja. Kohderyhmien tuntemuksella voidaan frisbeegolfmatkailun markkinointia kehittää ja kohdentaa tehokkaammaksi. Näin ollen saavutetaan tieto, joka hyödyttää niin matkailijaa kuin palveluntuottajaa.
Työn tehtävänä oli selvittää monivalintakyselyn, tilastojen, teoriatiedon ja haastatteluiden pohjalta, millaisia Ahvenanmaan frisbeegolfmatkailuun liittyvät kohderyhmät todellisuudessa ovat ja kuinka ne profiloituvat osaksi Ahvenanmaan matkailua. Työn tavoitteena on luoda toimeksiantajalle kohderyhmistä laajempi ja yksityiskohtaisempi kuva, mitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja Ahvenanmaan frisbeegolfmatkailun kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostuu frisbeegolfin parissa työskentelevien lajiorganisaatioiden tuottamasta tiedosta, tilastoista Ahvenanmaan matkailusta sekä liikuntamatkailun teoriasta. Lisäksi tärkeässä roolissa ovat haastatteluilla saatu tieto suoraan Ahvenanmaalta sekä kyselyllä tuotettu kartoitus, millä saatiin tehtävän mukaisia vastauksia suoraan lajin harrastajilta.
Lopputuloksena työstä saatiin selkeä kuva siitä, kuinka motivoituneita frisbeegolfin harrastajat ovat lajinsa suhteen. Liikunnan harrastaminen nähdään matkan suunnitteluvaiheen päätöksentekoon liittyen ensisijaisena, ja muut matkailupalvelut rakentuvat sen ympärille. Liikuntamatkailun tyyppejä tarkastelemalla oli tuloksena vahva visio kohderyhmistä, ja mikä eri liikuntamatkailun tyyppeihin profiloituneita matkailijoita motivoi matkustamaan Ahvenanmaalle. Tulosten rooli Ahvenanmaan frisbeegolfmatkailun kehittämisessä nähdään merkittävänä osana palveluiden ja matkailuun liittyvien toimintoja. Kohderyhmien tuntemuksella voidaan frisbeegolfmatkailun markkinointia kehittää ja kohdentaa tehokkaammaksi. Näin ollen saavutetaan tieto, joka hyödyttää niin matkailijaa kuin palveluntuottajaa.