Kohti oppimisanalytiikkaa : tiedosta ja visualisoinneista tukea opiskeluun ja ohjaukseen
Lerkki, Ella (2021)
Lataukset:
Lerkki, Ella
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112521666
Tiivistelmä
Oppimisanalytiikkaa on tutkittu intensiivisemmin jo pari vuosikymmentä. Tutkimus on painottunut teknologisten rajoitteiden vuoksi lähinnä hypoteettisiin mahdollisuuksiin sekä tietosuojan ja tiedon keruun ja hyödyntämisen eettisyyden teemoihin. Viime vuosina uusiksi teemoiksi ovat nousseet myös automatiikka, tekoäly ja koneoppimisen mahdollisuudet.
Opinnäytteen kehitystyö toteutettiin keskisuuren ammatillisen oppilaitoksen kontekstissa. Kohdeorganisaatiossa otettiin hiljattain käyttöön TCD:n BI- ja raportointiratkaisu, jonka toivotaan mahdollistavan tiedon keskitettyä käsittelyä myös yksittäisten oppijoiden etenemisen ja kehittymisen seurannan näkökulmasta.
Oppilaitoksen eri järjestelmistä saa oppimiseen liittyvää tietoa useista eri paikoista, jos omat taidot ja käyttöoikeudet siihen riittävät. Ammatilliset opinnot muuttuvat koko ajan entistä itseohjautuvammiksi ja opiskelijoiden opintopolut yksilöllisemmiksi. Opiskelijan oppimisprosessin kannalta keskeinen tieto hajautuu useisiin eri järjestelmiin, mutta myös epävirallisiin tiedostoihin, sillä yhteisiä työvälineitä opiskelijan oman oppimisprosessin ohjaamiseen tai heidän opintojensa ohjaamiseen tiedon avulla ei juuri ole.
Tutkimustyön tavoitteena oli käynnistää laajennusprojektin suunnittelutyö koostamalla ensimmäiset artefaktit jatkokehitystyön tueksi. Tutkimusmetodina käytettiin design science research -menetelmää. Työssä paneuduttiin nykyisen tietovarastoprojektin toteutukseen, oppimisanalytiikan erilaisiin mahdollisuuksiin sekä siihen, mitä tietoa kohdeorganisaation kontekstissa on mahdollista ja perusteltua kerätä oppimisen ohjaamisen tueksi.
Tiedon laatua järjestelmissä tulee kehittää, mutta uusien tietolähteiden tuominen nykyiseen tietovarastoon jo nyt mahdollistaisi monipuolisemmat kuvailevat raportit ja koonnit opiskelijoiden sekä heitä ohjaavien ammattilaisten tarpeisiin. Yksi yhteinen tietovarasto tarjoaisi puitteet myös tulevaisuuden oppimisanalytiikalle, jossa työvälineiksi voidaan valjastaa myös koneoppimisen menetelmiä.
Opinnäytteen kehitystyö toteutettiin keskisuuren ammatillisen oppilaitoksen kontekstissa. Kohdeorganisaatiossa otettiin hiljattain käyttöön TCD:n BI- ja raportointiratkaisu, jonka toivotaan mahdollistavan tiedon keskitettyä käsittelyä myös yksittäisten oppijoiden etenemisen ja kehittymisen seurannan näkökulmasta.
Oppilaitoksen eri järjestelmistä saa oppimiseen liittyvää tietoa useista eri paikoista, jos omat taidot ja käyttöoikeudet siihen riittävät. Ammatilliset opinnot muuttuvat koko ajan entistä itseohjautuvammiksi ja opiskelijoiden opintopolut yksilöllisemmiksi. Opiskelijan oppimisprosessin kannalta keskeinen tieto hajautuu useisiin eri järjestelmiin, mutta myös epävirallisiin tiedostoihin, sillä yhteisiä työvälineitä opiskelijan oman oppimisprosessin ohjaamiseen tai heidän opintojensa ohjaamiseen tiedon avulla ei juuri ole.
Tutkimustyön tavoitteena oli käynnistää laajennusprojektin suunnittelutyö koostamalla ensimmäiset artefaktit jatkokehitystyön tueksi. Tutkimusmetodina käytettiin design science research -menetelmää. Työssä paneuduttiin nykyisen tietovarastoprojektin toteutukseen, oppimisanalytiikan erilaisiin mahdollisuuksiin sekä siihen, mitä tietoa kohdeorganisaation kontekstissa on mahdollista ja perusteltua kerätä oppimisen ohjaamisen tueksi.
Tiedon laatua järjestelmissä tulee kehittää, mutta uusien tietolähteiden tuominen nykyiseen tietovarastoon jo nyt mahdollistaisi monipuolisemmat kuvailevat raportit ja koonnit opiskelijoiden sekä heitä ohjaavien ammattilaisten tarpeisiin. Yksi yhteinen tietovarasto tarjoaisi puitteet myös tulevaisuuden oppimisanalytiikalle, jossa työvälineiksi voidaan valjastaa myös koneoppimisen menetelmiä.